Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-02-24, 00:40   #1
emmak
Registered User

Reg.datum: Jan 2006
Måste äta fett för att bränna fett?

Stämmer verkligen detta påstående?

Om man vill bli av med lite hull runt magen , måste man då stoppa i sig fett för att bli av med det?..jag förstår inte det.

jag har inte ätit onyttigheter på ett år snart, då menar jag inget, inte ens en kaka och äter fruktansvärt lite fett i min mat,är det därför jag inte har minskat i bodyfat?
emmak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-24, 00:44   #2
muffe85
Registered User

muffe85s avatar

Reg.datum: Feb 2006
jag är ingen expert, och kan inte detaljerna.
Men allt jag hört visar att kroppen behöver fett för att kunna förbränna fett.
jag har även hört att ungefär 1g fett per kroppsvikt är ett "måste" i en diet.
Jag har ÄVEN hört att mer än 1g fett per kroppsvikt kan optimera fettförbränningen, men detta är inte att rekommendera eftersom då måste man dra ned på kolhydrater vilket är vår primära energikälla.

Jag pratar alltså om dagligt intag.
muffe85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-24, 00:55   #3
Fartman
Registered User!

Fartmans avatar

Reg.datum: Nov 2002
Citat:
Ursprungligen postat av muffe85
jag har även hört att ungefär 1g fett per kroppsvikt är ett "måste" i en diet.
Jag har ÄVEN hört att mer än 1g fett per kroppsvikt kan optimera fettförbränningen, men detta är inte att rekommendera eftersom då måste man dra ned på kolhydrater vilket är vår primära energikälla.

Jag pratar alltså om dagligt intag.
Vart har du hört det?
Jag har iaf alltid sett ~1g/kg som en rekommendation men att man däremot vid diet kan gå lägre. Själv ligger jag kanske på 50g fett nu, jag vill ha så mycket kollisar som möjligt i mitt dagliga intag och det är förvånansvärt enkelt att skära ner på fett.
Gammal 2006-02-24, 01:03   #4
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Om jag slutar äta och lever på endast vatten så kommer jag att tappa i fettvikt, det kan jag lova dig.

Men för att må bra och hålla förbränningen på en bra nivå så skall kosten innehålla lite fett. Men så länge du ligger i energiunderskott kommer du att gå ned i vikt, både i fett och muskelvikt.
Gammal 2006-02-24, 01:04   #5
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Fartman
Vart har du hört det?
Jag har iaf alltid sett ~1g/kg som en rekommendation men att man däremot vid diet kan gå lägre. Själv ligger jag kanske på 50g fett nu, jag vill ha så mycket kollisar som möjligt i mitt dagliga intag och det är förvånansvärt enkelt att skära ner på fett.
Jag gör likadant, jag ligger typ runt hälften av ditt intag

Det är inget MÅSTE att äta fett för att bränna fett, det är kcal-underskottet som avgör det. Finns ju många olika dieter, jag äter dock hellre mer protein och kolhydrat än fett.

Dock finns det nog vissa hälsomässiga fördelar med att äta mer fett tror jag...är inte så insatt i det. De fetter jag får i mig är essentiella, omega 3, omättade och jag verkar klara mig.

De gamla bodybuilder-dieterna var väl lowfat-diets? De fungerade ju.
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-24, 01:05   #6
muffe85
Registered User

muffe85s avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Fartman
Vart har du hört det?
"Bara du har en bra fettkvalite så går det säkert utmärkt. Det finns en hel del studier som tyder på att det eventuell skulle vara lite effektivare men mindre kolhydrater i en diet, fast skillanderna är mycket små, det är ändå energibalansen och ett hyfsat högt proteinintag som är det viktigaste.

Problemet med lite kolhydrater är att om du tränar mycket så kan du tappa orken vilket naturligtvis går ut över resultaten. Man har också sett att den spontana aktiveten lätt minskar när man går lågt på kolhydrater, vilket ger lägre energiförbrukning." (Ola Wallengren) http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=62749
muffe85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-24, 02:49   #7
keffat_liv
Banned

keffat_livs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Mental
Om jag slutar äta och lever på endast vatten så kommer jag att tappa i fettvikt, det kan jag lova dig.

Men för att må bra och hålla förbränningen på en bra nivå så skall kosten innehålla lite fett. Men så länge du ligger i energiunderskott kommer du att gå ned i vikt, både i fett och muskelvikt.
nja var inte så säker... Har en kompis som legat på kraftigt energiunderskott i minst en månad nu och han har inte gått ner ett enda kilo.
keffat_liv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-24, 06:22   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Allt fett du äter lagras in som kroppsfett.

Nu är det inte så lätt att man bara kan sluta äta fett och minska i kroppsfett, då kroppen inte är så smart konstruerad att den drar ner på fettförbränningen i motsvarande grad, om man stryper fettintaget, plus att man försämrar frisättningen av hormoner och går miste om dom gynnsamma fettsyrornas positiva effekt på hälsan.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-24, 08:31   #9
GymTT
Registered User

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Allt fett du äter lagras in som kroppsfett.

Nu är det inte så lätt att man bara kan sluta äta fett och minska i kroppsfett, då kroppen inte är så smart konstruerad att den drar ner på fettförbränningen i motsvarande grad, om man stryper fettintaget, plus att man försämrar frisättningen av hormoner och går miste om dom gynnsamma fettsyrornas positiva effekt på hälsan.

Känns ju inte kul att höra att allt fett man äter lagras som kroppsfett, men jag antar att det är iaf 0.5-1g fett / kg som är bra, går man över kanske man ska fundera.?
GymTT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-24, 08:32   #10
userfriendly
Registered User

userfriendlys avatar

Reg.datum: Sep 2004
du lagrar ju inte fett om du äter mindre än du gör av med
userfriendly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-24, 08:33   #11
GymTT
Registered User

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av userfriendly
ah, true.
GymTT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-24, 08:42   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av GymTT
Känns ju inte kul att höra att allt fett man äter lagras som kroppsfett,
Du förbränner fett dygnet runt också.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2006-02-24, 08:43   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av userfriendly
Jo. Både fettinlagring (lipogenes) och fettförbränning (lipolys) pågår konstant. Är lipolysen större än lipogenesen över en viss mätperiod (t ex 24 timmar) är man i negativ fettbalans.

Man lagrar in fett på energiunderskott också, men då är fettförbränningen större än fettinlagringen över en given mätperiod, medan fettinlagringen är större än fettförbränningen, om man i stället ligger på energiöverskott.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2006-02-24, 12:24   #14
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av keffat_liv
nja var inte så säker... Har en kompis som legat på kraftigt energiunderskott i minst en månad nu och han har inte gått ner ett enda kilo.

Då tror jag att han räknar fel helt enkelt.

Sidospår

När det gäller fett som lagras, är det sist in först ut, eller blir man av med gammelfettet först?

Och spelar det ens någon roll?
Gammal 2006-02-24, 12:43   #15
keffat_liv
Banned

keffat_livs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Mental
Då tror jag att han räknar fel helt enkelt.

Sidospår

När det gäller fett som lagras, är det sist in först ut, eller blir man av med gammelfettet först?

Och spelar det ens någon roll?
När han äter max 1 mål om dagen? Stort mål isåfall... Hans förbränning ligger nog på 3000kcal minst. Så mycket äter han knappast. Högst 800kcal per dag. Ibland äter han bara nån frukt.
keffat_liv är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:51.