2008-03-08, 16:58
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Grönt té ökar fettoxidationen och förbättrar insulinkänsligheten under träning.
Citat:
Green tea consumption is reportedly associated with various health-promoting properties. For example, it has been shown to promote fat oxidation in humans at rest and to prevent obesity and improve insulin sensitivity in mice.
We investigated the effects of acute ingestion of green tea extract (GTE) on glucose tolerance and fat oxidation during moderate-intensity exercise in humans.
Two studies were performed, both with a counter-balanced crossover design. In study A, 12 healthy men performed a 30-min cycling exercise at 60% of maximal oxygen consumption (VO2max) before and after supplementation. In study B, 11 healthy men took an oral-glucose-tolerance test before and after supplementation. In the 24-h period before the experimental trials, participants ingested 3 capsules containing either GTE (total: 890 ± 13 mg polyphenols and 366 ± 5 mg EGCG) or a corn-flour placebo (total: 1729 ± 22 mg).
Average fat oxidation rates were 17% higher after ingestion of GTE than after ingestion of placebo (0.41 ± 0.03 and 0.35 ± 0.03 g/min, respectively; P < 0.05). Moreover, the contribution of fat oxidation to total energy expenditure was also significantly higher, by a similar percentage, after GTE supplementation. The insulin area under the curve decreased in both the GTE and placebo trials (3612 ± 301 and 4280 ± 309 µIU/dL · 120 min, respectively; P < 0.01), and there was a concomitant increase of 13% in insulin sensitivity.
Acute GTE ingestion can increase fat oxidation during moderate-intensity exercise and can improve insulin sensitivity and glucose tolerance in healthy young men.
|
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/87/3/778
|
|
|
2008-03-08, 17:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
Kommer gå från kaffe till grönt té under den kommande "deffen". Hade läst lite om att det ökade ämnesomsättningen med 4% tidigare (vilket fick en kompis att gå över till grönt té i dagarna), men nu finns det ju ännu fler skäl.
|
|
|
2008-03-08, 17:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av GurraGo
Kommer gå från kaffe till grönt té under den kommande "deffen". Hade läst lite om att det ökade ämnesomsättningen med 4% tidigare (vilket fick en kompis att gå över till grönt té i dagarna), men nu finns det ju ännu fler skäl.
|
Studien gäller dock extrakt och inte té som druckits. Det kan ju vara värt att ppeka kanske. Även när det gäller studier på koffein är det i de flesta fallen koffeinpiller och mer sällan kaffe som studeras.
Därmed inte sagt att termogen effekt av kaffe och grönt té är obefintlig, dock mindre kraftfull än som supplement. Men så fantastiskt mycket godare å andra sidan.
|
|
|
2008-03-08, 17:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2003
|
Synd att det finns fakta som pekar på att det för vissa personer kan vara farligt för levern.
|
|
|
2008-03-08, 18:56
|
|
Fluortanten
Reg.datum: Jan 2003
|
Ännu mer synd att det smakar kofta.
Finns det någon jämförelse mellan effekterna av rött och grönt té?
|
|
|
2008-03-08, 19:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Jag måste fan pröva grönt tè någon gång, inte bara av denna anledning utan att det klart och tydligt finns hälsofördelar. Smakar det gott så kör jag på det, taskigt att skippa det om jag inte ens smakat (gillar inte tè generellt sett).
|
|
|
2008-03-08, 19:37
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf
Jag måste fan pröva grönt tè någon gång, inte bara av denna anledning utan att det klart och tydligt finns hälsofördelar. Smakar det gott så kör jag på det, taskigt att skippa det om jag inte ens smakat (gillar inte tè generellt sett).
|
En klok idé.
Ett tips är att köpa ett sånt där paket med fyra olika sorters gröna téer. På så sätt är ju chansen större att du hittar en sort du tycker om. Valfriheten när det gäller té är ju ENORM.  Påsté vet jag inte om det är lika antioxidantrikt etc. som lösté men gott och smidigt är det.
|
|
|
2008-03-08, 19:42
|
|
Fluortanten
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf
|
Gillar du inte té generellt får du nog räkna med att du kommer att tycka illa om grönt té specifikt  Läste dock ett tips om att inte hälla på vattnet precis när det kokat upp utan vänta lite så smakar det mindre hö.
Grönt te minskar risk för diabetes
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=695095
|
|
|
2008-03-08, 19:54
|
|
Uggla
Reg.datum: Oct 2005
|
Finns det någon "golden standard" när det gäller grönt the extrakt?
|
|
2008-03-08, 21:41
|
|
Registered User
|
Och tänk på att grönt te ska dra lite längre än vanligt svart om det ska få bra smak, det kan nämligen inte bli bittert. Annars tycker jag personligt rött te är överlägset godast i smak. Men finns det hälsoeffekter av det med?
|
|
|
2008-03-08, 21:50
|
|
Uggla
Reg.datum: Oct 2005
|
kan vi inte enas om att lämna smakdiskussionerna i en annan tråd. i denna studien använde de ett grönt thé extrakt. dvs de har inte druckit drycken. Alltså är det kanske inte relevant att diskutera vilken thédryck man ska köpa. du får dricka enorma mängder för att få i dig samma verksamma substanser jämfört med ett extrakt.
|
|
2008-03-08, 22:31
|
|
Registered User
|
Men studierna avseende ämnesomsättning (jag har ej referens just nu) gäller väl vanlig thé eller gäller de också extraktet?
|
|
|
2008-03-08, 23:08
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av GurraGo
Men studierna avseende ämnesomsättning (jag har ej referens just nu) gäller väl vanlig thé eller gäller de också extraktet?
|
Läste du inte mitt svar till dig högre upp i tråden? Studier handlar för det mesta om grönt té extrakt. Att grönt té höjer ämnesomsättningen verkar det inte finnas minsta tvivel om, men vill man få någon effekt utan att pimpla té halva dagen är det supplement som är klokast.
|
|
|
2008-03-08, 23:24
|
|
Registered User
|
Jo jag läste men jag uppfattade det som två olika delar, där du först påpekade att det i den studien tråden handlar om var extrakt och sedan att studier vad avser koffein och kaffe oftast behandlar koffeinpiller.
Vad jag då blev osäker på var om de flesta andra studier som behandlar grönt thé och dess effekt på ämnesomsättning också enbart avsåg extrakt eller om de faktiskt behandlar "vanligt" grönt thé ? (tänkte då på t.ex vad som tidigare skrivits om att ämnesomsättningen höjs med 4 %)
|
|
|
2008-03-08, 23:37
|
|
Registered User
|
Ok, jag är nog lite småtrött efter dagens träning så ni får ursäkta min tröghet. Men vad är "supplementet" vad avser grönt thé ?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:08.
|

|