Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-21, 13:49   #1
häftig
Registered User

häftigs avatar

Reg.datum: Feb 2010
Högrepsveckor

Hej!
Har läst lite olika vad gäller högrepsveckor eller liknande. Min fråga lyder, när rekommenderar ni att man lägger in en högrepsvecka eller "vilovecka med låg träningsmängd"? Jag har i princip kört på hela sommaren utan någon vila, brukar ligga runt 1-6 reps.
Gammal 2010-09-21, 13:53   #2
Stefan J
Human forklift.

Stefan Js avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av häftig Visa inlägg
Hej!
Har läst lite olika vad gäller högrepsveckor eller liknande. Min fråga lyder, när rekommenderar ni att man lägger in en högrepsvecka eller "vilovecka med låg träningsmängd"? Jag har i princip kört på hela sommaren utan någon vila, brukar ligga runt 1-6 reps.
Ja, jag tycker att man ska vara ganska frikostig med det. Att ta en lättare vecka var 8:e-12:e vecka och låta kroppen läka ihop alla småkrämpor är bara nyttigt och kommer inte hämma styrkeutvecklingen det minsta, snarare tvärtom.
Stefan J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 21:05   #3
Gute
Registered User

Reg.datum: Nov 2006
Förslag från den äldre skolan
Omkring 2 veckors sammanhängande vila, en gång årligen är jag fostrad till av den äldre skolan. Enligt förespråkare för denna metod är det av yttersta vikt att dessa två veckor inte läggs i samband med en influensa, utan vid en tid då kroppen kan vila fullt ut.

I övrigt kan man lägga in lättare veckor allt från 1 gång månad (enligt vissa träningsmetoder) till någon enstaka vecka årligen.
Gute är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-22, 00:00   #4
häftig
Registered User

häftigs avatar

Reg.datum: Feb 2010
Okej! Det låter bra, på senare dar har jag hört om folk som fått bra ökningar tack vare viloveckor. Och att styrkeutvecklingen har hämmats på grund av att de vilat för lite. Någon som vill dementera eller styrka påståendena?
Gammal 2010-09-22, 00:44   #5
Landström
Registered User

Landströms avatar

Reg.datum: Jan 2010
Citat:
Ursprungligen postat av häftig Visa inlägg
styrkeutvecklingen har hämmats på grund av att de vilat för lite.
Det säger ju sig självt att styrkeutvecklingen blir hämmad om man vilar för lite. Att ibland unna sig viloveckor kommer göra gott. Det är inte pga slöhet som tävlande tar det mycket lugnt med träningen veckan innan tävling.
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:50.