Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-23, 22:53   #1
Hirvis
My warm-up>your 1RM
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 564
Min julklapp från IPF

Lagom till jul har jag i dagarna fått besked från IPF att jag från och med 2011 kommer att hamna i A-poolen i ADAMS. För er som inte vet vad det innebär så betyder det att jag tvingas vistelserapportera VARJE DAG 365 dagar per år. Nu tycker säkert vissa att det inte är så märkvärdigt och att jag som representant för den rena idrotten ska vara stolt över detta. Ni som tycker det får gärna byta plats med mig.

Tre månader i förväg måste jag meddela var jag är anträffbar en timme per dag. Jag jobbar skift på Rättspsyk där ingen dag är den andra lik. Inte sällan sker incidenter som gör att jag måste jobba över eller åka till jobbet när jag är ledig. Min privata situation är att jag har två morföräldrar som jag hjälper med allt möjligt och de är båda i fysiskt dålig form och åker in och ut på sjukhuset. Jag har sambo och barn och det ska skjutsas och hämtas från träningar och dylikt och i övrigt sitter jag i flera styrelser och har en väldigt aktiv fritid. Kort sagt är det ett helvete för mig att vistelserapportera varje dag.

Jag pratade med Ove Lehto igår som tidigare återfunnits i samma pool och han sa att hans liv försämrades under denna period, vilket jag till fullo förstår.

Det mest otroliga är att jag är den enda lyftaren i Sverige som hamnat i A-poolen. Det är ju knappast bara jag som tillhör världseliten. En kille som Kenta Sandvik som vunnit 6 VM finns tex inte med i denna pool. Detta är naturligtvis inte Kentas fel och jag vill poängtera att jag inte på något sätt försöker misstänkliggöra Kenta. Jag är bara bitter och förbannad och var tvungen att skriva av mig.
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-23, 22:54   #2
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Lider med dig, låter jävligt jobbigt. Jag skulle gärna byta plats med dig om jag kunde, jag har inga ansvar ändå
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-23, 23:35   #3
Stefan J
Human forklift.
 
Stefan Js avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 3 796
Fyfan vad hemskt. Lider med dig, det är under all kritik att man ska behöva så hårda angrepp på sitt privatliv för att man är duktig på sin hobby. Jag är upprörd å dina vägnar.
Stefan J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-23, 23:40   #4
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.
 
Carolinews avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Linköping
Inlägg: 3 931
Funkar det så här inom eliten även i andra sporter?
__________________
I'm nobody. Nobody's perfect.
Carolinew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-23, 23:44   #5
FinnPower
Världsmästare
 
FinnPowers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Åland
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis Visa inlägg
Lagom till jul har jag i dagarna fått besked från IPF att jag från och med 2011 kommer att hamna i A-poolen i ADAMS. För er som inte vet vad det innebär så betyder det att jag tvingas vistelserapportera VARJE DAG 365 dagar per år. Nu tycker säkert vissa att det inte är så märkvärdigt och att jag som representant för den rena idrotten ska vara stolt över detta. Ni som tycker det får gärna byta plats med mig.

Tre månader i förväg måste jag meddela var jag är anträffbar en timme per dag. Jag jobbar skift på Rättspsyk där ingen dag är den andra lik. Inte sällan sker incidenter som gör att jag måste jobba över eller åka till jobbet när jag är ledig. Min privata situation är att jag har två morföräldrar som jag hjälper med allt möjligt och de är båda i fysiskt dålig form och åker in och ut på sjukhuset. Jag har sambo och barn och det ska skjutsas och hämtas från träningar och dylikt och i övrigt sitter jag i flera styrelser och har en väldigt aktiv fritid. Kort sagt är det ett helvete för mig att vistelserapportera varje dag.

Jag pratade med Ove Lehto igår som tidigare återfunnits i samma pool och han sa att hans liv försämrades under denna period, vilket jag till fullo förstår.

Det mest otroliga är att jag är den enda lyftaren i Sverige som hamnat i A-poolen. Det är ju knappast bara jag som tillhör världseliten. En kille som Kenta Sandvik som vunnit 6 VM finns tex inte med i denna pool. Detta är naturligtvis inte Kentas fel och jag vill poängtera att jag inte på något sätt försöker misstänkliggöra Kenta. Jag är bara bitter och förbannad och var tvungen att skriva av mig.
Jag tackar för passningen, och är glad att jag har (hittills) sluppit vara med i Adams. Däremot var min fru Marcela med under år 2009 då hon var reserv till World Games. Det var rätt krångligt att fylla i så det blev jag som hamnade på att göra det vilket jag hatade. Hon jobbar också skift men bara morgon/kväll så tricket blev att skriva vistelsetiden kl 22-23 varje dag. Hon var tvungen att vara med i Adams till det årets slut trots att hon blev borttagen som reserv 3 veckor innan WG drog igång, vilket ändå var mitt i sommaren. Jag tror att alla finnar som var uttagna till WG hamnade med i Adams det året.

