Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-05-14, 12:48   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Påstådda och faktiska nivåer av BCAA i proteintillskott

Citat:
The amount of money spent on nutritional supplements by Americans is in the billions per year. Protein supplements, which are often made from whey in milk, boast of high levels of BCAA. There are mixed results to suggest that BCAA play a role in muscle recovery but they remain a popular supplement. The goal of this project was to develop an undergraduate laboratory experiment in which levels of BCAA are measured in various milks and supplements. These milks and supplements were hydrolyzed to release the amino acids and BCAA were measured using the leucine dehydrogenase enzyme assay which specifically measures the sum of these three amino acids. In addition, the level of arginine was measured using the Sakaguchi assay. In order to confirm these results, the levels of these amino acids was tested using reverse phase high performance liquid chromatography (RP HPLC). It was necessary to quantify the BCAAs and the quality of the data was assessed by spiking the samples with one of the BCAA and measuring the % recovery. The results are consistent by both methods which demonstrates that the leucine dehydrogenase is a valid method to measure BCAA. While the protein levels for the supplements are similar to the claims of manufacturer’s, the level of BCAAs are markedly lower.
Measurement of branched chain amino acids (BCAA) in milks and protein supplements. The FASEB Journal April 2016 vol. 30 no. 1 Supplement 880.4

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-15, 21:46   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Skandalöst bluffmakeri med andra ord.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg dan-and-kyle-poster-1-1024.jpg (270.7 KB, 190 visningar)

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-15, 21:49   #3
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Reg.datum: Nov 2008
O.o intredasting.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-15, 23:00   #4
knooox
Registered User

knoooxs avatar

Reg.datum: May 2016
Lurendrejeri, med andra ord...
knooox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-16, 07:40   #5
PureWhey
Banned User

Reg.datum: Oct 2012
Inte små skillnader... Urgh
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-16, 09:59   #6
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Varför tog de med Syntha-6 när det inte fanns angiven mängd bcaa. Och hur kan det vara så låg mängd som 399mg i den produkten?
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-16, 10:00   #7
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Varför tog de med Syntha-6 när det inte fanns angiven mängd bcaa. Och hur kan det vara så låg mängd som 399mg i den produkten?
Man kanske rensar proteinpulvret från BCAA för att göra BCAA-tillskott?

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-16, 10:03   #8
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Man kanske rensar proteinpulvret från BCAA för att göra BCAA-tillskott?
Man kan fan undra. Köper Syntha-6 ibland, inte konstigt en är så tunn
Gammal 2016-05-16, 16:47   #9
exevision
Registered User

exevisions avatar

Reg.datum: Jan 2011
Man kanske skulle börja dricka vanlig mjölk eller yoghurt istället för vasslen...
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-16, 16:59   #10
Hanse
Registered User

Reg.datum: Aug 2014
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Man kanske skulle börja dricka vanlig mjölk eller yoghurt istället för vasslen...
Risken är att om alla fitnessmänniskor som hinkar bcca börjar hinka mjölk istället så kommer dom lägga på sig muskler... vilket säkert får politikerna att dopingklassa mjölk.
Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-16, 18:56   #11
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Vad är det vi ser
While the protein levels for the supplements are similar to the claims of manufacturer’s, the level of BCAAs are markedly lower.

Mängden protein är samma som deklarerat men mängden BCAA är för lite.
1. Betyder att man blandat ut mjölkproteinet med ett annat som naturligt innehåller lägre andel BCAA. ( egentligen allt annat protein ) ?
2. Produkten är spikad men något, typ glycin/kreatin,taurin/melamin ?
3. BCAA-rika proteinfraktioner förloras/avlägsnas i reningen av proteinet och proteiner med lägre näringsvärde är kvar ?
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-16, 19:08   #12
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

I värsta fall är det som jag skojade om lite halvt: att man extraherat BCAA från proteinpulvret (om det nu låter sig göras för en billig peng) för att göra BCAA-produkter och sen sälja resterna som "vassle". Därmed har man två nästan värdelösa produkter att sälja, var och en till sin målgrupp.

De verkar ju ha kollat att analysmetoden de använt sig av är bra. Det kan jag inte tillräckligt om för att bekräfta däremot.

Citat:
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Gammal 2016-05-16, 19:28   #13
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Vad är det vi ser
While the protein levels for the supplements are similar to the claims of manufacturer’s, the level of BCAAs are markedly lower.

Mängden protein är samma som deklarerat men mängden BCAA är för lite.
1. Betyder att man blandat ut mjölkproteinet med ett annat som naturligt innehåller lägre andel BCAA. ( egentligen allt annat protein ) ?
2. Produkten är spikad men något, typ glycin/kreatin,taurin/melamin ?
3. BCAA-rika proteinfraktioner förloras/avlägsnas i reningen av proteinet och proteiner med lägre näringsvärde är kvar ?
Mest troligt alternativ 2?
Gammal 2016-05-16, 19:28   #14
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
I värsta fall är det som jag skojade om lite halvt: att man extraherat BCAA från proteinpulvret (om det nu låter sig göras för en billig peng) för att göra BCAA-produkter och sen sälja resterna som "vassle". Därmed har man två nästan värdelösa produkter att sälja, var och en till sin målgrupp.

De verkar ju ha kollat att analysmetoden de använt sig av är bra. Det kan jag inte tillräckligt om för att bekräfta däremot.
Låter som en onödigt komplicerad och dyr metod? Att framställa aminosyror är väl inte särskilt dyrt?
Gammal 2016-05-16, 19:44   #15
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Ja, man tycker ju det. Andra förklaringar känns mer troliga, som tur är.

Citat:

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:50.