2011-11-07, 17:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
Nu blir det svart på vitt!
Hejsan!
Jag startar nu upp en journal för att kunna se att jag faktiskt utvecklas!
Det är lätt att tro att det står still, och det är precis där jag är nu... Har jag egentligen kommit nånvart de senaste åren som jag tränat? Såg jag inte exakt likadan ut för ett par år sen, höll jag inte på med samma eller till och med lättare vikter förra året?
Samtidigt tänker jag inte glömma bort VARFÖR jag tränar från allra första början. Förutom att jag tränar för att bli starkare, fastare, få synliga muskler och blodådror och få en bättre proportion på kroppen, så tränar jag för att jag MÅR SÅ HIMLA MYCKET BÄTTRE av det!
Fakta:
Tjej, född -81, tränar styrketräning på gym, joggar och funderar på att kanske börja med nån slags kamsportsträning.
Vikt: 65kg
Midjemått över naveln: (bredaste stället) 78 cm
Mått över rumpan: (bredaste stället) 99 cm
Mått över låret: (bredaste stället) 59 cm
En önskelista tillsvidare är att:
-kunna göra 5 chins (nu klarar jag knappt 2)
-prova på någon kampsportsträning
-träna minst 4ggr (4h) i veckan, både styrka och kondition
-fortsätta träna trots att jag kommer vara utomlands i en månad nästa år
Diffusa mål kanske kan tyckas, men jag måste ta reda på var jag ÄR först för att veta vart jag vill nå.
Ska försöka pryda journalen med bilder lite då och då...
Välkommen att läsa!
|
|
|
2011-11-07, 17:40
|
|
Registered User
|
Kondition:
Idag har jag inte haft mycket till energi, men kände ändå att jag måste ut och få frisk luft. Det blev promenad 15 min och sen 5km jogg/gång i 40min. Lugnt tempo mao. Känner av benhinnorna och borde väl kanske ha låtit bli helt, men svårt när det känns så skönt och komma ut.
Bifogar bilder från i somras
|
|
|
2011-11-09, 20:06
|
|
Registered User
|
Kondition:
Ingen träning igår men idag blev det en löprunda igen. Började med ca en kvarts rask promenad och sen joggade jag mig runt elljusspåret och vägen hem, vilket tog 48 min och var 7,2km långt. Den här gången lite bättre hastighet då jag nådde 5km på 33min istället för häromdagen då det var på 40min. Och jag tycker inte det är så illa pinkat ändå med tanke på att det är en del backar i spåret, och att jag går lite då och då.
Formen på kroppen är inte på topp nu om man säger så, svullen över hela kroppen. men det har sin naturliga förklaring, eller förklaringar. Ätit massa onyttigt de senaste dagarna, ska snart ha mens, sovit alldeles för lite
Det gör att min mage helt avslappnad är utspänd som den, och att jag när jag spänner den inte kan skymta de övre rutorna vilket jag brukar kunna bra dagar... see for yourself:
|
|
|
2011-11-10, 18:36
|
|
Registered User
|
Styrketräning:
Ikväll blev det gymmet, alltid lika skönt att komma dit när man inte varit där på ett tag. Men, alltid lika trist att behöva anpassa sig efter andra, när de har tagit "mina" maskiner och jag inte kan köra som jag hade tänkt
Men jag körde iaf ben, axlar och lite triceps. Det var:
Stående benspark i maskin, börja på 30kg tror jag och stegrade uppåt,
30X20rep, 35X20rep, 40X16rep, 45X12rep, 50x8rep, 55x6rep och slutade med 60x10rep
Militärpress både i smithen och fri stång, hade lite blandade vikter, allt mellan 5-17,5kg och körde mellan 8rep till 10+10rep, kort vila emellan.
Sittande benpress i maskin Ett set med 100kg, båda ben, 10rep, och två set med ett ben, 30kgx10rep. Förvånad över att det kändes så tungt med 100, vet ju att jag orkat 130 på den innan... fast iofs inte med annan benövning innan.
Hantellyft åt sidan, liggandes Tre set med 4kgx10rep och direkt efter tre set med 3kgx10rep.
Leg abductor i maskin Tre set med 35kgx35rep, sen sänkte jag kiloantalet stegvis ner mot 15, och ökade repetitionerna, och gjorde omvänt upp emot 40kg, samtidigt som repetitionerna sjönk.
Tricepspress i maskin Tre set med 15kgx10rep, en arm i taget.
Tricepspress i kabel Tre set med 7,5kgx10, sen ett antal set med sänkt vikt och ökat antal rep.
