Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-06, 22:29   #1
kalle_banan
Aegd

kalle_banans avatar

Reg.datum: May 2004
Använder du LaTeX? (Programmet)

Jag försökte trixa lite med latex nyss men jag ser inte riktigt meningen med det, det är svårt och det kräver tid för att lära sig, ni som använder det: Vilka positiva delar av latex överväger de negativa delarna av latex?
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 22:54   #2
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Har "bara" använt det till mitt exjobb. Jag har inga starka åsikter åt något håll jämfört med Word. Möjligtvis att man fick en bra rapportlook lite per automatik då många andra exjobb och vetenskapliga rapporter författar i Latex. Sen kan man säkert lyckas få samma look i Word...

En del brukar säga att det funkar bättre än Word men jag vet inte. Vi hade en del problem att göra saker och funka exakt som vi vill och då låter det som man beskriver Word

Jag ser inga större fördelar lära sig det om man inte ska författa massvis med vetenskapliga rapporter och dylikt, säg om man håller på och doktorerar eller liknande. Kan fundera lite på det och se om jag har något mer att tillföra men det får räcka för tillfället.

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 23:05   #3
Palm
Registered User

Palms avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av kalle_banan Visa inlägg
Jag försökte trixa lite med latex nyss men jag ser inte riktigt meningen med det, det är svårt och det kräver tid för att lära sig, ni som använder det: Vilka positiva delar av latex överväger de negativa delarna av latex?
I jämförelse med Word:
  • Dokumentet ser proffsigt ut.
  • Figurer och tabeller hamnar automatiskt på en lämplig plats. Inga tomma halvsidor om en tabell skulle råka vara stor.
  • Figurtexthelvetet hänger fortfarande ihop med figurjäveln även om man skulle råka flytta på någon av dem.
  • Ekvationer numreras automatiskt utan att man behöver %¤#"{{][;.
  • Enkelt att skriva ekvationer, och framför allt att göra ändringar i efterhand utan att hela dokumentet imploderar.
  • Inga problem att infoga t.ex. en pdf-bild i sitt dokument...

Nu doktorerar jag iofs, men jag har haft så sjukt mycket problem med Word och slösat bort så mycket tid på idiotfel att jag blir förbannad bara jag tänker på det.
Palm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 23:22   #4
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Det är väldigt skönt att slippa fundera på layouter.

Jag föredrar dock att skriva text i ReStructuredText och med rst2newlatex / rst2latex konvertera det till LaTeX -> PDF. ReST kan även konverteras direkt till RTF och HTML. All text på http://mikael.jansson.be/ är skriver i ReStructuredText.

Kod:
Section
=======
**Bold** *emphasis*

Subsection
~~~~~~~~~~
* Unordered list
* looks like
* this

Subsubsection
-------------
#. Numbered
#. like
#. this

.. image: /path/to/picture.png

A block of code::

<a href="...">bar</a>
osv., se http://docutils.sourceforge.net/docs.../quickref.html och online-konverteraren på http://www.tele3.cz/jbar/rest/rest.html

----

Det allra bästa med textformat (istför binärformat) är att det går att diffa/patcha och därmed versionskontrollera på ett bra sätt, samt ändra i valfri editor, inkl. över terminalförbindelser.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2010-02-06 klockan 23:24.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 23:25   #5
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Jag har använt latex en del, har det dock inte själv tyvärr. Hur mycke kosta sej?
Gammal 2010-02-06, 23:27   #6
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Frågar du om hur mycket LaTeX kostar? (det är gratis)
Eller missförstod jag din fråga?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2010-02-06, 23:28   #7
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Frågar du om hur mycket LaTeX kostar? (det är gratis)
Eller missförstod jag din fråga?
Pra fyfan. Var laddar man ner't då?
Gammal 2010-02-06, 23:29   #8
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Jag tror att den bästa distributionen för Windows är MikTex, se http://miktex.org.

Alternativt tetex-paketen i din favoritdistro. Kan alltid sätta upp en virtuell maskin (eller om du har en hemma, eller rentav använder UN*X), logga in till den och spela vim/emacs.
Gammal 2010-02-06, 23:45   #9
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag tror att den bästa distributionen för Windows är MikTex, se http://miktex.org.

Alternativt tetex-paketen i din favoritdistro. Kan alltid sätta upp en virtuell maskin (eller om du har en hemma, eller rentav använder UN*X), logga in till den och spela vim/emacs.

Men tack för länken
Gammal 2010-02-06, 23:51   #10
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

o_O
Gammal 2010-02-07, 00:09   #11
Baan
Registered User

Baans avatar

Annars http://www.tug.org/protext/ , vilket iofs är lite samma sak men du får Texnic Center samt GS med... kanske lite enklare att börja med?

@Twitter
Gammal 2010-02-07, 00:10   #12
Halldin
Ordvitz mon frère

Halldins avatar

Reg.datum: Oct 2002
Hur uttalas det? Jag kollade lite på fonetiken på wikipedia men blev inte klok på det.

Fick för mig att det är la-täsch men det ser även ut att kunna vara la-täck.
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 00:13   #13
capture
wolfman

captures avatar

Reg.datum: Aug 2005
Jag har fått för mig att det är första sättet du skriver. Så uttalade iaf en lärare det när han föreslog att vi skulle använda det när vi skulle göra rapporter
capture är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 00:18   #14
Baan
Registered User

Baans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Halldin Visa inlägg
Hur uttalas det? Jag kollade lite på fonetiken på wikipedia men blev inte klok på det.

Fick för mig att det är la-täsch men det ser även ut att kunna vara la-täck.
Har hört La-täsch (betoning på andra delen) en del men sen verkar det vara ganska skitsamma. Min handledare körde laaaaatäck (som om det stavades Latäck helt enkelt och betoning på laaa).

@Twitter
Gammal 2010-02-07, 00:29   #15
kalle_banan
Aegd

kalle_banans avatar

Reg.datum: May 2004
Inte laaateks då?

Tack för svaren i övrigt, jag håller mig till Pages ett tag framöver, kanske blir jag en fullfjädrad latexnörd i framtiden.
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:35.