Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-11, 21:39   #1
fdsl
Registered User

Reg.datum: Jan 2007
Att starta en SL-klubb

någon som vet hur det går till att starta en sl klubb och vad det kostar förutom tävlingslicenser
fdsl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-11, 21:51   #2
EkarN
Registered User

EkarNs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Det är väl en del pappersarbete, men egentlig kostnad är väl bara medlemsavgiften till förbundet.

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Helt ren, använder inga kosttillskott annat än sprit varje lördag.
EkarN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-11, 21:51   #3
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Du måste bilda en förening med styrelse och stadgar. Föreningen ska ha som syfte att bedriva styrkelyft. Sedan ansöker ni om att få gå med i SSF och RF. En blankett att fylla i och skicka in till styrkelyftförbundet tillsammans med stadgarna och styrelsemötesprotokoll hittar du på RF's hemsida.

Medlemsavgiften i SSF var år 2010 1800 kr.
Gammal 2010-03-11, 22:21   #4
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Förutom det som redan har sagts vill jag tillägga - jättekul att du/ni vill starta en klubb!

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-12, 18:20   #5
EkarN
Registered User

EkarNs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Förutom det som redan har sagts vill jag tillägga - jättekul att du/ni vill starta en klubb!
Stort + på det, en ny klubb är otroligt bra!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Helt ren, använder inga kosttillskott annat än sprit varje lördag.
EkarN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 11:21   #6
Adama
Registered User

Adamas avatar

Reg.datum: Sep 2009
Har funderat en del över detta från och till. Hur har egentligen ni fått snurr på klubbarna i början?

Hur går man från en tanke till en klubblokal full med utrustning?

Jag tänker mig att det krävs en del eldsjälar och enormt mycket ska klaffa för att det verkligen ska resultera i något konkret.

Rent teoretiskt skulle jag kunna tänka mig "bilda en förening" som mini föreslog men sen då? Vad är nästa steg.. någon gång i historien har ju klubbarna ute i landet utgått från detta kan man ju tycka.
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 11:28   #7
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Om ni är ett gäng som tränar ihop så tror jag att ni kan starta en förening. Det kan ju vara lite klurigt med hur man gör med serietävlingar om man inte har en sovande atletklubb att arrangera dem på.
Jag tror att man får vara lite pragmatisk. Se vad ni har för möjligheter och tillgångar. Kanske kommer ni fortsätta vara ett litet gäng som hyr in er på annan klubb, eller så lföreslår ni att gymmet ansluter sig till SSF, eller så kollar ni med kommunen om de kan hjälpa er med lokal och att komma igång. Västerås borde ha en klubb med tanke på storleken på stan. Vore kul om du startade upp något. Hör av dig till SSF's kansli. Du kan också testa om du kan få tips av nystartade föreningar, tex Kungsängens AK. Kontaktuppgifter hittar du här
Gammal 2011-08-29, 11:29   #8
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Ofta börjar man nog i den andra ändan. Några stycken som ordnar en träningslokal och utrustning...

Steg för steg...

Sen börjar man kanske intressera sig för att tävla och då bildar man en förening.

Annars kan du kolla med killarna i Lessebo, en ganska ny klubb, flera av dem är medlemmar här.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 11:44   #9
Adama
Registered User

Adamas avatar

I mitt fall så finns det inget "gäng" tyvärr, det finns enstaka koloiter i stan dock och några gillar väl att träna för styrka. Och sen är det ju även så att det kanske inte är det lättaste att starta klubb med 18-20 åringar som inte rotat sig (dvs studier och annat på gång).

Det finns gott om gym i stan och jag tränar väl på "det bästa" men det finns inget som har en SL-profil. Man skulle ju kunna tänka sig en lokal där man i all enkelhet har skivstänger, rack och så.. som en början.
Gammal 2011-08-29, 11:49   #10
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

I ditt fall skulle jag sammanställa något trevligt material om styrkelyft och hälsofördelarna med tung styrketräning. Kanske klura lite på om du kan samarbeta med någon skola eller liknande och sedan boka möte med någon på kultur- idrotts- och fritidsnämnden i Västerås.
Eller kanske ta kontakt med någon annan idrottsförening som du tror har gym med skivstänger.
Gammal 2011-08-29, 11:58   #11
O.W.
OLW ?

O.W.s avatar

Reg.datum: Aug 2003
Bjurhovda AK är den ända klubb jag kommer ihåg från Västerås. Annars är väl Köping närmast.

http://www.rf.se/templates/Pages/Org...lub&sportid=47
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 12:05   #12
Adama
Registered User

Adamas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av O.W. Visa inlägg
Bjurhovda AK är den ända klubb jag kommer ihåg från Västerås. Annars är väl Köping närmast.

http://www.rf.se/templates/Pages/Org...lub&sportid=47
Har Bjurhovda AK varit en aktiv klubb? Numera är det bara ett gym i ett hus som planeras att rivas.

Jo köping är närmast, men jag ser det som klart roligare med en klubb i staden där man bor.
Gammal 2011-08-29, 12:06   #13
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Om det har varit en klubb som haft kommunalt stöd kan det vara till din fördel. Kanske finns där utrustning du kan få loss?
Gammal 2011-08-29, 12:15   #14
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Om man ska starta så börja med att samla ihop ett gäng som är intresserade, börja träna ihop och sen tävla. Att tävla för en klubb på en annan ort första året innan man fått igång det hela är en väg att gå och de flesta klubbarna jag har stött på stödjer sådant. Att blanda in kommun och andra instanser innan men ens har en aning om man har ett underlag eller gjort sina första tävlingar är att iofs ambitiöst men vad har man att komma med?
- Jo det är så att jag är intresserad eller nja jag vet inte riktigt då jag aldrig har tävlat men jag skulle behöva en lokal/utrustning/bidrag och undrar vad ni kan bidra med.
vs
-Vi är en förening som har 5-6 aktiva som tävlar regelbundet (plus ev andra intresserade) och nu behöver vi en lokal/utrustning/bidrag och undrar vad ni kan bidra med.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 12:19   #15
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Man måste nog ha en annan vinkel än att man är vuxen och vill ha bidrag till sin fritid. Man måste tala om vad kommunen har för nytta av det. Det behöver man inte vara 5-6 tävlande för. Man behöver inte ens vara mumlig och abstrakt i sin kontakt med kommunen, tänka sig Bumbi.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:54.