Kommer inte skriva så här detaljerat i fortsättningen, men nu kan det vara vettigt för mig själv att notera vilka vikter jag kör på så jag har nån slags utgångspunkt.
|
|
|
2011-11-11, 20:46
|
|
Registered User
|
Det är bara att köra hårt! Grymma bilder på sommaren där, gillar låren. +1
|
|
|
2011-11-12, 12:33
|
|
Registered User
|
Formen:
Citat:
Ursprungligen postat av Bänkbjörnen
Det är bara att köra hårt! Grymma bilder på sommaren där, gillar låren. +1
|
Hehe, Tackar!  Och, det behövdes lite pepp nu för efter måtten idag så känns det som att det behövs någon ändring:
Vikt: 65kg
Midjemått över naveln: (bredaste stället) 78,5 cm (+0,5)
Mått över rumpan: (bredaste stället) 99 cm (+/- 0)
Mått över låret: (bredaste stället) 60 cm (+ 1)
Jag är 100% säker på att mitt nuvarande valphull beror på för många smörgåsar...  Gör om, gör bättre!
|
|
|
2011-11-13, 19:49
|
|
Registered User
|
Kondition:
Samma runda som sist, uppvärmning i en kvart i form av rask promenad och sen blev det 7km prick på 46:20. Och 5km var på dryga 33min, precis som sist, fast denna gången sprang jag lite mer och gick mindre. Således blir det ungefär samma tid, har väl ork att springa lite fortare om jag tar korta pauser då och då än om jag försöker jogga mest hela tiden. Men det var skönt att märka att efter backarna så återhämtade jag mig rätt snabbt, jag behöver inte gå en liten bit, jag orkar fortsätta jogga!
Men ojojoj va osugen jag var innan... velade hur länge som helst, ville bara lägga mig i soffan och inte röra en fena. Men sen när jag väl sprang, och fann mig själv leendes och nynnandes med i musiken, i en uppförsbacke (!) ja, då fattade jag ju att jag gjort rätt val!
Maten däremot... ojoj. Jag måste inse att jag inte kan ha bröd hemma, jag äter tills det tar slut. Och ju mer mackor jag äter, ju större blir suget och begäret efter liknande mat. Till slut äter jag bara kolhydrater och fett och inga proteiner knappt. Och blir trött, svullen, omotiverad, och sugen på mer mat.  Det som finns i kylen och skafferiet hamnar i magen, så nu får jag se till att ha lite vettigare mat hemma istället...
|
|
|
2011-11-13, 22:06
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2010
|
Trevlig journal. Kommer följas!
|
|
|
2011-11-14, 13:50
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kesella
Kondition:
Samma runda som sist, uppvärmning i en kvart i form av rask promenad och sen blev det 7km prick på 46:20. Och 5km var på dryga 33min, precis som sist, fast denna gången sprang jag lite mer och gick mindre. Således blir det ungefär samma tid, har väl ork att springa lite fortare om jag tar korta pauser då och då än om jag försöker jogga mest hela tiden. Men det var skönt att märka att efter backarna så återhämtade jag mig rätt snabbt, jag behöver inte gå en liten bit, jag orkar fortsätta jogga!
Men ojojoj va osugen jag var innan... velade hur länge som helst, ville bara lägga mig i soffan och inte röra en fena. Men sen när jag väl sprang, och fann mig själv leendes och nynnandes med i musiken, i en uppförsbacke (!) ja, då fattade jag ju att jag gjort rätt val!
Maten däremot... ojoj. Jag måste inse att jag inte kan ha bröd hemma, jag äter tills det tar slut. Och ju mer mackor jag äter, ju större blir suget och begäret efter liknande mat. Till slut äter jag bara kolhydrater och fett och inga proteiner knappt. Och blir trött, svullen, omotiverad, och sugen på mer mat.  Det som finns i kylen och skafferiet hamnar i magen, så nu får jag se till att ha lite vettigare mat hemma istället...
|
Skönt för dig att du märker framsteg, det är bara att kriga på! Är betydligt mycker mer än vad jag gör i löpspåret(var finns såna ens?;D).
Det är de där stunderna som man sen kan se tillbaka på och tycka att man är duktig. Att gå från liggandeläge med mat i tankarna till att pallra sig upp i spåret och dra 7 km är starkt. Men det måste ju göras. +1
Lider/led av samma problem, köper därför endast hem mat som inte går att bli sugen på. Då glömmer man bort hur det smakar och man kan aldrig gå till kylen och skafferiet och fixa sig en fet macka med massa smör, ost, skinka på.