Numera tillhör vi båda den s.k. testpoolen vilket innebär att vi måste meddela alla tävlingar (hemma och borta), resor (även privata) och var vi då bor, samt eventuella träningsläger. Adresser till hotell och tävlingsplatser osv. Detta fyller vi i på nätet i ett s.k. "antidopingpass".
Plus naturligtvis alla våra kontaktuppgifter såsom adress till hemmet, gymmet samt arbetsplatsen och alla tillbehörande telefonnummer. Därtill vill de ha kontaktuppgifter till alla eventuella coacher, privata läkare, massörer osv samt en extra kontaktperson ifall vi inte går att få tag i på något av de ovanstående sätten. Dessa uppgifter ska uppdateras och skickas in var tredje månad, fastän inget har ändrats sen förra gången.

Man känner sig nästan behandlad som kriminell ibland, men man får försöka ha förståelse varför det måste vara på det här viset. Hoppas bara att det är lika på andra håll i världen och inte bara här.

Hirvis, du får lägga in din vistelseort och -tid t.ex kl 22-23 hemma under hela 3-månadersperioden och sen när du får ditt arbetsschema för den närmaste tiden loggar du in på Adams och byter ut lite info. Det blir inte roligt oavsett hur du kommer att sköta det och jag lider med dig.
__________________
Min träningsblogg - http://kentasandvik.bravejournal.com - Ålands Kraftsportklubb - www.kraftsport.nu
FinnPower är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-24, 06:50   #6
Explosiven
Registered User
 
Explosivens avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: 7 Circle
Inlägg: 422
Detta låter som något som bara skulle kunna hända i en diktatur. Här handlar det om att få tävla i en sport som man tycker är rolig. Det är ju inte t.ex. Hirvis "fel" att han är bland de bästa i världen.(om ni förstår vad jag menar?) Ska han då inte få tävla utan att gå igenom detta helvete. Dessutom lever väl de flesta i SL och bänk Sverige knappast på sin idrott som många gör i andra elitidrotter. Då blir det hela ännu mer absurt! Att behöva sänka sin levnadsstandard så markant bara för att få hålla på med sin hobby, vilket jag anser att det är eftersom man inte försörjer sig på det, låter väldigt hårt.
__________________
Jag tränar i mitt garage! Hardcore så det förslår.

"It's the same bull that I see spouted all the time with training partners. 'Oh, if you don't have training partners, you'll never amount to anything'. That's absolute garbage." Mike Tuchscherer
Explosiven är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-24, 10:00   #7
Starkkille
Registered User
 
Starkkilles avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Mullsjö
Inlägg: 325
Felet är ju det att det finns idioter i denna sport som fuskar och dopar sig. Så för att komma åt fuskarna så måste det nog var såhär, tyvärr. Någon som vet hur man väljer ut sin offer ?
Starkkille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-24, 10:02   #8
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Man är glad man slapp detta helvete man undrar hur dom valde ut bara vissa världsmästare får vara och inte övriga i världseliten. Kan ju isåfall bara vara ett fåtal lyftare och vad ger det???
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-24, 10:13   #9
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av Carolinew Visa inlägg
Funkar det så här inom eliten även i andra sporter?
Det skulle jag absolut tro eftersom det här systemet snarast är anpassat efter idrottere som kan leva på sin sport. Det är kanske inte lika svårt att vistelserapportera om man har träning 8 timmar om dan.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-24, 10:32   #10
EkarN
Registered User
 
EkarNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Highgarden
Inlägg: 6 702
Så löjligt med varje dag kan man tycka. 1-2 ggr i veckan borde räcka gott kan man tycka! Finns det några ryssar/ukrainare/amerikaner med i A-poolen?
__________________
"I'm going to sit on my ass until I get ass cancer" - Robbaz

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Helt ren, använder inga kosttillskott annat än sprit varje lördag.
EkarN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-24, 11:04   #11
Halldin
Ordvitz mon frère
 
Halldins avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 5 851
Hur vanligt är det att sånt här tillämpas i andra IPF-nationer, Ryssland etc?
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-24, 11:33   #12
Mart|n
Televinken.
 
