Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-26, 21:15   #1
Mariie
Registered User

Reg.datum: Aug 2006
Levande föda/raw food

LF (levande föda) växer ju sig allt större i staterna som senaste inne-diet-grej, och hävdar sig "bota" diverse allergier, tarmsjukdomar, cancer etc.
Jag tror själv faktiskt att det kan hjälpa de som har svåra immunförsvarssjukdomar att äta en sån pass alergenfri kost, med lågt proteinintag och enbart naturlig föda, utan vare sig mjölk, soja, gluten, tillsatser, färgämnen osv.

Men, enligt min ringa kunskap på området, så tycker jag mig känna att det borde bli svårt att få i sig fullvärdig näring.
Iaf om man äter en vegetabilisk LF.
Hur får man då i sig t.ex lecithin, kolin, zink, järn, B12 etc.
Många tar ju tilskott med åtminstone B12, men jag har sett många som äter enbart föda och inga tillskott. Förutom B12 då som de flesta verkar försöka få i sig.
Blir ju dock fortfarande bristfälligt, och min teori på varför man klarar sig ändå är den att dom ist måste kompensera dessa brister med att regelbundet utföra olika reningar av kroppen, för att på så sätt stötta kroppens avgiftningssystem (som ju blir nedsatt av själva bristerna i kosten i sig), och på så sätt så "funkar" det att äta en sån kost ändå.

Vad jag ändå är nyfiken på, är andras åsikter om detta, och om det finns flera studier som kan visa på hur människor på en LF-kost mår, och hur deras organ osv fungerar efter längre tids LF-leverne.
Det ända jag hört, är att man har sett en minskning i skelettet hos de som äter LF, och att dom är smala, men ändå hälsosamma.
Vilket jag då tror är just pga att dom äter så extremt rent, så även om reningsorganen t.ex får nedsatt funktion, så proppar dom ändå inte i sig en massa "jobbiga" och onaturliga saker, så att kroppen ändå pallar med det.
Frågan är bara hur bra det fungerar under ett längre perspektiv...

/Nyfiken i en strut
Mariie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 21:20   #2
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Att man skulle behöva "avgifta" och "rena" kroppen med jämna mellanrum för att den skall fungera är en myt som har mer religiösa förtecken (olika föreställningar om den renande effekten av askes och försakelse finns inom de flesta kulturer) än medicinska. Kroppen är VÄLDIGT bra på att avgifta sig själv, och det bästa sättet att "hjälpa" den är att inte störa den med en massa trixande.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 21:39   #3
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Vadå levande föda? att äta en fisk innan den ens är dödad?
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 23:27   #4
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Lita på dina njurar och din lever. Och skulle dom organen inte fungera som dom bör är knappast en New Age-kost lösningen.

Därmed inte sagt att man inte kan må alldeles utmärkt på en vegankost, att en välsammansatt såndäringa kost kan vara nyttig o.s.v. men att det skulle "rensa" kroppen tror jag inte på alls.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 08:13   #5
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Du måste berätta vad levande föda är ?
För mig låter det som råa grönsaker och frukt men det kanske är mina fördomar

Järn är säkert inga problem ifall du äter tillräckligt med energi. I stort sätt följer ju järnintaget med energiintaget i en blandad kost.

B12 är absolut ett problem utan kött och mjölk.

Kolin är en del av av alla komponenter i lechitin. Lechitin finns i feta livsmedel som sojabönor eller äggula.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 10:26   #6
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Levande föda är, har jag för mig, inte helt rå, men maten får inte hettas upp till mer än 50 grader eller något sådant. Anledningen sägs vara att vitaminer, enzymer etc. förstörs vid högre temperaturer. Jag är osäker på om den per definition måste vara vegansk, men med den tillagningsbegränsningen finns ju inte så många animalier som blir aktuella (mjölk borde vara godkänt?). Ofta inte bara som kosthållning, utan som en del av livsfilosofin.

Ang. allergier så finns det ju många människor med svåra allergier mot även frukt, grönsaker och nötter, så att kosten skulle vara allergenfri är nog inte helt rätt.

Berätta gärna mer.
Gammal 2008-01-27, 17:24   #7
3.1415926535
Registered User

3.1415926535s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Ja, levande föda ska vara vegansk, lycka till att äta en biff utan att hetta upp den, och all mjölk som köps är pastöriserad.