Sen hjälper det för mig att jag har ett fast kostschema och väger all min mat också, då mår jag dåligt om jag skulle överskrida det.
|
|
|
2011-11-14, 14:06
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ponitus
Trevlig journal. Kommer följas! 
|
Tack, kul att höra!  Jag kollar in din journal också!
Utvärdering av veckan som gått:
Ja, har ju kommenterat lite eftersom och det som inte fungerat alls förra veckan är ju maten, så det är där jag kommer lägga fokus denna veckan.
Träningen fick jag ihop till 4 pass och det blev 3/4 som var kondition. Om det ska fortsätta vara så konditionsinspirerat måste jag gå över till mer helkropp- eller halvkroppspass i gymmet för att hinna gå igenom kroppen. Jag tycker det är lite svårt att bestämma i förväg att på den och den dagen ska jag gymma/köra kondition, för jag måste gå lite efter hur mycket tid jag har (att ge sig ut o springa tar inte så mkt tid som det tar att ta sig till och från till gymmet och träna där ) och vad jag känner för att göra ( vissa dagar är bara gjorda för det ena eller det andra, det känner man på sig) och sist men inte minst hur kroppen mår ( ibland är jag sugen på att springa men benhinnorna säger bestämt ifrån ).
Om man tittar på vad jag skrev i första inlägget:
... så får jag ju ta och TRÄNA chins om jag ska kunna klara av att GÖRA chins  För att det inte ska bli en så stor grej av det, och för att jag har en chinsstång hemma, så får jag helt enkelt göra det lite då och då. Låt oss säga 10 set av 2 rep före och efter varje träningspass.
Punkt två, kampsportsträning, kommer jag prova på den här veckan, återkommer med det!
Punkt tre uppfyllde jag och ska fortsätta klara av, och punkt fyra gäller inte än. Däremot får jag alltså lägga till en femte punkt.... och får göra den lite konkret, hm...
-MINSKA i mått i 4v på rad, start 14nov Jag utgår från måtten från den 12/11 och mäter igen antingen på söndag eller måndag.
|
|
|
2011-11-14, 14:15
|
|
Registered User
|
Citat:
Skönt för dig att du märker framsteg, det är bara att kriga på! Är betydligt mycker mer än vad jag gör i löpspåret(var finns såna ens?;D).
|
Framsteget är väl det eg att jag tvingar mig lite mer än senaste gången. Någonstans vet jag ju att jag "borde" klara lika mycket som sist, så varför inte lite till?
Citat:
Det är de där stunderna som man sen kan se tillbaka på och tycka att man är duktig. Att gå från liggandeläge med mat i tankarna till att pallra sig upp i spåret och dra 7 km är starkt. Men det måste ju göras. +1
|
Jo, det var nog största prestationen för veckan tror jag  Försöker motivera mig med tankarna att "Den bästa träningen är den träning som blir av" och dessutom vet jag ju att jag har ALDRIG ångrat mig efter ett träningspass att jag gjorde det!
|
|
|
2011-11-14, 23:06
|
|
Registered User
|
Styrketräning:
Körde rygg, mage och biceps ikväll.
Breda latsdrag 25kgx10rep, 30x8, 35x6, 40x5, 45x4, 50x3
Sittande rodd 30kgx8rep, 35x6, 40x5, 45x3
Smala latsdrag med triangelhandtag 55kgx6rep, 50x4, 45x4, 40x4, 35x4, 30x6, 25x6, 20x6
Pressar med raka armar i kabelmaskin 15kgx15 rep, 10x15, 15x10, 10x10
Mellan varje ryggset körde jag 10st situps eller 10st benlyft
Biceps i maskin Tre set med 25kgx6rep-en arm i taget, 25x5, 25x4, 20x6, 20x5, 20x4, 15x4, 15x3, 10x10, 10x8, 10x6, Tre set med 10x10-båda armar samtidigt, Tre set med 5x10-båda armar samtidigt. Försökte få till en ordentlig pump i biceps men lyckades inte riktigt?
Mage i "Rotary Torso 15kgx15rep-vadera sida, 17,5x15, 20x15, 15x15, 10x15
Sååå, det var väl allt. Tog 1h och 10min. Jag är nöjd.
|
|
|
2011-11-15, 07:07
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kesella
Jag är nöjd.
|
Ska du vara. Stark chey!
|
|
|
2011-11-15, 07:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
grymma quads!
|
2011-11-15, 11:36
|
|
Registered User
|
Hur kommer det sig att du kör biccarna i maskin?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:35.
|

|