2009-05-28, 09:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
Bästa boken om träning?
Tänkte starta en tråd om den bästa boken du har läst på träningsområdet, som du skulle vilja tipsa oss andra om.
För egen del kan jag rekommendera boken "aerob och anarob träning" för den som är intresserad av grundläggande träningsfysiologi och löpidrott.
|
|
|
2009-05-28, 11:35
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
|
har bara läst någon bok och det var när jag skulle utbilda mig till personlig tränare, den boken var väldigt gammal men fungerade, tror den hette friskis och svettis utbildningsbok?  haha Väldigt grundläggande. Sen har jag läst en medicinsk kursbok som inte tog upp så mycket om träning men om hur kroppen svarar och fungerar kring träning
|
|
|
2009-05-28, 12:40
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Bästa boken är svårt men Physiology of Sport and Exercise av Jack Wilmore and David Costill och Powerlifting Basics, Texas-Style -
The Adventures of Lope Delk av Paul Kelso är två som jag räknar till topp 20.
Den första för att lära sig hur kroppen fungerar, vet man inte det är det svårt att avgöra om andra saker man hör om/läser om är vettiga.
Den andra för att inte krångla till det. Texas-style är kanske inte förstavalet vid inköp för någon som nyss börjat träna/börjat förstå hur kroppen funkar men efter några år när tankarna om att köra 1 set med händerna vridna 47 grader för att sen köra ett set med händerna vrida 69 grader för att få med alla vinklart börja komma är den utmärkt
|
|
2009-05-28, 12:52
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
"Styrketräning", Sisu Idrottsböcker. Bland annat Jesper Augustsson som skrivit den.
|
|
2009-05-28, 12:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2008
|
Effektiv Bodybuilding av Ove Rytter. Givetvis!
Eller njae, håller med Scratch förresten.
|
|
|
2009-05-28, 14:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
En bra bok speciellt för nybörjare är "Styrketräning - En anatomisk guide". Innehåller detaljerade illustationer hur man utför över 100 övningar. Lite anatomi också. Rolig och bra bok!
|
|
|
2009-05-28, 14:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2001
|
How to Eat Move and be Healthy av Paul Chek.
En fin bibel när det gäller träning.
|
|
2009-05-28, 15:01
|
|
Negativa Blöje
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Physiology of Sport and Exercise av Jack Wilmore and David Costill
|
Måste hålla med här. Boken känns ofantligt grundläggande och torde vara en av de mest läsvärda böckerna på området. Tycker den täcker in grunderna på ett mycket bra sätt. Egentligen utan att bli för krånglig.
Ursprungligen postat av Gute
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
|
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
|
|
|
2009-05-28, 15:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
"Styrketräning", Sisu Idrottsböcker. Bland annat Jesper Augustsson som skrivit den.

|
Jag har läst flera olika böcker om styrketräning, vissa bra och andra sämre. Den bok du talar om ligger nog i topp måste jag säga. Det är den klart bästa bok jag har läst i alla fall. Lite tunt med referenser på vissa områden förvisso, men ändå väldigt väldigt bra. Att den dessutom är skriven på svenska uppskattas säkert av många som tycker det blir krångligt med medicinsk terminologi på engelska.
|
|
|
2009-05-28, 15:36
|
|
Two Three
Reg.datum: Dec 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av DSBM
En bra bok speciellt för nybörjare är "Styrketräning - En anatomisk guide". Innehåller detaljerade illustationer hur man utför över 100 övningar. Lite anatomi också. Rolig och bra bok!
|
Håller med. Köpte den när jag var väldigt grön och den hjälpte mig mycket. Finns för strax över 200 spänn hos diverse nätbokhandlare.
|
|
|
2009-06-13, 00:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Bästa boken är svårt men Physiology of Sport and Exercise av Jack Wilmore and David Costill
|
Hur svår är den att förstå för en som inte har några vidare förkunskaper förutom biologi A och B?
|
|
|
2009-06-13, 00:34
|
|
Friidrott
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av dojjan
Hur svår är den att förstå för en som inte har några vidare förkunskaper förutom biologi A och B?
|
Jag tycker inte den var sååå svår, och jag har inte ens läst biologi A(däremot Nk B).
Vi hade den som kurslitteratur på sjukgymnast utbildningen i Göteborg så vi hade ju föreläsningar om det vi skulle läsa så det underlättar ju givetvis men jag tror inte att det ska vara några problem att ta sig igenom boken om man är intresserade då jag tycker den är väldigt tydlig och har många bilder som underlättar, så är man intresserad ska man inte låta sig avskräckas från att läsa den. Men visst, man bör ju vara hyfsat koncentrerad när man läser om man ska fatta.
Kan helt klart rekommendera den.
|
|
|
2009-06-13, 09:38
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
|
|
|
2009-06-13, 10:00
|
|
DC disciple
Reg.datum: Sep 2003
|
"The New Encyclopedia of Modern Bodybuilding" av Arnold Schwarzenegger,
"Brother Iron, Sister Steel: A Bodybuilder's Book" av Dave Draper,
"High-Intensity Training the Mike Mentzer Way" av Mike Mentzer,
Tre böcker, som, om du vill bygga muskelmassa, kommer ge dig all information du behöver...
"Fuck you skinny-ass little sissy-boys. I'm huge and brutally strong. I love it, chicks love it, other guys love it. I could effortlessly kill you with one punch.." - Sammich "It's almost like there's more to life than covering yourself in Pam and turpentine and parading in your underwear, isn't there?" - Sammich
|
|
|
2009-06-13, 10:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89

|
Mycket bra bok enkel
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
|
Den här är mycket bra innehållsmässigt men är lite knepig att läsa då den har mycket tunna sidor men boken ger mervärde då man får access till ett stort antal artiklar.
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa
"The New Encyclopedia of Modern Bodybuilding" av Arnold Schwarzenegger,
"Brother Iron, Sister Steel: A Bodybuilder's Book" av Dave Draper,
"High-Intensity Training the Mike Mentzer Way" av Mike Mentzer,
Tre böcker, som, om du vill bygga muskelmassa, kommer ge dig all information du behöver...
|
Nostalgi tycker jag. Men kan vara kul att ha på hyllan.
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:10.
|

|