Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-05, 14:37   #1
alkemisten3
Registered User

Reg.datum: Apr 2012
Smile Kan någon se på mitt dagliga behov av kcal/protein?

Hallå där!

Jag blir smått förvirrad av daglig mängd kcal som jag beräknas behöva. Enligt en av de populäraste app:en till android: myfitnesspal, så har ett "Daily calories to maintain weight (TDEE)" på 1640kcal.
På många andra webbsidor, och andra apps, så blir mitt dagliga behov beräknat till runt 2700-3000 kcal.
Jag är en stor "fan" av Scoobys workshop, och enligt hans kaloriräknare ( http://scoobysworkshop.com/accurate-calorie-calculator/ ) är Basal Metabolic Rate (BMR): 1759 och "Daily calories to maintain weight (TDEE)" 2727 kcal.

Det som är något förvirrande, och som jag skulle behöva extra hjälp med, är att det i mina ögon låter ganska högt värde. Låt mig beskriva min aktivitet:

-Rör aldrig på mig i stort sett, förutom när jag går till jobbet (cirka 15 minuter en väg, så totalt 30 min/5 dagar i veckan). Kontorsarbete vid dator, blir stressigt så bränner väl några få kalorier på det, annars knappast något.

-Gym 3 gånger i veckan, och cardio 1-2 gånger i veckan, där jag spenderar cirka 1.5h på gym och cirka 30 min cardio + några HIIT pass också.

Jag är väldigt smal, men har enligt följande sida http://www.scientificpsychic.com/fitness/diet.html 13.6% kroppsfett. Kan ju inte stämma... men enligt vad jag beräktnat ja. 86cm midja, och det är när jag sitter ner, och brukar ha mycket gaser (hehehe) så magen blåser ju upp pga det också
Edit: PS: Enligt http://www.1percentedge.com/ifcalc/ så har jag 19% kroppsfett hahaha!
Mitt BMI är dock 21.7, och 22 är "perfekt" så... tja...

Längd: 181 cm
Vikt: 69kg
Ålder: 23 (1988)
Biceps: 32cm
Bilder: se http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=182980

Det många kommer säga är troligtvis "Du kan äta på, ingen fara, blabla", saken är den, att jag HAR en hel del bukfett och det vill jag verkligen bli av med, så är det bara... Därför är jag ganska mån om att se över dagliga kalorierna...

Protein antar jag bör vara cirka 140g+/dag...
alkemisten3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 14:49   #2
begt
Registered User

Reg.datum: Jun 2011
Bättre att räkna ut allt själv med caloriesperhour.com.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 14:54   #3
alkemisten3
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av begt Visa inlägg
Bättre att räkna ut allt själv med caloriesperhour.com.
Tack, men jag har som jag skrev redan använt flera olika sidor på nätet plus appar - och jag vill bara ha personliga rekommendationer baserat på min post.
Gammal 2012-05-05, 15:11   #4
begt
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av alkemisten3 Visa inlägg
Tack, men jag har som jag skrev redan använt flera olika sidor på nätet plus appar - och jag vill bara ha personliga rekommendationer baserat på min post.
Det går inte att säga för bara du vet exakt hur du tränar, exakt hur mycket vardagsmotion du har osv.

Med ditt schema kan det säkert diffa 500 kcal/dag från person till person.
Gammal 2012-05-05, 15:17   #5
LarsLasr
Registered User

LarsLasrs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Jag tycker det kalorivärdet låter vettigt med tanke på längd och ålder och att du gymmar ibland, men det är ju som sagt oftast uppskattningar. Bestäm dig för att följa det värdet i 1-3veckor och se hur vikten ändras så får du reda på om du borde lägga dig högre eller lägre beroende på mål. Formler och ekvationer är bara hjälp på vägen, svaret på om det funkar får du via våg och spegel.

Efter att ha sett bilderna så är det nog mycket troligt att du ligger någonstans runt 15% kroppsfett då du saknar tydlig muskelmassa och ser ut att vara gosigt mjuk :p
Ditt BMI är ju bara ett värde på din vikt, säger inte så mycket om det är fett eller muskler. Ett värde på 22 är väldigt olika om det är 20%kroppsfett eller 8%kroppsfett.

Så det jag kan säga i slutändan är att kör på dom värdena du fått och väg dig regelbundet, men bli inte vild och galen bara pga 1-2kgs ökningar/minskningar från dag till dag utan se det hela över en längre tidsperiod. +140g protein låter utmärkt.
Vill du se snabbare resultat på underhudsfettet med samma kaloriintag så kan du ju alltid börja gå snabba promenader utöver din nuvarande träning, gärna i trappor/uppförsbackar.
LarsLasr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 17:15   #6
Barbastark
Registered User

Barbastarks avatar

Reg.datum: Jul 2008
Min upplevelse är att appen shapeup stämmer jäkligt bra.

Sen är en, vad jag får uppfattningen om, riktigt bra sida för att räkna kcal behov denna http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php

Välj "activity calculator" om direktlänken inte funkar. Och tänk på att den bakar in BMR i aktiviteterna. Så du måsta fylla alla 24h. Mer exakt än så kommer du antagligen inte utanför ett laboratorium.
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 18:25   #7
alkemisten3
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Barbastark Visa inlägg
Min upplevelse är att appen shapeup stämmer jäkligt bra.

