Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-07, 07:19   #1
Ganymedes
winning

Ganymedess avatar

Reg.datum: Jan 2007
Arrow Kolhydrat viktigare än protein för muskeluppbyggnad, säger professor

Jag råkade lyssna på P1 Kropp och själ för några dagar sedan. Programmet handlade passande nog om muskler och jag reagerade på vad en viss Michael Svensson, forskare i idrottsfysiologi med inriktning på nutrition vid Umeå universitet, hade att säga på frågan om kost i samband med muskeluppbyggnad. Något i denna stilen sa han:

Det räcker med 0,1-0,2g protein per kg kroppsvikt för att bygga muskler, det viktigaste är istället kolhydrater efter passet (där någonstans runt 1g per kg kroppsvikt var lagom). Proteinpulver är onödigt, två glas mjölk är fullt tillräckligt.

Avsnittet finns att lyssna på som podcast. Spola förbi den rätt fjantiga artikeln om Madonnas armar så kommer lyssnarfrågorna. Nu menade han troligtvis bara efter passet, men vad jag minns så nämndes inget om proteinintag över dygnet t.ex. Hur många här har inte typ 30g protein efter sitt pass, i sin gainer t.ex? I onödan då eller? Min spontana reaktion var "Va? Så har jag inte lärt mig på Kolo..."

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3591571
Ganymedes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 07:56   #2
blondyz
Registered User

blondyzs avatar

Reg.datum: Mar 2010
Min fråga till världen blir då, varför heter den muskeluppbyggande processen proteinsyntes?

Jag försöker hellre förjäves bygga muskler med bara protein än bygga fläsk med en massa kolhydrater, även om en skvätt kolisar då och då förmodligen inte sitter helt fel för vårt fysiska välmående så tvivlar jag starkt på att det uttalande du tar upp stämmer.

Men vist slutar man aldrig förvånas, så jag kan säkert ha fel
blondyz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 08:04   #3
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Han verkar helt enkelt inte vara speciellt påläst, men jag lyssande inte på inslaget och sammanhanget där han sa det kan förklara en del, men oavsett så verkar uttalandet felaktigt.
Protein är ju naturligtvis essentiellt för muskeluppbyggnad men mängd, sammansättning och tidpunkter för intag för maximal muskeluppbyggnad är inte känt i detalj.
Om eller hur mycket kolhydrater och när dessa i så fall skulle intas för att få maximal muskeluppyggnad är än mindre känt men rent principiellt är kolhydrater inte essentiellt för muskeluppyggnad.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 08:54   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Kolhydrat efter passet vänder inte ens proteinbalansen till positiv, oavsett mängd. 100 gram glukos klarar det inte, medan 6 gram aminosyror gör det. En så liten mängd aminosyror omvandlar katabolism till kraftig anabolism, medan 100 gram glukos inte räcker upp till +-0 utan man förblir i katabolt läge.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 09:28   #5
creperiet
Registered User

Reg.datum: Apr 2008
Lyssnade på det programmet och reagerade på en del felaktigheter de sa. Var t o m tvungen att skicka in lite motbevisande referenser för att rätta dem, men de utgår väl från att de med fina titlar, längst utbildning och som sitter i radio, vet bäst.
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Jag har haft internet i 15år, mina krav för onanerande går upp avsevärt för varje år. Jag har passerat den ålder då jag kunde onanera till Mtv och inkorrekt fakta.
creperiet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 11:42   #6
MeekGeek
Registered User

Reg.datum: Feb 2010
Det mesta roliga i programmet, var att de sa att på olika webbforum fanns det minsan en massa självutmämnda experter som inte visste vad de pratade om - varpå de sedan själv kom med detta dravel och mer därtill!
MeekGeek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 15:18   #7
capron
Registered User

Reg.datum: Nov 2009
Citat:
Ursprungligen postat av MeekGeek Visa inlägg
Det mesta roliga i programmet, var att de sa att på olika webbforum fanns det minsan en massa självutmämnda experter som inte visste vad de pratade om - varpå de sedan själv kom med detta dravel och mer därtill!
Haha lyssnade också på programmet gravade lite åt detta. Men Michael Svensson i alla fall påläst, men man kan ju undra vad han läst.

Hittad hans rekommendation på nätet.
"Jag rekommenderar både elitidrottare och motionärer att inta något som ger 0,5–1,5 gram kolhydrater och 0,1–0,2 gram protein per kilo kroppsvikt inom 30 minuter efter träningen och därefter ett fullvärdigt huvudmål inom två timmar. Hur stort näringsintaget bör vara beror på hur krävande träningspasset har varit och hur man ätit innan. Men ett stort glas mjölk eller en drickyoghurt samt en banan tillför generellt bra med både kolhydrater och protein."

Undrar hur mycket protein han rekommenderar under hela dagen.
capron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 17:12   #8
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av capron Visa inlägg
Haha lyssnade också på programmet gravade lite åt detta. Men Michael Svensson i alla fall påläst, men man kan ju undra vad han läst.

Hittad hans rekommendation på nätet.
"Jag rekommenderar både elitidrottare och motionärer att inta något som ger 0,5–1,5 gram kolhydrater och 0,1–0,2 gram protein per kilo kroppsvikt inom 30 minuter efter träningen och därefter ett fullvärdigt huvudmål inom två timmar. Hur stort näringsintaget bör vara beror på hur krävande träningspasset har varit och hur man ätit innan. Men ett stort glas mjölk eller en drickyoghurt samt en banan tillför generellt bra med både kolhydrater och protein."

