Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-28, 08:35   #1
teargaz
Registered User

teargazs avatar

Reg.datum: Jan 2007
Dags att bryta sig upp i handstående.

Min förra tråd blev ju ingen braksuccé direkt. I den var målet att klättra 7a på led. Jag kämpade på och slet rätt bra mot det målet och var snuddande nära, men så tappade jag motivationen till att prestera.
Nu klättrar jag mest på skoj lite när jag känner för det och har absolut ingen målsättning med det. Jag tror säkert jag kommer fixa 7a en vacker dag, för jag är i rätt fin form, men det är absolut inget jag satsar på längre då jag hellre klättrar prestigelöst.

Senaste året när jag inte har klättrat så mycket så har jag kört på med lite gymnastik och parakrobatik och det har vart jävligt kul. Jag föredrar ju kroppsviktsträning. Jag har även lyckats göra flaggan några gånger men för mig är det en färskvara som jag inte riktigt orkar underhålla.

Det jag däremot har fastnat för är handstående. Det är nåt som jag vill bli bra på!
För att peppa mig själv och hålla lite koll på progress samt kanske få in lite tips så startar jag denna tråd.

Mitt primära mål är att helt statiskt kunna bryta mig upp till handstående och där skall jag stå spikrak som ett spätt tills jag själv känner för att kliva ner.

Jag har hållit på med handstående lite till och från i ett drygt halvår och med tiden så har intresset vuxit sig starkare. Från att ha avslutat ett träningspass med lite handstand så har jag nu börjat köra rena handstående träningspass. Det är ruggigt skoj, sjukt svårt och förbannat mycket att tänka på!

Ja... det får väl duga som en första post.
teargaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 08:48   #2
teargaz
Registered User

teargazs avatar

Ska man stå på händer så är det en fördel om man är vig. Att bli vig tar tid men jag ska försöka mig på en intesivmastodontkur nu som jag ska försöka köra i 14 dagar.

Varje dag skall jag köra lite kallstretch på 5 övningar som jag kallar:
* Grodan
* Spliff
* Stradle
* Captain Frodo
* Axelhäng

Jag ska även köra 1 min x5 mot en vägg för att bygga axelstyrka samt vänja bort tunnelsende och starwars taifighters i synfältet.

Har inga dagsfärska vighetsbilder men jag kan langa med denhär progressen åtminstone.

Skulle tippa på att den högra bilden är hyfsat dagsaktuell.
Gammal 2011-02-28, 09:09   #3
teargaz
Registered User

teargazs avatar

När jag började ta tag i detta såg det ut såhär:

Här kan man ju undra varför jag står som en banan, och det beror på att jag inte kan trycka igenom axlarna ordentligt. Då får helt enkelt bröstkorgen fel vinkel och det kompenserar man genom att hänga bak med benen.
Min sparringpartner är inte heller igenom helt med axlarna, men hon får ändå till en bättre vinkel på bröstkorgen så hon kan därmed hålla rakare ben.
Helt klart nåt värt att apa efter!

Det försöker jag 3 dar senare göra här:

Vingligt men bättre. Hakan är påväg in mellan armarna och det tror jag är bra.

Den 17'e November har vi kommit hit

Här är mina axlar igenom bra, likaså hakan, men arslet hänger bak och benen pekar framåt.
Jag tror på att bygga nerifrån så nu när axlarna är bra så får man se över bröstkorg, magen, häcken, låren, smalbenen och sist fötterna.
Å varje gång man har lyckats sätta en del så känns det som att man måste börja om med ballansen:-)
Gammal 2011-03-01, 09:23   #4
teargaz
Registered User

teargazs avatar

Igår var första dagen på mitt intensivprojekt som skall löpa 14 dagar.

Stretchdelen är ju inga problem. Det är ju bara att göra. Däremot så visade sig 1 min X 5 mot en vägg bli en utmaning.
Tidigare när jag har kört styrka på detta vis så har jag kört 30 sec X 3. Då har det vart lite trögt i sista settet.

