2012-02-28, 21:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2011
|
En nybliven triathlets resa
Stats:
Ålder: 17 år
Längd: 186 cm
Vikt: 82 kg
BF%: 18 enligt diverse "internettjänster".
Bänkpress: 80kg
Knäböj: Aldrig maxat, brukar köra 90kg 5x5 på gymmet utan att vara allt för mör efteråt.
Marklyft: Samma som knäböj.
Löpning:
Springer en mil på en timme jämnt, 5 km på runt 25 minuter. Haft ett uppehåll på ett halvår från löpningen, förut låg jag bättre till.
Cykling:
Aldrig testat som träningsform, och har endast tillgång till en damcykel i nuläget.
Simning:
Endast testat ett fåtal gånger som träningsform, kan icke crawla ännu.
Varför vill jag prova på triathlon?
Jag älskar att springa, även om löpningen det senaste halvåret lagts åt sidan pga en satsning inom styrketräningen.
För ett tag sedan stötte jag på en triathlon på gymmet. Vi samtalade lite, och en liten gnista tände hos mig. Då jag kom hem så började jag frossa i träningslära och videos på och från triathleter, och snart hade jag även en bok hemma om idrotten.
Jag har nu bestämt mig för att detta är något jag helt klart vill prova på på allvar.
Problem och hur jag ska lösa dem
Jag kan inte crawla. Check. Crawlkurs inbokad med den lokala triathlonklubben.
Behöver en riktig cykel och cykelkläder. Detta har jag ingen bra lösning på ännu, det är svårt att som 17 åring skrapa ihop pengarna till en cykel när man spontant får känslan att vilja prova på en sport. Därför kommer jag till en början utföra min cykelträning med damcykeln, och satsa på distans snarare än snabbhet.
Jag väger några kilo för mycket. Gynnar styrketräningen, men icke triathlon. Deff inledd från och med måndag 27/2-2012. Siktar på att gå ner 6kg och nå ett bodyfat på runt 10% åtminstone.
Här i tråden kommer jag posta mina tankar, framsteg och problem jag möter under min träning. Det är mest för min egen skull, och ett väldigt bra verktyg för mig att få respons på det jag gör. Kan det sedan vara för intresse åt någon så är det förstås ett stort plus!
|
|
|
2012-02-28, 21:25
|
|
Registered User
|
Måndag 120227:
Genomförde årets första riktiga konditionspass! Sprang 200 meters intervaller med 1 minuts vila emellan, på en 6 km sträcka. Gick väldigt bra, hade en fin och mör känsla vid "målgång". Väldigt jämna intervaller, den sista gick lika fort som den första. Tog 36 minuter. Tiden: OK.
Låg på cirka 600 kalorier underskott.
|
|
|
2012-02-28, 21:29
|
|
Registered User
|
Tisdag 120228:
Styrkepass, stronglift A.
Hoppade över ökningen idag, då jag kände att jag var väldigt trött i musklerna pga kaloriunderskott och viss sömnbrist, samt dessutom saknade en gymkamrat som kunnat hjälpa till om något gick snett.
Knäböj: 90kg 5x5
Bänkpress: 60kg 5x5
Stångrodd: 50kg 5x5 (Brukade köra upplägg 2 förut, därav var detta första passet då jag körde stångrodd. Därför den låga vikten. Kändes alldeles för lätt, och jag tror jag ökar direkt till 60 nästa A-pass.)
Cirka 600-700 kalorier underskott idag. Varit hungrig mer eller mindre hela dagen, blir hungrig cirka 40 minuter efter en måltid trots att jag äter närapå lika mycket som vanligt. Kanske bara en känsla som infinner sig nu till en början?
Senast redigerad av Eztermi den 2012-02-28 klockan 21:30.
|
|
|
2012-02-28, 21:32
|
|
Registered User
|
Skriver ner allting jag äter (gram för gram, väger allt jag kan. Det är dock svårt att göra detta med skollunchen, så där blir det uppskattning) för att lättare hålla koll på intag av både näringsämnen och kalorier. Även detta kan jag posta i tråden senare om så är önskvärt från er sida.
|
|
|
2012-02-28, 21:46
|
|
Registered User
|
Tanke/fråga
Vore det kanske en bra grej att helt byta ut mjölkintaget över dagen mot vatten, och istället äta mer mat? Ökad mättnadskänsla, samma näringsintag?
|
|
|
2012-02-29, 19:25
|
|
Registered User
|
Onsdag 120229:
Första cyklingpasset i mitt liv.