Mart|ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 8 089
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis Visa inlägg
Lagom till jul har jag i dagarna fått besked från IPF att jag från och med 2011 kommer att hamna i A-poolen i ADAMS. För er som inte vet vad det innebär så betyder det att jag tvingas vistelserapportera VARJE DAG 365 dagar per år. Nu tycker säkert vissa att det inte är så märkvärdigt och att jag som representant för den rena idrotten ska vara stolt över detta. Ni som tycker det får gärna byta plats med mig.

Tre månader i förväg måste jag meddela var jag är anträffbar en timme per dag. Jag jobbar skift på Rättspsyk där ingen dag är den andra lik. Inte sällan sker incidenter som gör att jag måste jobba över eller åka till jobbet när jag är ledig. Min privata situation är att jag har två morföräldrar som jag hjälper med allt möjligt och de är båda i fysiskt dålig form och åker in och ut på sjukhuset. Jag har sambo och barn och det ska skjutsas och hämtas från träningar och dylikt och i övrigt sitter jag i flera styrelser och har en väldigt aktiv fritid. Kort sagt är det ett helvete för mig att vistelserapportera varje dag.

Jag pratade med Ove Lehto igår som tidigare återfunnits i samma pool och han sa att hans liv försämrades under denna period, vilket jag till fullo förstår.

Det mest otroliga är att jag är den enda lyftaren i Sverige som hamnat i A-poolen. Det är ju knappast bara jag som tillhör världseliten. En kille som Kenta Sandvik som vunnit 6 VM finns tex inte med i denna pool. Detta är naturligtvis inte Kentas fel och jag vill poängtera att jag inte på något sätt försöker misstänkliggöra Kenta. Jag är bara bitter och förbannad och var tvungen att skriva av mig.
Trist... Det hade varit en större frihet om du hade fått gå med fotboja/GPS-sändare istället. Det är ju även riktigt fint att få vara med om såna här övergrepp i en sport som säkerkligen ger mindre pengar än stövelkastning i Finland.


Är det nationella ADAMS representanter som bestämmer vem som ska vara med i det här programmet, eller bestäms det av en internationell grupp? Jag är inte insatt överhuvudtaget i hur den här organisationen är uppbyggd så jag kan ha fel i terminologin!
__________________
I lift things up and put them down | Certified Captain of Crush | Hur man stänger CoC #4 | Min träningsdagbok
Vikings never gave a shit how they looked when they swung the axe, only that the axe landed hard and with purpose.
Mart|n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-24, 11:34   #13
Pinglan
Bananslukerskan.
 
Pinglans avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Östergötland
Inlägg: 8 547
Kan man inte rapportera sig tillgänglig mitt i natten typ mellan 02-03? Om någon dyker upp för dopingkontroll förlorar man ju förvisso sin nattsömn just den natten men det kan ju inte vara så jättemånga gånger på ett år? Å andra sidan fungerar det ju inte om man på sitt skiftjobb även jobbar nätter. Låter jobbigt!
__________________
Tjockis kan du va själv gubbjävel!!!!
Pinglan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-24, 11:48   #14
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Men skulle inte du sluta tävla (jag kan ha hört fel)? Måste du rapportera även om du ev inte skulle ha tävlingsplaner?

Det här låter helt vrickat.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade

Senast redigerad av stevebc den 2010-12-24 klockan 11:50.
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-24, 12:42   #15
FinnPower
Världsmästare
 
FinnPowers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Åland
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Mart|n Visa inlägg
Är det nationella ADAMS representanter som bestämmer vem som ska vara med i det här programmet, eller bestäms det av en internationell grupp? Jag är inte insatt överhuvudtaget i hur den här organisationen är uppbyggd så jag kan ha fel i terminologin!
Vi fick instruktioner från självaste IPF-ordföranden Detlev Albrings och skulle också vända oss till honom med eventuella frågor om hur man använder Adams.

Citat:
Ursprungligen postat av Pinglan Visa inlägg
Kan man inte rapportera sig tillgänglig mitt i natten typ mellan 02-03?
Man fick bara anmäla tid mellan kl 07-23 har jag för mig.
__________________
Min träningsblogg - http://kentasandvik.bravejournal.com - Ålands Kraftsportklubb - www.kraftsport.nu
FinnPower är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)