Sen är en, vad jag får uppfattningen om, riktigt bra sida för att räkna kcal behov denna http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php

Välj "activity calculator" om direktlänken inte funkar. Och tänk på att den bakar in BMR i aktiviteterna. Så du måsta fylla alla 24h. Mer exakt än så kommer du antagligen inte utanför ett laboratorium.
Ah hade missat den funktionen.
Ok tack grabbar för feedback...
Jag trodde väl det lät OK.

Tja, saken är, att jag är en av de som "inte går upp eller ner i vikt", oavsett vad jag äter. Det har jag ju dock blivit överbevisad om eftersom mycket öl = ölmage
Däremot tycker jag inte det gör ett skit om jag äter sallad med yoghurt en dag, eller kebab och pizza den andra. Det jag har kommit fram till överlag är ändå att jag inte ätit nära nog mat (ibland hälften) och inte i närheten av nog protein! Så det är riktigt bra att kika på vad man behöver.
Gammal 2012-05-05, 20:55   #8
alkemisten3
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av LarsLasr Visa inlägg
Jag tycker det kalorivärdet låter vettigt med tanke på längd och ålder och att du gymmar ibland, men det är ju som sagt oftast uppskattningar. Bestäm dig för att följa det värdet i 1-3veckor och se hur vikten ändras så får du reda på om du borde lägga dig högre eller lägre beroende på mål. Formler och ekvationer är bara hjälp på vägen, svaret på om det funkar får du via våg och spegel.
Ja, jag antar att du har rätt...
Jag undrar dock följande:

Ska jag äta MER på de dagar jag tränar hårt? Låter ju vettigt? Speciellt målet efter träning är ju "det viktigaste av alla" att det är bra sammansatt, men högkvalitetsprotein...

Jag har ätit hittills idag cirka 2550kcal, och skall äta runt 2800 dagligen enligt mina beräkningar... så kör på det så länge så får vi se...
Gammal 2012-05-05, 21:09   #9
alkemisten3
Registered User

Citat:
Ja, jag antar att du har rätt...
Jag undrar dock följande:

Ska jag äta MER på de dagar jag tränar hårt? Låter ju vettigt? Speciellt målet efter träning är ju "det viktigaste av alla" att det är bra sammansatt, men högkvalitetsprotein...

Jag har ätit hittills idag cirka 2550kcal, och skall äta runt 2800 dagligen enligt mina beräkningar... så kör på det så länge så får vi se...
TILLÄGGER:
Vet ej om det var så solklart vad jag menar egentligen, men som ett exempel, om vi använder Activity Calculator på http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php
30min löpning på 14.5kmph ger cirka 520kcal bränt för mig,
Om mitt dagliga kcal mål är 2800, skall jag då alltså plussa på 520kcal den dagen, eller ska jag förstår det som att 2800 är vad jag bör ligga på dagligen, oavsett vila eller aktivitet etc?

Om det är så att jag bara ska fortsätta äta cirka 2800kcal om dagen,oavsett träning eller inte funderar jag på;
spelar så stor roll om jag äter cirka 3000 dagen för aktivitet (låt säga löpning och gym), och sedan äter 2600kcal dagen efter. Netto kcal blir ju samma ändå...
Tack för all er hjälp!
Gammal 2012-05-15, 22:58   #10
alkemisten3
Registered User

Bara en uppdatering..
Har nu käkat nästan exakt 2800KCAL varje dag på 10 dagar, och har (vad jag tror) sett ökad uthållighet, mycket bättre ork utanför träningen (pga. mer kcal överlag)...
Använder: http://www.fatsecret.co.uk
Sjukt jävla bra att använde som "Food diary", där nästan ALLT finns (om inte, lägger man till det lätt) och sen synkar man med sin iphone/android med tillhörande appen, var som helst... Går också att lägga till alla typer av träningar, och se nettokcal för dagen...
Visar sig enligt mina uträkningar att jag äter cirka 200 kcal mindre än förbrukat, på en dag med 1.5timmes träning, så det tycker jag är ganska perfekt... Vill ju förlora fett (Vilket jag också gör!!), men hålla proteinet och muskelbyggnaden självklart på plus.

Har också blivit mycket mer medveten om vad man bör äta, vad för skit det är man stoppar i sig.
Så, stort tack till er, och kommer med fler uppdateringar senare!
Gammal 2012-05-15, 23:14   #11
begt
Registered User

Citat:
TILLÄGGER:
Vet ej om det var så solklart vad jag menar egentligen, men som ett exempel, om vi använder Activity Calculator på http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php
30min löpning på 14.5kmph ger cirka 520kcal bränt för mig,
Om mitt dagliga kcal mål är 2800, skall jag då alltså plussa på 520kcal den dagen, eller ska jag förstår det som att 2800 är vad jag bör ligga på dagligen, oavsett vila eller aktivitet etc?

Om det är så att jag bara ska fortsätta äta cirka 2800kcal om dagen,oavsett träning eller inte funderar jag på;
spelar så stor roll om jag äter cirka 3000 dagen för aktivitet (låt säga löpning och gym), och sedan äter 2600kcal dagen efter. Netto kcal blir ju samma ändå...
Tack för all er hjälp!
Aktivitetskalkylatorn utgår ifrån varje aktivitet, så 30 min löpning läggs till precis som allt annat. Hade du inte sprungit hade du kanske suttit stilla, men den "aktiviteten" bränner ju också kalorier fast mycket mindre.

Ja, om du äter 3000 kcal enda dagen och 2600 nästa är det nettot som är intressant.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:56.