2008-05-22, 15:44
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2008
|
Hur ska jag äta för att inte bli småkrasslig när jag ligger på underskott?
Som jag tidigare nämnt så blir jag mycket lätt sjuk när jag ligger på kaloriunderskott. När jag mellan september-april åt som en gris och låg på rejält överskott så blev jag ALDRIG sjuk. Nu när jag försöker deffa inför sommaren så får jag lite halsont och slembildning/krasslighet i halsen hela tiden, vilket gör att jag inte vågar träna! Jag äter ju så bra mat, potatis, lax, kyckling, köttfärs, spenat, broccoli, morötter, vitkål m.m. så jag tycker jag borde ha ett bra immunförsvar. Har också försökt börja äta mer blåbär och hallon för att dessa ska innehålla antioxidanter men det hjälper ju inte heller. Finns det eventuellt något kosttillskott man kan köpa som gör att man kan gå ner i vikt och träna samtidigt utan att bli sjuk?
|
|
|
2008-05-22, 15:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Vet att det inte är något svar på din fråga, men jag symatiserar verkligen med dig, då jag har i princip samma problem. Bulkade rätt rejält under ungefär samma tidsperiod som du själv, ingen sjukdom där inte. Efter en vecka på underskott slog det istället till. Var hyffsat febrig/förkyld/hade ont i halsen några dagar, för att sedan känna mig rätt OK, förutom just i halsen, som kan värka lite ibland, främst på morgonen. Detta har gjort att jag nu har tagit det väldigt lugnt med träningen det senaste, men det är verkligen grymt irriterande, då man vill köra för fullt helst hela tiden. Märkliga i mitt fall är att det i princip bara är på morgonen halsen kan kännas av, sällan/aldrig under den senare delen av dagen. Tröttsamt hursomhelst !
|
|
|
2008-05-22, 16:02
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2008
|
Citat:
Märkliga i mitt fall är att det i princip bara är på morgonen halsen kan kännas av, sällan/aldrig under den senare delen av dagen.
|
Du, för mig är det oftast likadant! Om jag känner efter riktigt noga (vilket jag gör eftersom jag vill vara säker) på eftermiddagen så brukar jag kunna känna en antydan till halsont. Men det är på morgonen det känns, oftast kombinerat med en riktigt trög känsla i huvudet och en något täppt näsa, men detta går som sagt över efter frukosten. Verkar som att vi har ett gemensamt problem så det blir intressant att se om någon har någon lösning. Annars blir det ingen rippad strandkropp
|
|
|
2008-05-22, 16:15
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
prova mindre underskott, tex. om du ligger på -500kcal, kör -300kcal istället.
kanske hjälper?
annars kan du ju äta rå vitlök och gurgla saltvatten.
|
2008-05-22, 16:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Det är förkylningstider nu tyvärr. Folk verkar gå och hosta och snörvla överallt. Så smittorisken är ju stor, om du då tränar mycket och samtidigt underäter blir du ju tyvärr mer ännu mottaglig. Det gör nog ingen skillnad oavsett om du lägger om kosten hit och ditt sett till livsmedelsval.
Warghers tips om ett mindre underskott är nog det bästa, dessutom kan du ju sträva efter så snabb energipåfyllning du bara kan efter träningen. Duscha och få på dig nya kläder är ju andra tips.
Men prioritet 1 är att inte bli smittad helt enkelt, visst kan man påverka huruvida smittan bryter ut eller ej men blir du överhuvudtaget inte smittad blir du heller inte sjuk.
|
|
|
2008-05-22, 16:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2001
|
Tvätta händerna och peta inte i ögon, näsa och munnen så mycket.
|
Min journal
Umeå Power
|
|
|
2008-05-22, 17:54
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Jag har märkt att det helt beror på aktivtetsnivå.
Ligger jag på 3000 kcal och tränar mycket - det funkar bra.
Ligger jag på 2000 kcal och tränar mycket - det funkar INTE.
Ligger jag på 1000 kcal och tränar sällan - det funkar bra.
Så du bör helt enkelt hitta en bra balans. Du tjänar inget på att springa 2 mil per dag när du ligger lågt. King grub har ju nygligen presenterat studier som säger att det spelar ingen roll hur du ligger på energiunderskottet, du går ned i vikt helt enkelt. Sen utöver det krävs ju styrketräning ofc, men det visste du.
|
|
|
|
2008-05-22, 17:56
|
|
Mother love bone
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Men prioritet 1 är att inte bli smittad helt enkelt, visst kan man påverka huruvida smittan bryter ut eller ej men blir du överhuvudtaget inte smittad blir du heller inte sjuk.
|
Är det inte som så att man hela tiden har skit i kroppen som inte bryter ut pga. kroppen håller tillbaka det? Och när man minskar energin så bryter det helt enkelt ut? Eftersom kroppen blir ju svagare när den får mindre energi..
|
|
|
|
2008-05-23, 07:25
|
|
Äger Strikt!
Reg.datum: Jun 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face
Är det inte som så att man hela tiden har skit i kroppen som inte bryter ut pga. kroppen håller tillbaka det? Och när man minskar energin så bryter det helt enkelt ut? Eftersom kroppen blir ju svagare när den får mindre energi..
|
Det är ju inte så att en förkylning som i det här fallet, ligger latent och väntar på att bryta ut? Får man ett virusangrepp, dvs blir smittad så blir man med stor sannolikhet sjuk.
Ganska intressant kuriosa http://www.alltomvetenskap.se/index.aspx?article=737
Senast redigerad av Kischen den 2008-05-23 klockan 07:28.
|
|
|
2008-05-23, 07:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
Nu är jag kanske inte riktigt representativ för dom som hänger här då min träning har varit obefintligt de senaste åren med en årlig deff när jag blivit för fet.
så nu är det dags igen och eftersom jag inte pallar med 0.5kg i veckan åtminstone inte i början så blir det ett rätt kraftigt minskning av kalorier och kraftig ökning av cardio ifrom av motionscykel. Det slår fanimej aldrig fel att jag börjar känna mig förkyld. Lite småseg och snorig i näsan. Kommer inom en vecka varje gång.
Det hela brukar balansera sig när jag äter lite mer och motionerar lite mindre. Men är oerhört trist när man är tokmotiverad att komma iform (ännu en gång måste vara dum i huvudet som släpper iväg det gång på gång), och det känns så skönt o bli lättare o kondisen bättre.
Denna gång är det fan för livet. Ska aldrig mer gå upp 10kg om det nu inte skulle vara muskler.
|
|
|
2008-05-28, 20:06
|
|
Mother love bone
|
Javisst är det synd när man "släpper" på det ibland. Men så är det. Vissa kan inte motstå livets frestelser. Jag är en av dem.
|
|
|
|
2008-05-28, 21:25
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Ät mestadels näringstät mat. Grönsaker bör uppta en stor del av kosten. Ta bort allt onödigt (chips, godis, läsk, alkohol och andra kaloririka drycker). Behåll en sansad nivå på fettintaget. Träna inte för mycket.
edit: läste för snabbt, såg att du redan åt nyttigt.
|
C4L
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:59.
|

|