Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-27, 21:37   #1
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Småkomplicerad fråga: går det påverka revbenens position?

Tjing.

När jag böjer är det tydligt att vänster halva av bröstkorgen syns längre ner än den högra. Det är lätt att se på den nedre revbenskanten och var de översta rutorna (nåväl, där rutorna kunde varit), befinner sig. Jag tror jag kontrollerat bäckenrotationen och axlarnas position väl. Antagligen är det en anatomiskt avvikelse; Jag har "en del" sådana.

Nu till frågan. Det finns revenshöjare och revbenssänkare. Förhoppningsvis bilateralt. Detta är inga muskler jag har koll på ö.h.t., om jag ska vara ärlig. Om jag vill pröva att träna ena sidans höjare (eller sänkare)... Vilken ska jag välja? Vilken muskel ska jag fokusera på? Hur tränar jag den?

Jag misstänker att det ö.h.t. inte går att modifiera revbenens position genom styrketräning/töjning, men går det är jag intresserad av att prova. Det ser helt enkelt inte symmetriskt ut i bottenläget och det räcker för att jag ska ragea.

MVH Sheo

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-27, 21:43   #2
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Ortopedfråga låter det nästan som .
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-27, 23:11   #3
L-Sami
El grande salami

Reg.datum: Jul 2006
m.obliquus internus abdominis och m. quadratus lumborum är revbenssänkare. Om du är experiment sugen så kanske lateralflexion (sidebends med hanteln) åt höger kan fungera.

Min träning

Bloggen - 160107

Senast redigerad av L-Sami den 2008-02-27 klockan 23:13.
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-27, 23:15   #4
L-Sami
El grande salami

Min semi-sjukgymnastiska teori är att du är stel i just de musklerna på högra sidan, så stretching av de musklerna kan kanske göra susen. Lateralflexion i bålen åt höger i det här fallet.

Min träning

Bloggen - 160107
Gammal 2008-02-27, 23:16   #5
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av L-Sami Visa inlägg
m.obliquus internus abdominis och m. quadratus lumborum är revbenssänkare. Om du är experiment sugen så kanske lateralflexion (sidebends med hanteln) åt höger kan funka.
Åt höger? Om jag vill sänka revbenen på högersidan måste väl nämnda muskler på högersidan bli starkare? Då måste jag ju lateralflektera till vänster så att lateralextensionen åt höger blir belastad?

Annars är det just sidebends jag tänkt på också. Kul att vi båda spånade kring samma övning. Kanske ligger någonting i det, trots allt.

Citat:
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Gammal 2008-02-27, 23:18   #6
L-Sami
El grande salami

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Åt höger? Om jag vill sänka revbenen på högersidan måste väl nämnda muskler på högersidan bli starkare? Då måste jag ju lateralflektera till vänster så att lateralextensionen åt höger blir belastad?

Annars är det just sidebends jag tänkt på också. Kul att vi båda spånade kring samma övning. Kanske ligger någonting i det, trots allt.
Yes! Du tänker rätt. Se mitt andra inlägg också. Stretching åt vänster blir det då.

Min träning

Bloggen - 160107

Senast redigerad av L-Sami den 2008-02-27 klockan 23:21.
Gammal 2008-02-27, 23:18   #7
obesogen
Registered User

obesogens avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Tjing.

När jag böjer är det tydligt att vänster halva av bröstkorgen syns längre ner än den högra. Det är lätt att se på den nedre revbenskanten och var de översta rutorna (nåväl, där rutorna kunde varit), befinner sig. Jag tror jag kontrollerat bäckenrotationen och axlarnas position väl. Antagligen är det en anatomiskt avvikelse; Jag har "en del" sådana.

Nu till frågan. Det finns revenshöjare och revbenssänkare. Förhoppningsvis bilateralt. Detta är inga muskler jag har koll på ö.h.t., om jag ska vara ärlig. Om jag vill pröva att träna ena sidans höjare (eller sänkare)... Vilken ska jag välja? Vilken muskel ska jag fokusera på? Hur tränar jag den?

Jag misstänker att det ö.h.t. inte går att modifiera revbenens position genom styrketräning/töjning, men går det är jag intresserad av att prova. Det ser helt enkelt inte symmetriskt ut i bottenläget och det räcker för att jag ska ragea.

