2008-07-08, 10:31
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Kreatin fråga
Hej, det är så att jag nyligen köpte på mig lite kreatin i samband med proteinet denna gången för att testa på. Vad jag undrar lite över är hur lång tid som är rekommenderat att hålla på med kreatinkuren innan det är dags att ta uppehåll?
Enligt dosering / bruksanvisningen står det citerat
Dag 1 - 5 | Tag 6 g 4 ggr per dag, sprid ut intagen under dagen
Dag 6 - | Tag 6 g 1 gång per dag, intag direkt efter träning.
Använd Kreatin Monohydrat i 4-10 veckor och ta sedan ett uppehåll på minst 4 veckor.
Jag tolkar detta som, dag 1-5 uppladdningsfas första veckan och sedan 6g intag per dag under de resterande veckorna men det jag blir lite fundersam på är, finns det några symptom mellan de 4-10 veckorna som man ska hålla ett öga efter för att veta när man ska inleda uppehållet? 4-10 är en relativt lång skillnad i tid och känns lite diffus för mig, ungefär som att säga 1-20 bygger bäst.
Tack på förhand
|
|
|
2008-07-08, 10:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
|
|
|
2008-07-08, 11:06
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Jag har redan läst igenom den, och allt jag hittar angående min fråga är, " använd i cykler av 3 månader " vilket överstiger den rekommenderade max tiden med 2 veckor.
|
|
|
2008-07-08, 12:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zhang
Jag har redan läst igenom den, och allt jag hittar angående min fråga är, " använd i cykler av 3 månader " vilket överstiger den rekommenderade max tiden med 2 veckor.
|
Kör så länge du tycker dig få effekt och cykla på det sättet du tycker känns bäst. Svårare än så är det faktiskt inte.
|
2008-07-08, 12:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
En del säger att kreatin binder vätska till musklerna. Jag har kört med det i snart två månader, tillsammans med gainer. Tycker det funkar skitbra. Jag har faktiskt gått upp i vikt. Men det ska tydligen fungera ännu bättre med HMB OCH proteinshake/gainer. HMB är För dyrt.. Har försökt läsa på men med halvdana resultat. Den uppfattningen jag fått är att man får ut bättre och snabbare effekt av proteinet. typ.
P.s bieffekt: Jag Fiser dödligt pg.a kreatinet
|
|
|
2008-07-08, 13:12
|
|
Titta mamma! En n00b
Reg.datum: Apr 2003
|
Dryck mkt vatten under tiden du använder kreatin, då funkar de som bäst. Tycker jag.
|
|
|
2008-08-09, 19:02
|
|
Spamming user
Reg.datum: Apr 2007
|
spelar det nå roll om man har uppehåll eller inte? ur muskeltillväxt synvinkel,
|
|
|
2008-08-10, 10:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Det finns ingen som tyder på att det sker en nedreglering av kreatintransportören hos människor, så kör tills du inte känner effekt.
"Acute and moderate-term creatine monohydrate supplementation does not affect creatine transporter mRNA or protein content in either young or elderly humans
Abstract
Animal studies have shown that supra-physiological creatine monohydrate (Cr-mH) supplementation for 3 months reduced
skeletal muscle creatine transporter (CRT) content. The doses of Cr-mH (1–2 g/kg/day) used in these studies were between 5
and 10 times those usually used in human studies, and it is unclear whether a down-regulation of CRT would occur in humans
at the recommended doses of 0.1–0.2 g/kg/day. We measured CRT, and citrate synthase (CS) protein content using Western
blotting before and after 2 months of Cr-mH supplementation and weight training in young men (N = 11 Cr-mH (0.125 g/kg/
day); N = 8 placebo). CRT and CS were also measured before and after 4 months of Cr-mH supplementation and weight training
in elderly (> 65 years) men and women (N = 14 Cr-mH (0.075 g/kg/day); N = 14 placebo). Finally, CRT mRNA was measured
using competitive RT-PCR before and after 8–9 days of Cr-mH loading in young men and women (N = 14, CR-mH (mean
= 0.18 g/kg/day); N = 13, PL). Total creatine content was significantly elevated after the Cr-mH supplementation period as
compared to placebo in each of the studies. Neither Cr-mH supplementation, nor exercise training resulted in measurable alterations
in CRT protein content and acute Cr-mH loading did not alter CRT mRNA. There were no gender differences in CRT
mRNA or total creatine content in the young subjects and no gender differences in total creatine content or CRT protein content
in the elderly subjects. Weight training in young men did not increase CS protein content, however, in the elderly there
was a significant increase in CS protein content after exercise training (p < 0.05). These results demonstrated that Cr-mH supplementation
during weight training resulted in increases in skeletal muscle total creatine without reductions in CRT protein
and acute Cr-mH loading did not decrease CRT mRNA content"
|
|
|
2008-08-10, 10:25
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Det finns ingen som tyder på att det sker en nedreglering av kreatintransportören hos människor, så kör tills du inte känner effekt.
|
Citat:
Recent findings in healthy humans indicate that the beneficial effect on muscle function and muscle total creatine content may disappear when creatine is continuously ingested for more than two or three months.
|
Mol Cell Biochem. 2003 Feb;244(1-2):49-55.
http://www.springerlink.com/content/...h/fulltext.pdf
|
|
|
2008-08-10, 12:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2003
|
Det sker väl ingen kronisk förändring. När man har haft uppehåll en tid så ser väl kroppen invändigt ut som innan "kuren"?
|
|
|
2008-08-10, 12:04
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Nej, det stämmer inte. Kreatinsupplementering ökar antalet satellitceller och nuklei i muskelfibrerna och förändrar muskeln på cellnivå och gör den mer kapabel att utnyttja styrketräningen till tillväxt.