Fast vi veganer tycker levande föda-anhängare är skitflummiga.
3.1415926535 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 22:50   #8
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Fyi så kan föda inte vara vegansk, det är en modern felsägning. Vegetariansk mat är mat utan animaliska produkter. Det gäller även ägg/mjölk. Dock när man säger "vegetarian" så tänker man på lakto-ovo vegetarianer, som dricker mjölk och äter ägg. Är man vegan så använder man dock inte animaliska produkter någonstans, det gäller även kläder, vid val av soffa, etc. Inga läderskor där inte!

Nu tror jag att jag lyckades få med massor av grammatikfel etc, men jag hoppas att ni förstår.
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 00:22   #9
Kung TexMex
Registered User

Kung TexMexs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av 3.1415926535 Visa inlägg
Ja, levande föda ska vara vegansk, lycka till att äta en biff utan att hetta upp den, och all mjölk som köps är pastöriserad.

Som jag har förstått det behöver inte levande föda vara vegansk, den brukar dock vara det eftersom det inte finns mycket animaliskt som går att äta utan att tillaga det. Dessutom är nog de flesta som ger sig på levande föda redan veganer.

Morty: Det är sant att ägg/mejeriprodukter inte får finnas i mat som kallas vegetarisk. Men visst kan man ändå kalla mat vegansk.. precis som en soffa eller ett par skor kan vara veganska.

Jag är lite nyfiken så jag ska nog testa levande föda i nån månad eller så. Fast inte ännu, bäst att göra lite research först.
Kung TexMex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 00:26   #10
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av 3.1415926535 Visa inlägg

Råbiff? Sushi? gravad lax?
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 07:33   #11
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Klein på forumet brukar ju förespråka rått kött, märg och hjärna. Vet inte riktigt om han äter de levande dock
WHITEFOLKS är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 07:51   #12
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Dock när man säger "vegetarian" så tänker man på lakto-ovo vegetarianer, som dricker mjölk och äter ägg.
Det gör inte jag och det ställer till med väldigt mycket feluppfattningar om man gör det.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 10:18   #13
Mariie
Registered User

Reg.datum: Aug 2006
Tolkia: Om du har läst hela min post, så ser du att jag frågade mer specifikt om rening, då det är uppenbart att en vegetabilisk LF-kost är bristfällig på de ämnen som faktiskt behövs för att kroppen ska kunna avgifta sig själv.
Pratar alltså inte om någon som äter en fullt sammansatt "normal" kost, och att man då behöver hjälpa krpopen att avgiftas.

Eddie: Vadå lita på mina njurar och min lever?
Om det nu skulle vara så att dom inte fungerar bra, hur sjutton ska jag kunna "lita" på dom då?
Är nyfiken på detta, eftersom jag vill veta om det går att leva på en sån kost, utan att behöva hjälpa kroppen en massa med att kunna t.ex avgiftas, just pga näringsbrister som man uppenbarligen lär få genom att äta så.
Detta är alltså inte samma sak som en vegankost, där du inkluderar spjaprodukter, som på det sätter ger dig t.ex lecithin.

Sverker: Du har i princip rätt
LF (vegetabilisk) innefattar frukt, grönsaker, nötter, frön, alger, groddar och diverse "superfoods", såsom bipollen, maca, korn och vetegräsjuice, aloe vera etc.
Och inget av det man äter får övergå 45 grader, varpå (enligt anhängarna själva) alla enzymer i födan finns kvar och därmed så underlättar du för kroppens matsmältning och hela system.
Det blir mer näring kvar helt enkelt.
Blir inte särskilt "tungt" att äta en sådan föda när alla enzymer finns kvar.

Men mestadels tror jag att den får de flesta att må så bra för att man automatiskt tar bort så många "dåliga" ämnen när man börjar äta så.
Går man över från att äta hamburgare, pizza, snabbmat, vitt bröd, godis, kakor, pulversåser, tillsatser, härade fetter osv osv, så är det ju inte så konstigt att man mår mkt bättre på en sån ren kost..!
Frågan är bara hur bra man mår i längden, just eftersom man inte får i sig t.ex lecitihn, lågt med zink, selen, järn, essentiella aminosyror etc
Därför undrar jag om en stor anledning bakom att man kontinuerligt renar kroppen i LF-världen (förutom de religiösa då), är för att kroppen inte kan till 100% rena sig själv då man missar en del näringsämnen?

Tokia igen: Visst är det så att det finns en hel del allergena ämnen även i LF.
Men, eftersom man autmatiskt börjar äta betydligt "renare" när man går över till en sån kost, så är det många triggande ämnen som försvinner samtidigt. ( I en vegtabilisk variant så försvinner ju de mesta proteinet som är det mest allergiframkallande, men även alla tillsatser i maten, gluten, soja, mjölk, ägg, skaldjur, fisk etc.
Varpå kroppen får en avlastning, och möjligtvis inte har lika mkt att överreagera på, som i sin tur lättar vissa "små" allergier osv.
Har läst om många som blivit av med sin pälsdjursallergi, astma, sinusit, tarminflammation) ja, jag vet att det är kontroversiellt att ta upp det) osv osv.

