Tolkia: Om du har läst hela min post, så ser du att jag frågade mer specifikt om rening, då det är uppenbart att en vegetabilisk LF-kost är bristfällig på de ämnen som faktiskt behövs för att kroppen ska kunna avgifta sig själv.
Pratar alltså inte om någon som äter en fullt sammansatt "normal" kost, och att man då behöver hjälpa krpopen att avgiftas.
Eddie: Vadå lita på mina njurar och min lever?
Om det nu skulle vara så att dom inte fungerar bra, hur sjutton ska jag kunna "lita" på dom då?
Är nyfiken på detta, eftersom jag vill veta om det går att leva på en sån kost, utan att behöva hjälpa kroppen en massa med att kunna t.ex avgiftas, just pga näringsbrister som man uppenbarligen lär få genom att äta så.
Detta är alltså
inte samma sak som en vegankost, där du inkluderar spjaprodukter, som på det sätter ger dig t.ex lecithin.
Sverker: Du har i princip rätt
LF (vegetabilisk) innefattar frukt, grönsaker, nötter, frön, alger, groddar och diverse "superfoods", såsom bipollen, maca, korn och vetegräsjuice, aloe vera etc.
Och inget av det man äter får övergå 45 grader, varpå (enligt anhängarna själva) alla enzymer i födan finns kvar och därmed så underlättar du för kroppens matsmältning och hela system.
Det blir mer näring kvar helt enkelt.
Blir inte särskilt "tungt" att äta en sådan föda när alla enzymer finns kvar.
Men mestadels tror jag att den får de flesta att må så bra för att man automatiskt tar bort så många "dåliga" ämnen när man börjar äta så.
Går man över från att äta hamburgare, pizza, snabbmat, vitt bröd, godis, kakor, pulversåser, tillsatser, härade fetter osv osv, så är det ju inte så konstigt att man mår mkt bättre på en sån ren kost..!
Frågan är bara hur bra man mår i längden, just eftersom man inte får i sig t.ex lecitihn, lågt med zink, selen, järn, essentiella aminosyror etc
Därför undrar jag om en stor anledning bakom att man kontinuerligt renar kroppen i LF-världen (förutom de religiösa då), är för att kroppen inte kan till 100% rena sig själv då man missar en del näringsämnen?
Tokia igen: Visst är det så att det finns en hel del allergena ämnen även i LF.
Men, eftersom man autmatiskt börjar äta betydligt "renare" när man går över till en sån kost, så är det många triggande ämnen som försvinner samtidigt. ( I en vegtabilisk variant så försvinner ju de mesta proteinet som är det mest allergiframkallande, men även alla tillsatser i maten, gluten, soja, mjölk, ägg, skaldjur, fisk etc.
Varpå kroppen får en avlastning, och möjligtvis inte har lika mkt att överreagera på, som i sin tur lättar vissa "små" allergier osv.
Har läst om många som blivit av med sin pälsdjursallergi, astma, sinusit, tarminflammation) ja, jag vet att det är kontroversiellt att ta upp det) osv osv.
Angående vad kosten innehåller så skrev jag det till Sverker.
Däremot finns det även LF msom inkluderar animalier (som jag egentligen tror mer på som en långsiktig "lösning" och kosthållning.
Då inkluderas mestadels rå fisk, rått kött, ägg och opastöriserad mjölk som animalisk källa.
Allt sjävklart noga utvalt, så att bakterieriskerna blil så små som möjligt.
Men, vad jag undrar mest över då, är om det går att må bra på en vegetabilsik form av LF, nu när jag berättat vad som ingår?
Och, skulle det ponerat vara föga säkert att äta LF
med animalier, här i Sverige?