Igår gick första settet bra. Hade bra tryck med axlarna och magen höll i fint.
I set nr 2 så började det skjuta gnistor i underarmarna efter ca 40 sec. Resterande 20 sec blev ett helvete men det gick att härda ut.
Här började jag fundera om 3 set till verkligen var görbart så jag vilade ca 10 min.
Set 3 blev vingligt och tiden gick sjukt långsamt men jag klarade det.
Nu var det ju bara 2 set kvar. 4'e har jag inget större minne av men det sista settet var outhärligt. Jag kännde hur blodet försvann i fötterna och att smalbenen blev svalare. Tiden stod still och jag började kämpa mer mot att inte göra en faceplant än att faktiskt stå. vid 59 sec började kroppen automatiskt falla och jag föll så pass långsamt att jag faktiskt klarade sista minuten också.

Det gick men det var verkligen ingen prommis i parken.
Jag skulle tippa på att jag avverkade alla fem set inom en halvtimme.

Nu har jag en fråga till er som är lite mer vana vid att träna styrka. Idag ska jag nämligen stå lika länge.
Är det smartare att strö ut setten över hela dagen? Jag tror nämligen inte jag kommer fixa att köra hela skiten under ett "pass" idag.
Jag körde första settet i morse i alla fall och det var jävligt tungt. Bra mycket tyngre än vad första settet var igår. Träningsverk har jag som bara den också... Shit! och jag ska ju stå 64 minuter till på 13 dar...

Hur hade ni lagt upp det?
Gammal 2011-03-02, 10:09   #5
teargaz
Registered User

teargazs avatar

Igår körde jag stretch på morgonen och första settet handstående. Det gick bra.
Set nr 2 samt 3 körde jag på jobbet i kontorslandskapet och det fullkomligt haglade frågor och kommentarer.
Jag valde att ignorera samtliga och fortsatte jobba med sprängröd fejja utan att säga ett ord.

Sista två setten rev jag loss hemma och det kändes riktigt bra.

Nu har jag stått 10 min effektiv tid på två dagar. Känns bra!
Gammal 2011-03-04, 11:07   #6
teargaz
Registered User

teargazs avatar

I Onsdags körde jag ett handstående pass. Betade av 3 min på dan innan. Tanken med det var att jag skulle orka stå lite fritt och inte bara behöva köra mina 1min X 5 under själva passet.

Nu visade det sig ju såklart att all styrketräning medförde att orken och koncentrationen blev = 0. Saker som har suttit sen tidigare gick åt pipan och jag tror det beror på att jag har kört slut på en hel del muskler som jag inte hittar kontakten med.
Jag betade i alla fall av de två sista minuterna och sen ägnade jag mig åt parakro och stretch.

I Torsdags så hade jag sån fruktansvärd träningsverk. Kände mig på gränsen till överansträngd och övervägde om jag ens skulle försöka mig på styrkeövningarna.
Jag strödde ut dom över hela dagen och lyckades med alla fem. Det känns bra. Känns som att jag börjar få lite tjurnacke nu faktiskt:-)

I morse betade jag av 3 minuter och det var inga större problem. Resterande två lär jag försöka få till på jobbet.

Stretchen börjar också ge lite resultat faktiskt. Kul när det är roligt!
Gammal 2011-03-04, 12:12   #7
rooz
Legimtimerad flaggstång

roozs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Cool journal
Gammal 2011-03-04, 14:03   #8
3bz
Registered User

3bzs avatar

Reg.datum: May 2009
Trevlig läsning då jag själv sysslar lite med handstand (inte lika seriöst som dig dock). När du talar om att bryta dig upp till handstående, vilken position är det du tänker på då? Någon typ av planchepsoition (straddle/pseudo)? frogstand?

Kan även tipsa om denna artikel som är ganska bra, även om du kommit långt så kanske det finns något att lära dig där

Ska bli skoj att följa detta, speciellt om du lägger upp fler filmer på din progression.
3bz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 15:36   #9
teargaz
Registered User

teargazs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Cool journal
Thx!