Tänkte börja lugnt för att vänja kroppen vid det nya träningssättet, och siktade lugnt och sansat på att börja med 12 km. När jag väl cyklat 6 km så kändes det dock så underbart (inte minst vädret, hallelujah) och relativt lätt så jag valde att cykla (nästan) det dubbla istället. Summa summarum:
85 minuter
22,5 km
Skitnöjd!
Ligger på cirka 250 kalorier mindre än tänkt idag, och är proppmätt. Kanske får smälla i mig en nattmacka lite senare, bara för sakens skull. Ser helst inte att jag går ner i vikt för fort.
Senast redigerad av Eztermi den 2012-02-29 klockan 19:27.
|
|
|
2012-03-03, 13:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2012
|
Detta skall följas  är själv väldigt intresserad av denna sport och jag skulle kunna tänka mig att i framtiden hålla på med detta. För tillfället nöjer jag mig med hård styrketräning och lätt löpning dock. Lycka till!
|
|
|
2012-03-04, 01:20
|
|
Registered User
|
Lördag 030312:
Haft tre lata dagar. Typiskt nog åkte jag på en sjuhelvetes nackspärr i Torsdags, mycket värre än någon jag haft tidigare.
Tar ut en sista "vilodag" imorgon eftersom jag fortfarande är relativt sne i kroppen och har rejäl smärta, men hoppas kunna köra mitt pass som vanligt på måndag. Det blir då simning hade jag tänkt mig.
Håller er uppdaterade! Tänkte även ladda upp bilder av nuvarande form inom snar tid.
|
|
|
2012-03-05, 14:52
|
|
Registered User
|
Måndag 050312:
Gav mig ut på ett intervallpass, mycket liknande det jag sprang förra veckan. Lite högre tempo, slutade på 32 minuter för samma sträcka. Alltså en förbättring på 4 minuter, viel gut. :-)
Letar aktivt efter en cykel för att kunna ta upp cyklingen på allvar, och har min första "riktiga" simträning på Onsdag.
Imorgon står det styrketräning på schemat, over and out.
|
|
|
2012-03-06, 20:27
|
|
Registered User
|
Tisdag 060312:
Körde efter stronglift pass B idag, eftersom jag missade fredagspasset. Gick oväntat bra, jag ökade till 95 i knäböj och 95 i marklyft, allt efter schemat. Detta trots att jag de senaste två veckorna gått ner nära nog ett kilo, också det helt efter planerna.
Militärpressen börjar arta sig. Började lite tungt där, men ligger nu på vackra 45kg åtminstone. Lite hjälp med knäna krävs under de sista två seten, men det är åtminstone tillåtet i mina ögon.
Imorgon har jag ställt in mig på att simma lite. Öva lite crawlteknik, och sedan bröstsimma 2 km i lugnt takt är tanken. Borde verkligen ändra om schemat så simningen infaller på tisdagen istället. Då är det nämligen arombastu som belöning efter träningen.  Tyvärr får nog det blir ett senare projekt, eftersom vi har en valp som behöver passas på måndagen (därför passar löpning i hemtrakterna så bra den dagen), och flyttar jag styrketräningen till onsdagen så behöver jag flytta det andra styrketräningspasset till söndagen. Vilket jag inte är så sugen på, nyttjar hellre en timme extra till ett distanspass än tar bussen in till stan under den timmen för att komma till gymmet. (en halvtimme till gymmet, en halvtimme ifrån). Tisdagar är jag ju så perfekt i skola precis brevid gymlokalen.
Nej, att få arombasta får nog bli ett senare projekt. Sålänge tränar jag vidare det hårda, manliga viset!
|
|
|
2012-03-08, 13:30
|
|
Registered User
|
Onsdag 070312:
Hinner inte uppdatera något större idag, men träningen bestod under onsdagen av 2000 meter bröstsim och 500 meter ryggsim.
Idag (torsdag) kommer jag antingen ge mig ut och springa eller ta en runda i hemmagymmet. Får se vilket det blir.
|
|
|
2012-03-08, 16:11
|
|
Musklig
Reg.datum: Feb 2009
|
Det brukar inte vara så svårt att hitta prisvärda cyklar på blocket. Vill du ha nytt men ändå hålla nere kostnaden så får du nog beställa på nätet. Från Tyskland är det bra priser. rosebikes.se
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:18.
|

|