MVH Sheo
Träna kondition Intercostalmuskulaturen fungerar främst som andningsmuskulatur. De är några stycken, men främst; intercostalis externus, och internus. Externus hjälper till vid inandning och forcerad inandning och internus i forcerad utandning (utandning i avslappnat tillstånd är en passiv process, du lär dig mer under andningsavsnittet). Det blir alltså svårt att träna ena sidan separat...
Men hade du inte någon anatomisk medfödd revbensabnormalitet? Trattbröst?
Och hur är det ställt med ryggen, ingen lätt scolios?
Gammal 2008-02-27, 23:24   #8
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av obesogen Visa inlägg
Träna kondition Intercostalmuskulaturen fungerar främst som andningsmuskulatur. De är några stycken, men främst; intercostalis externus, och internus. Externus hjälper till vid inandning och forcerad inandning och internus i forcerad utandning (utandning i avslappnat tillstånd är en passiv process, du lär dig mer under andningsavsnittet). Det blir alltså svårt att träna ena sidan separat...
Men hade du inte någon anatomisk medfödd revbensabnormalitet? Trattbröst?
Och hur är det ställt med ryggen, ingen lätt scolios?
Trattbröst och benlängdsskillnad (17 mm kortare vänster, därmed funktionell skolios). Antagligen så kan det vara "caviteten" som inte har helt symmetrisk inverkan på revbenens position, även om den till synes är helt centrerad (bröstbenet ej förskjutet lateralt). Benlängdsskillnaden borde vara avhjälp med inlägg. Men det kan vara kul att testa lateralflexion åt vänster (belastning på högersidan) och töjning åt höger (töjning av vänstersidan). Det kanske är fullständigt meningslöst o.s.v, men en kul grej. Jag gillar sådana här experiment.

Citat:
Gammal 2008-02-27, 23:31   #9
obesogen
Registered User

obesogens avatar

Citat:
Trattbröst och benlängdsskillnad (17 mm kortare vänster, därmed funktionell skolios). Antagligen så kan det vara "caviteten" som inte har helt symmetrisk inverkan på revbenens position, även om den till synes är helt centrerad (bröstbenet ej förskjutet lateralt). Benlängdsskillnaden borde vara avhjälp med inlägg. Men det kan vara kul att testa lateralflexion åt vänster (belastning på högersidan) och töjning åt höger (töjning av vänstersidan). Det kanske är fullständigt meningslöst o.s.v, men en kul grej. Jag gillar sådana här experiment.
Du kan ju be någon klasskompis kolla om det är stor sidoskillnad på lateralflexionen åt höger eller vänster (gärna med och utan benläggsinlägget). Dock ser jag inte riktigt varför det skulle visa sig i böjen då de muskler vi diskuterar inte är i närheten av något ytterläge. Kolla om du upplever det ännu tydligare i ryckböjen, då kanske det trots allt finns något samband.
Gammal 2008-02-27, 23:37   #10
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Du kan ju be någon klasskompis kolla om det är stor sidoskillnad på lateralflexionen åt höger eller vänster (gärna med och utan benläggsinlägget). Dock ser jag inte riktigt varför det skulle visa sig i böjen då de muskler vi diskuterar inte är i närheten av något ytterläge. Kolla om du upplever det ännu tydligare i ryckböjen, då kanske det trots allt finns något samband.
Det finns en ojämnhet när jag lateralflekterar åt höger, tror jag. Flexionen bryts i en viss punkt, medan det åt vänster är en jämn kurvatur. Vi har haft hållningsanalys.

Det syns tydligt i ryckböj också, förresten. Det intressanta är att det finns ö.h.t. ingen skillnad när jag står upprest. Konstigt...

Citat:
Gammal 2008-02-27, 23:43   #11
obesogen
Registered User

obesogens avatar

Citat:
Det finns en ojämnhet när jag lateralflekterar åt höger, tror jag. Flexionen bryts i en viss punkt, medan det åt vänster är en jämn kurvatur. Vi har haft hållningsanalys.

Det syns tydligt i ryckböj också, förresten. Det intressanta är att det finns ö.h.t. ingen skillnad när jag står upprest. Konstigt...
Det kanske inte alls är konstigt. Alla kompensationer eller sidoskillnader behöver inte vara av ondo.
Om du filmar när du utför övningen från lite olika vinklar och lägger upp så blir det mycket lättare att analysera
Gammal 2008-02-27, 23:44   #12
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Det kanske inte alls är konstigt. Alla kompensationer eller sidoskillnader behöver inte vara av ondo.
Om du filmar när du utför övningen från lite olika vinklar och lägger upp så blir det mycket lättare att analysera
Ska försöka fixa det!

Citat:
Gammal 2008-02-28, 16:48   #13
Doktorn
Registered User

Doktorns avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Ortopedfråga låter det nästan som .
Thoraxkirurg snarare...
Doktorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-28, 16:49   #14
Doktorn
Registered User

Doktorns avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Trattbröst kan ju opereras, men görs oftast i puberteten... Den antar jag du passerat och vet ej hur det ser ut efter det...
Doktorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-28, 16:49   #15
Commando1980
Banned User

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Tjing.

MVH Sheo
misshandel
Commando1980 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:43.