2008-01-19, 16:58
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Glukos plus fruktos förbättrar prestationsförmågan jämfört med enbart glukos.
Citat:
The aim of the present study was to investigate the effect of ingesting a glucose plus fructose drink compared with a glucose-only drink (both delivering carbohydrate at a rate of 1.8 g.min) and a water placebo on endurance performance.
Eight male trained cyclists were recruited (age 32 +/- 7 yr, weight 84.4 +/- 6.9 kg, V O2max 64.7 +/- 3.9 mL.kg.min, Wmax 364 +/- 31 W). Subjects ingested either a water placebo (P), a glucose (G)-only beverage (1.8 g.min), or a glucose and fructose (GF) beverage in a 2:1 ratio (1.8 g.min) during 120 min of cycling exercise at 55% Wmax followed by a time trial in which subjects had to complete a set amount of work as quickly as possible (~1 h). Every 15 min, expired gases were analyzed and blood samples were collected.
Ingestion of GF resulted in an 8% quicker time to completion during the time trial (4022 s) compared with G (3641 s) and a 19% improvement compared with W (3367 s). Total carbohydrate (CHO) oxidation was not different between GF (2.54 +/- 0.25 g.min) and G (2.50 g.min), suggesting that GF led to a sparing of endogenous CHO stores, because GF has been shown to have a greater exogenous CHO oxidation than G.
Ingestion of GF led to an 8% improvement in cycling time-trial performance compared with ingestion of G.
|
Med Sci Sports Exerc. 2008 Jan 11. Superior Endurance Performance with Ingestion of Multiple Transportable Carbohydrates.
|
|
|
2008-01-19, 17:03
|
|
Starke Adolfs son
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Ingestion of GF led to an 8% improvement in cycling time-trial performance compared with ingestion of G.
|
8%?! Nästan 10%? Det är väl väldigt mycket?
|
|
|
2008-01-19, 17:07
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Ja, det är väldigt mycket, och dessutom var det tränade atleter som förbättrade sina resultat. Och 19% skillnad jämfört med inga kolhydrater alls.
|
|
|
2008-01-19, 17:08
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Åtta personer är ju ingen gigantisk grupp direkt, men ändå intressant.
Skulle det (teoretiskt) kunna vara lika bra med vanlig sackaros i kombination med glukos (för att få en 2:1-ratio) eller är egenskaperna för sackaros annorlunda mot separerat glukos och fruktos?
EDIT: Det skulle om inte annat innebära att min hemgjorda sportdryck med maltodextrin och vanlig saft är tämligen opti
|
|
2008-01-19, 17:09
|
|
Banned
Reg.datum: Aug 2007
|
Inte samma effekt skulle ske på styrketräning, va?
|
|
|
2008-01-19, 17:11
|
|
Triatleten
|
Citat:
Ursprungligen postat av Koloftw
Inte samma effekt skulle ske på styrketräning, va? 
|
Styrketräning är väl inte direkt en kolhydratslukande aktivitet.
|
|
2008-01-19, 17:12
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Antagligen inte i samma utsträckning, men det är inte omöjligt att en kolhydratbesparande effekt även där skulle förbättra prestationsförmågan; styrketräning tömmer glykogendepåerna markant, även om det är lokalt.
Tesch et al rapporterade 40% tömning av glykogendepåerna i vastus lateralis av 5 set benspark på 60% av 1RM (The Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 12, No. 2, pp. 67–73. Skeletal Muscle Glycogen Loss Evoked by Resistance Exercise).
10 repetitioner bicepscurl reducerade glykogendepåerna med 13%, och 3 sådana set tömde muskelglykogendepåerna med en fjärdedel (Canadian Journal of Applied Physiology. Volume 24, Number 3, June 1999. Muscle Substrate Utilization and Lactate Production During Weightlifting).
|
|
|
2008-01-19, 17:15
|
|
Triatleten
|
Jobbar muskeln bättre med helt fyllda glykogendepåer eller jobbar den lika bra med t.ex. 40 % av fyllda depåer? Tänkte eftersom styrketräningen kanske inte tömmer depåerna helt och då borde det annars inte påverka nämnvärt. Iaf inte under pågående pass. Ska man köra ytterligare ett pass tätt inpå är det ju mer relevant.
|
|
2008-01-19, 17:17
|
|
Banned
Reg.datum: Aug 2007
|
40% töming
Låter väääldigt mycket ... då måste de haft väldigt små depåer från början, eller ha kört HÖGreppare? Hur mycket glukos motsvarar 40%?
|
|
|
2008-01-19, 17:25
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Har du 10 g glykogen per kg bicepsmuskel så har du kvar 6 g / kg efter träningen.
|
|
|
2008-01-19, 22:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
say, en normal stor biceps, 2 tennisbollar stor, hur mycket glukos i den måntro?
|
|
|
2008-01-19, 22:23
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Åtta personer är ju ingen gigantisk grupp direkt, men ändå intressant.
Skulle det (teoretiskt) kunna vara lika bra med vanlig sackaros i kombination med glukos (för att få en 2:1-ratio) eller är egenskaperna för sackaros annorlunda mot separerat glukos och fruktos?
EDIT: Det skulle om inte annat innebära att min hemgjorda sportdryck med maltodextrin och vanlig saft är tämligen opti 
|
Sackaros + glukos kräver mindre vätska än fruktos + glukos så jag skulle gissa att det i alla fall inte blir sämre effekt men lite mindre att dricka. Maltodextrin och sackaros borde då, om mitt resonemang håller, i sin tur vara minst lika bra men kräver mindre vätska jämfört med sackaros + glukos eller fruktos + glukos.
Btw Maltodextrin och oboy är gott i en gainer.
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Jobbar muskeln bättre med helt fyllda glykogendepåer
|
Ja
|
|
2008-01-19, 23:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
|
Alltså 2 delar glukos och 1 del fruktos, men hur många delar vatten? Framgår det i nån studie vilken koncentration som är bäst?
|
|
|
2008-01-19, 23:30
|
|
Registered Abuser
Reg.datum: Jul 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av der_rickard
Alltså 2 delar glukos och 1 del fruktos, men hur många delar vatten? Framgår det i nån studie vilken koncentration som är bäst?
|
Tror att jag har läst 6% någonstans. Men som Bumbi skriver så borde det bero på vad för kolhydrater man väljer.
|
|
|
2008-01-20, 08:20
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
6 % är för ren glukos. Väljer du sackaros så kan du blanda 12%.
Man måste veta hur pass hydrolyserad maltodextrinet är innan man vet hur mycket man kan blanda. Troligen ligger det kring 15 - 20 % för att bli isoton.
Blanda 15 % så ligger du nog rätt. Vill du ha med salter/elektrolyter så bör halten sänkas ytterligare ned mot 12 % eller så.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:44.
|

|