2008-04-22, 12:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Hur mycket protein innan sömn?
Hur många gram protein stoppar ni i er innan ni ska gå och sov 6-8 timmar?
Antar att de flesta satsar på kassein protein och lite fett för ett mera långsamat upptag.
Hur ser ert kvällsmål ut?
|
|
|
2008-04-22, 12:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
Spelar det överhuvudtaget någon roll om det är långsamt kasein, snabbt vassle eller lite kött?
|
|
|
2008-04-22, 12:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Mat. Det är vad jag stoppar i mig. Hur många gram protein det är i är inte så väsentligt för jag vet att källorna är hyfsat bra och intaget under dagen har varit bra.
|
|
|
2008-04-22, 12:28
|
|
El grande salami
Reg.datum: Jul 2006
|
250g keso brukar jag äta tillsammans med en tesked linfröolja 1 timme innan jag lägger mig. Ibland kolhydrater också. Så det blir ca 30-50g protein.
|
|
|
2008-04-22, 12:31
|
|
winning
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av JonasTL
Spelar det överhuvudtaget någon roll om det är långsamt kasein, snabbt vassle eller lite kött?
|
Ja.
Jag tar ca 30g kasein. Det motverkar katabolism, vilket inte vassle gör. Kött tar jag helst, men om det är slut i kylen (får inte hända) så blir det enbart kasein.
|
|
|
2008-04-22, 12:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
30g kasein med mjölk, om jag inte ätit mat närmaste timmen eller så.
|
|
|
2008-04-22, 13:29
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ganymedes
Ja.
Jag tar ca 30g kasein. Det motverkar katabolism, vilket inte vassle gör. Kött tar jag helst, men om det är slut i kylen (får inte hända) så blir det enbart kasein.
|
Jaha. folk säger, snabbt protein efter träningen, långsamt till natten. Men kinggrub hänvisade till någon undersökning som visade att det inte spelade någon roll om man fick i sig vassle eller kasein efter träningen, kan tänka mig samma sak gäller med natten. Någon som har någon pubmedartikel som kan bekräfta/dementera detta?
|
|
|
2008-04-22, 13:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av JonasTL
Men kinggrub hänvisade till någon undersökning som visade att det inte spelade någon roll om man fick i sig vassle eller kasein efter träningen, kan tänka mig samma sak gäller med natten.
|
Det är skillnad på hur kroppen hanterar energi i direkt samband med träning i jämförelse med vila. Innan sömn är vila, där är det skillnad.
Kasein kan alltså ge samma effekt som vassle efter träning, men det innebär inte att vassle plötsligt blir långsamt innan läggdags.
|
|
|
2008-04-22, 13:51
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Det är skillnad på hur kroppen hanterar energi i direkt samband med träning i jämförelse med vila. Innan sömn är vila, där är det skillnad.
Kasein kan alltså ge samma effekt som vassle efter träning, men det innebär inte att vassle plötsligt blir långsamt innan läggdags.
|
Nä, men det innebär heller inte att långsamt protein skulle ge någon som helst fördel i förhållande till snabbt protein innan läggdags, om inte någon kan hänvisa till någon studie som bekräftar/dementerar detta =)
Misstänker att det är en sådan där träningsmyt som folk tror på för att det låter vettigt.
|
|
|
2008-04-22, 14:05
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
|
Tusen tack för svaret!
King grub är bäst helt enkelt!
|
|
|
2008-04-22, 18:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Okej! många olika svar... Själv så brukar jag käka 250g keso samt steka upp 3äggvitor.
Verkar som att alla har olika upplägg!
Är det någon som vet om det finns några rekomendationer för opptimalt proteinintag innan sömn/vila (6-8tim)?
|
|
|
2008-04-22, 19:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf
Mat. Det är vad jag stoppar i mig. Hur många gram protein det är i är inte så väsentligt för jag vet att källorna är hyfsat bra och intaget under dagen har varit bra.
|
Good point.
Så ungefär samma som mig. När jag orkar.
|
2008-04-22, 20:13
|
|
Marcoolio?
Reg.datum: Aug 2004
|
Blir oftast runt 50gr. Känns bra och det är vad en normal måltid brukar innebära i proteininnehåll för mig.
|
2008-04-22, 21:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
|
Ok, men detta är "akuta" studier. 2 frågor:
1. Hur ser kroppssammansättning ut (som mått på kvävebalans om allt annat är lika) över tid om man jämför kasein vs. vassle i ex. a. diet/viktminskning och b. träning för att öka LBM/body-recomp? Syns då dessa skillnader, jmf. ex med att man bränner mer fett "akut" under ett lågintensivt pass än HIIT, men över tid ger det senare ändå bättre total fettminskning.
2. Var hamnar sojaprotein i denna diskussion?
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:53.
|

|