Citat:
Ursprungligen postat av 3bz Visa inlägg
Trevlig läsning då jag själv sysslar lite med handstand (inte lika seriöst som dig dock). När du talar om att bryta dig upp till handstående, vilken position är det du tänker på då? Någon typ av planchepsoition (straddle/pseudo)? frogstand?

Kan även tipsa om denna artikel som är ganska bra, även om du kommit långt så kanske det finns något att lära dig där

Ska bli skoj att följa detta, speciellt om du lägger upp fler filmer på din progression.
Kul! Jag tror det blir till att bryta sig upp stående helst i straddle men troligen så blir det nån form av gruppering med benen så nära kroppen som det går. Jag har en bit kvar dit om man säger så.
Tänkte vänta med L-seat och grodor och allt vad det heter efter som jag vill göra det helt statiskt. Jag vill alltså inte fuska med massa fart eller nåt knyck.

Bilder och filmer kommer vartefter men just nu när jag är så sopslut av all styrka så blir det nog inte så mycket att imponera med. Ni får försöka behärska er nån vecka till:-)

Ska kolla upp läsningen. Jag och min kompis är ju amatörer så alla tips är välkomna. Hittills så har en blind lett en blind om man säger så.

Nu har jag gjort mina 5 minuter för dagen. Det känns bra efter som man då kan ta en fredagsöl eller två utan att komma hem och behöva klämma det sista när man är lite på pickalurven:-)
Gammal 2011-03-05, 17:11   #10
teargaz
Registered User

teargazs avatar

Fick till mina 5 minuter idag också. Känns jävligt bra. Börjar få lite mos i mukklerna nu. Körde massa parakro i två-tre timmar också. Kul som bara den.

Nu ska jag ut och ta några hylsor!

Posted from my VIC-20
Gammal 2011-03-07, 08:17   #11
teargaz
Registered User

teargazs avatar

Igår failade jag totalt.

Efter som jag fyller 35 imorn så blev det en och annan hylsa i Lördags. När jag insåg att det känndes jobbigt att ligga i soffan och kolla på vasalopp och fem milen, kändes det lönlöst att ens tänka tanken att stå på händer.

När man ändå lökar så kan man ju göra det ordentligt!
Gammal 2011-03-07, 08:30   #12
Nykropp
Registered User

Nykropps avatar

Reg.datum: Sep 2010
Haha! Riktigt cool journal! En fråga: när du säger att du skall klara 7a. Hur menar du då?
Nykropp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 08:47   #13
teargaz
Registered User

teargazs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nykropp Visa inlägg
Haha! Riktigt cool journal! En fråga: när du säger att du skall klara 7a. Hur menar du då?
Att jag ska ledklättra en 7a utomhus. Behöver inte vara onsight eller flash utan bara att man sätter den från topp till tå utan repvila.

På topprep inne har jag satt 7b och brukar sätta dom flesta 7a jag tar mig an. Kruxet är att jag inte klättrar ute så mycket längre... Och att man blir lite feg med åldern;-)
Gammal 2011-03-07, 09:26   #14
Nykropp
Registered User

Nykropps avatar

Reg.datum: Sep 2010
Aha, så 7a är någon sorts svårighetsgrad inom klättring?
Nykropp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 10:28   #15
teargaz
Registered User

teargazs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nykropp Visa inlägg
Aha, så 7a är någon sorts svårighetsgrad inom klättring?
Ja precis.

Graderna går från 4-9 där 4 är som att åka rulltrappa och 9 är som att klättra upp för en nyputsad överhängande giganntiskt glasruta med lite snusfläckar på.

Efter som det blir lite grova jack mellan graderna så lägger man på en bokstav som prefix efter siffran. a b och c där a är lättast.
6a
6b
6c
7a
7b
osv upp till 9c men det vet jag inte om nån har lyckats klättra.

Såhär kan i alla fall en 7a se ut

Det hårdaste jag har klättrat ute är 6c men jag var sjukligt nära att onsighta en 6c+ (som är lite hårdare och på gränsen till 7a) på Kalymnos. Tyvärr brännde jag den i sista movet pga hjärnsläpp.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:46.