Undrar hur mycket protein han rekommenderar under hela dagen.
Tycker att hans rekomendation är rätt. Michael vänder sig till elitidrottare och tuffa träningspass.
Hur tänker ni ? Hur kan det var möjligt för en elitidrottare att fylla på glykogendepåerna till nästa träningspass med några futtiga gram protein när näringsfönstret står vidöppet. För mig tränar elitidrottare hårt och har snarare problem att fylla på tillräckligt med energi till nästa träningspass. Proteinsyntesen är troligen helt ointressant för dessa idrottare. De använder musklerna till att flytta den egna kroppen frammåt och inte en skivstång uppåt. Proteinet ska läka mikroskador och stimulera glykogensyntesen, inget annat.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 17:16   #9
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Tycker att hans rekomendation är rätt. Michael vänder sig till elitidrottare och tuffa träningspass.
Hur tänker ni ? Hur kan det var möjligt för en elitidrottare att fylla på glykogendepåerna till nästa träningspass med några futtiga gram protein när näringsfönstret står vidöppet. För mig tränar elitidrottare hårt och har snarare problem att fylla på tillräckligt med energi till nästa träningspass. Proteinsyntesen är troligen helt ointressant för dessa idrottare. De använder musklerna till att flytta den egna kroppen frammåt och inte en skivstång uppåt. Proteinet ska läka mikroskador och stimulera glykogensyntesen, inget annat.
Håller med dig.
MEN han säger att detta även gäller motionärer. bla när han föreläste på friskis&svettis. Rätt irriterande då detta ofta gör att motionärer övertolkar detta och drar i sig en gainomax efter 30min lätt jogg.
Gammal 2010-04-07, 17:17   #10
TehSaxo
Banned User

Reg.datum: May 2009
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kolhydrat efter passet vänder inte ens proteinbalansen till positiv, oavsett mängd. 100 gram glukos klarar det inte, medan 6 gram aminosyror gör det. En så liten mängd aminosyror omvandlar katabolism till kraftig anabolism, medan 100 gram glukos inte räcker upp till +-0 utan man förblir i katabolt läge.
Jag litar på denne man!
TehSaxo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 17:22   #11
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Proteinsyntesen är troligen helt ointressant för dessa idrottare.
Du kan inte vara allvarlig? Hur skulle man kunna återhämta slitna muskler utan att åstadkomma en proteinsyntes överstigande/motsvarande nedbrytningen?

Om allt bara handlade om att fylla upp med energi vore det ju knappast svårt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 17:22   #12
chrilledude
Registered User

chrilledudes avatar

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Ursprungligen postat av TehSaxo Visa inlägg
Jag litar på denne man!
+1
Gammal 2010-04-07, 17:45   #13
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Du kan inte vara allvarlig? Hur skulle man kunna återhämta slitna muskler utan att åstadkomma en proteinsyntes överstigande/motsvarande nedbrytningen?

Om allt bara handlade om att fylla upp med energi vore det ju knappast svårt.
Du läste inte allt:
Proteinet ska läka mikroskador och stimulera glykogensyntesen, inget annat.
Ja, jag är allvarlig. Sysslar man med en konditionsidrott eller en idrott med viktklasser är MUSKELUPPBYGGNADEN onödig.
Från vad skulle stimulansen till proteinsyntesen komma ifrån ifall träningen inte var optimal. Än så länge vet vi bara att m-RNA-syntesen ökar av EAA. Vad säger att det är m-RNA för aktin och myosinprotein för direkt uppbyggnad. Det kanske är m-RNA för glykogensyntetas som poppar ut
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 17:50   #14
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Du läste inte allt:
Ja, jag är allvarlig. Sysslar man med en konditionsidrott eller en idrott med viktklasser är MUSKELUPPBYGGNADEN onödig.
Nej den är extremt nödvändig eftersom balansen mellan uppbyggnaden och nedbrytningen är det viktiga. Man behöver inte öka i flera kg men jag anser att det är helt fel att se muskelproteinsyntes som obetydligt hos en idrottare.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 18:39   #15
creperiet
Registered User

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Du läste inte allt:
Från vad skulle stimulansen till proteinsyntesen komma ifrån ifall träningen inte var optimal. Än så länge vet vi bara att m-RNA-syntesen ökar av EAA. Vad säger att det är m-RNA för aktin och myosinprotein för direkt uppbyggnad. Det kanske är m-RNA för glykogensyntetas som poppar ut
Men vad menar du nu? Med samma resonemang betyder ju det att det är omöjligt att öka i muskelmassa genom överätning (där EAA från mat ingår) utan samtida belastningsträning, och det är det ju inte.

Däremot håller jag med dig i argumentet om idrotten ifråga har nytta av muskelhypertrofi. I vissa fall har viktökning av muskler enbart negativa prestationsföljder. I andra kan det t ex vara direkt kontraproduktivt med för extrem muskel:fett ratio.

För den sakens skull behöver man ju inte till varje pris undvika protein efter träning som konditionsidrottare.
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Jag har haft internet i 15år, mina krav för onanerande går upp avsevärt för varje år. Jag har passerat den ålder då jag kunde onanera till Mtv och inkorrekt fakta.
creperiet är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:42.