Citat:
The present study investigated the influence of creatine and protein supplementation on satellite cell frequency and myonuclei number in human skeletal muscle during 16 wks of heavy-resistance training. In a double-blinded design thirty-two healthy, male subjects (19-26 years) were assigned to strength training (STR) while receiving a timed intake of creatine (STR-CRE) (n=9), protein (STR-PRO) (n=8), placebo (STR-CON) (n=8) or serving as a non-training control group (CON) (n=7). Supplementation was given daily (STR-CRE : 6-24 g creatine monohydrate, STR-PRO: 20 g protein, STR-CON: placebo). Furthermore, timed protein/placebo intake were administered at all training sessions. Muscle biopsies were obtained at wks 0, 4, 8 (wk 8 not CON) and 16 of resistance training (3 days/wk). Satellite cells were identified by immunohistochemistry. Muscle mean fibre (MFA) area was determined after histochemical analysis. All training regimes were found to increase the proportion of satellite cells, however, significantly greater enhancements were observed with creatine supplementation at wk 4 (compared to STR-CON) and at wk 8 (compared to STR-PRO and STR-CON) (p<0.01-0.05). At wk 16, satellite cell number was no longer elevated in STR-CRE, while it remained elevated in STR-PRO and STR-CON. Furthermore, creatine supplementation resulted in an increased number of myonuclei per fibre and increases of 14-17% in MFA at wks 4, 8 and 16 (p<0.01). In contrast, STR-PRO showed increase in MFA only in the later (16 wks, +8%) and STR-CON only in the early (wk 4, +14%) phases of training, respectively (p<0.05). In STR-CRE a positive relationship was found between the percentage increases in MFA and myonuclei from baseline to week 16, respectively (r=0.67, p<0.05). No changes were observed in the control group (CON). In conclusion, the present study demonstrate for the first time that creatine supplementation in combination with strength training amplifies the training-induced increase in satellite cell number and myonuclei concentration in human skeletal muscle fibres, thereby allowing an enhanced muscle fibre growth in response to strength training.
|
J Physiol. 2006 Mar 31; Creatine supplementation augments the increase in satellite cell and myonuclei number in human skeletal muscle induced by strength training.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/art...?artid=1779717
|
|
|
2008-08-10, 12:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2003
|
Okej, det låter positivt. Finns det någon negativ förändring?
|
|
|
2008-08-10, 12:40
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
|
Jaha, där ser man. I denna review har man i princip hittat 3 studier som visar på minskade nivåer av Cr i muskeln alternativt nedreglering av kreatintransportören (CrT).
I den ena studerades 6 pers efter supplementering efter 20 veckor. Här minskade CrP något efter de första 10 veckorna. De sista 10 veckorna kombinerades dock med avslutad träning. (J Appl Physiol 83: 2055–2063, 1997)
Den andra studien visade endast att den initiella ökningen av CrT minskade efter 12 veckor. Denna studie utfördes dessutom i syfte att undersöka effekten av Cr på rehab, där immobilisering av muskler är associerad med minskade Cr-nivåer. (J Physiol(Lond) 536: 625–633, 2001)
Den tredje visa dock på att CrT-nivåer i vastus lateralis ökade med 22% efter en veckas supplementering och minskade till 10% av värdet vid baseline efter 12 veckor. Då ingick dock en "loading phase" med 25g/dag i en vecka.
(Med Sci Sports Exerc 31: 1147–1156, 1999)
Väldigt intressant review dock
|
|
|
2008-08-10, 12:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Spec^
Dryck mkt vatten under tiden du använder kreatin, då funkar de som bäst. Tycker jag.
|
Om kroppen behöver mer vatten så kommer du bli törstig. Finns ingen orsak att dricka mera vatten bara för att...
Citat:
Ursprungligen postat av Gröntvedt
Jaha, där ser man. I denna review har man i princip hittat 3 studier som visar på minskade nivåer av Cr i muskeln alternativt nedreglering av kreatintransportören (CrT).
I den ena studerades 6 pers efter supplementering efter 20 veckor. Här minskade CrP något efter de första 10 veckorna. De sista 10 veckorna kombinerades dock med avslutad träning. (J Appl Physiol 83: 2055–2063, 1997)
Den andra studien visade endast att den initiella ökningen av CrT minskade efter 12 veckor. Denna studie utfördes dessutom i syfte att undersöka effekten av Cr på rehab, där immobilisering av muskler är associerad med minskade Cr-nivåer. (J Physiol(Lond) 536: 625–633, 2001)
Den tredje visa dock på att CrT-nivåer i vastus lateralis ökade med 22% efter en veckas supplementering och minskade till 10% av värdet vid baseline efter 12 veckor. Då ingick dock en "loading phase" med 25g/dag i en vecka.
(Med Sci Sports Exerc 31: 1147–1156, 1999)
Väldigt intressant review dock
|
Det finns även studier som inte tittat på kreatinnivåerna direkt utan mer sett till andra förändringar och flera av dem har också visat på en sämre effekt efter 2-3 månader. Bland annat studien som Grub referera till ovan
|
|
|
2008-08-10, 14:18
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi
Om kroppen behöver mer vatten så kommer du bli törstig. Finns ingen orsak att dricka mera vatten bara för att...
Det finns även studier som inte tittat på kreatinnivåerna direkt utan mer sett till andra förändringar och flera av dem har också visat på en sämre effekt efter 2-3 månader. Bland annat studien som Grub referera till ovan
|
Ja, den studien är väldigt intressant faktiskt. Att nivån av satellitceller minskar vid 16 veckor behöver inte nödvändigtvis betyta att kreatinet inte längre inducerar lika bra effekt, utan kan betyta att satellitcellerna fuserat i högre utsträckning.
Väldigt intressant studie dock.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:08.
|

|