Angående vad kosten innehåller så skrev jag det till Sverker.
Däremot finns det även LF msom inkluderar animalier (som jag egentligen tror mer på som en långsiktig "lösning" och kosthållning.
Då inkluderas mestadels rå fisk, rått kött, ägg och opastöriserad mjölk som animalisk källa.
Allt sjävklart noga utvalt, så att bakterieriskerna blil så små som möjligt.

Men, vad jag undrar mest över då, är om det går att må bra på en vegetabilsik form av LF, nu när jag berättat vad som ingår?

Och, skulle det ponerat vara föga säkert att äta LF med animalier, här i Sverige?
Mariie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 10:41   #14
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mariie Visa inlägg
Tolkia: Om du har läst hela min post, så ser du att jag frågade mer specifikt om rening, då det är uppenbart att en vegetabilisk LF-kost är bristfällig på de ämnen som faktiskt behövs för att kroppen ska kunna avgifta sig själv.
Pratar alltså inte om någon som äter en fullt sammansatt "normal" kost, och att man då behöver hjälpa kroppen att avgiftas.
Jag läste hela din post. Jag hävdar fortfarande att "rening" inte är något man behöver hjälpa kroppen med annat än vid svåra sjukdomsfall (t.ex. njursjuka som behöver dialys) eller kemisk förgiftning (t.ex. avgiftning av narkomaner). Det enda man "renar" med olika utrensningsdrycker, tarmsköljningar, att äta vulkansand etc. etc. är sinnet. Jag vet inte riktigt vad du tänker dig att det är man renar kroppen från, så att immunförsvaret slipper ta hand om det? Det skulle ju i så fall vara smittämnen, typ bakterier och virus, men det är ju inget man kan bli av med via födan (om man inte äter antibiotika, då)? Att man kan få sämre motståndskraft mot sjukdomar av näringsbrist handlar nog till stor del om att kroppen inte får tillräckligt med byggstenar att bygga upp tillräckligt många fullgoda exemplar av de celler som försvarar kroppen mot "inkräktare". Ang. att som Eddie uttrycker det "lite på dina njurar och din lever" så brukar man bli ganska dålig om dessa slutar att fungera. Det är nog väldigt ovanligt att man går en längre tid med njur/leverdysfunktion utan att märka det (då är det vanligare att man mår dåligt men ignorerar symptomen av en eller annan anledning).

Immunförsvaret fungerar optimalt om man ger kroppen vad den behöver av näringsgämnen, rörelse och sömn, däremot är det inte generellt "bättre" eller "sämre" för det att äta blandkost eller vegetariskt.

Ang. allergener så måste ju reaktionen på att byta kost avgöras av vad man är allergisk mot. Den som tål ett visst födoämne utan problem lär inte automatiskt må bättre av att utesluta just det; många anser fisk vara hälsosammare än kött, men för de många fiskallergiker som finns gäller ju inte detta osv. Sedan är allergier ett svårt ämne, eftersom det finns många sätt att "inte tåla" eller "reagera mot" ett födoämne, ämnen i miljön etc. som inte är rena allergier/immunförsvarsreaktioner.

Detta med enzymerna är jag lite tveksam till; de flesta enzymer är ju proteiner, och många borde denatureras effektivt redan i magsäcken. Då ger de ju inte så mycket matspjälkningshjälp (däremot är de ju en aminosyrakälla, som alla andra proteiner). Frågan är också hur de överlever lagring?

Hur säkert det är med levande föda med animalier beror nog lite på vilka animalier man tänker på. Jag är t.ex. lite tveksam till opastöriserad mjölk, om man inte har en ko hemma på gården (=kort lagringstid). Fisk borde fungera, om det är OK att frysa den (Sverker kan nog ge ett bra svar här). Jag tror att det finns viss risk för brister (om man inte kan tänka sig typ multivitamintabletter eller något), mindre dock ju mer kunnig och noggrann man är (ungefär som med vegetarisk kost i allmänhet, alltså).
Gammal 2008-01-28, 11:51   #15
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
NewAge-bullshit tycker jag.. Har du några medicinska studier som backar upp att kroppen skulle "rensas" eller går du blint på vad andra, självutnämnda expert-anhängare säger?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:30.