2007-11-09, 07:20
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Kreatin+kolhydrat+protein ger större tillväxt än motsvarande dos utan kreatin.
Även större nybildning av rent muskelprotein.
Citat:
Studies attributing gains in strength and lean body mass (LBM) to creatine monohydrate (CrM) during resistance exercise (RE) training have not assessed these changes alongside cellular and subcellular adaptations. Additionally, CrM-treated groups have seldom been compared with a group receiving a placebo similar in nitrogen and energy.
The purpose of this study was to examine the effects of a CrM-containing protein-carbohydrate (PRO-CHO) supplement in comparison with a supplement containing a similar amount of nitrogen and energy on body composition, muscle strength, fiber-specific hypertrophy, and contractile protein accrual during RE training.
In a double-blind, randomized protocol, resistance-trained males were matched for strength and placed into one of three groups: protein (PRO), PRO-CHO, or the same PRO-CHO supplement (1.5 g.kg body weight.d) containing CrM (Cr-PRO-CHO) (0.1 g.kg body weight.d). Assessments were completed the week before and after a 10-wk structured, supervised RE program: strength (1RM, three exercises), body composition (DEXA), and vastus lateralis muscle biopsies for determination of muscle fiber type (I, IIa, IIx), cross-sectional area (CSA), contractile protein, and creatine content.
Cr-PRO-CHO provided greater improvements in 1RM strength. At least 40% of the strength improvements could be attributed to hypertrophy of muscle involved in this exercise. Cr-PRO-CHO also resulted in greater increases in LBM, fiber CSA, and contractile protein compared with PRO and PRO-CHO.
In RE-trained participants, supplementation with Cr-PRO-CHO provided greater muscle hypertrophy than an equivalent dose of PRO-CHO, and this response was apparent at three levels of physiology (LBM, fiber CSA, and contractile protein content).
|
Med Sci Sports Exerc. 2007 Nov;39(11):1960-8. A creatine-protein-carbohydrate supplement enhances responses to resistance training.
|
|
|
2007-11-09, 12:20
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2004
|
Så de menar att Esa+Carbs+ Kreatin (monhydrat)? är bättre än bara esa+carbs?
Skall de vara monohydrat, isåfall skall man köra en uppladningsfas eller kan man använda sig utav krealkyn och diverse NO-produkter istället?
edit: Om det rör sig om monohydrat, vilka doser pratar vi om då?
|
|
|
2007-11-09, 12:45
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Det studien säger, står i den.
|
|
|
2007-11-09, 13:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
Nice! Då vet man att man är på rätt väg.
|
|
|
2007-11-09, 13:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Tänka sig att det tog nästan 20 år innan någon visat att kreatin ökar muskeltillväxten hos vältränade personer. Något som man hela tiden trott men inte varit säker på.
En ganska väl designad och välkontrollerad studie faktiskt. Tänk om lite fler kosttillskottstillverkare skulle göra liknande studier.
|
|
|
2007-11-09, 13:55
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren
Tänka sig att det tog nästan 20 år innan någon visat att kreatin ökar muskeltillväxten hos vältränade personer. Något som man hela tiden trott men inte varit säker på.
En ganska väl designad och välkontrollerad studie faktiskt. Tänk om lite fler kosttillskottstillverkare skulle göra liknande studier.
|
Det skulle bara visa att 999 av 1000 tillskott är bajs bara =)
|
|
|
2007-11-09, 19:22
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Det skulle bara visa att 999 av 1000 tillskott är bajs bara =)
|
Men tänk vad bra att kunna visa det för fjortisarna när de har hittat MEGA BEEF BUILDER 4000.
|
|
|
2007-11-09, 19:22
|
|
Adam e söt.
Reg.datum: Mar 2004
|
så om man inte upplever prestandaförbättring av kreatin så är det pengarna i floden, lr??
|
|
|
2007-11-09, 19:25
|
|
Starke Adolfs son
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus
så om man inte upplever prestandaförbättring av kreatin så är det pengarna i floden, lr??
|
non-responder?
|
|
|
2007-11-09, 19:26
|
|
Adam e söt.
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av zeusden1
non-responder? 
|
tror det  har aldrig upplevt ngn jätteökning av kreatin iaf, kanske beror på mitt kaffe/koffein-missbruk
|
|
|
2007-11-09, 19:50
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2004
|
Fullängdsstudie please?
|
2007-11-10, 13:44
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Intressant undersökning. Kreatin över huvud taget borde väl ha denna effekt eller är det endast monhydrat?
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
2007-11-10, 14:49
|
|
Jag har fel. :(
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus
|
Är också intresserad av att höra en kommentar kring detta. Jag svarar inte heller på kreatin m.
|
|
|
|
2007-11-10, 18:16
|
|
Registerered User
Reg.datum: Sep 2007
|
När vi ändå nuddar ämnet: Jag har tränat seriöst ungefär en månad nu efter ett ganska långt uppehåll. Tidigare tränade jag ett halvår ungefär men åt inte ordentligt och var ute o söp osv.
Är det någon mening att trycka i sig kreatin nu, eller ska jag vänta?
jag märker ju att jag blir starkare vid varje pass och får ju nybörjareffekten att man ökar ganska bra på kort tid.
Om jag börjar köra kreatin nu så vet jag inte om anledningen till att jag blivit starkare är kreatinets effekt, eller om det beror på att jag käkat massa mat?
Svårt att formulera mig riktigt, men om man jämför med en bil med lustgassystem så krämar man ut all effekt man får av motorn innan man trycker in lustgasen för att få ytterligare effekt (har jag för mig - ni fattar principen).
Är det likadant med kreatin, att jag tjänar mer på att träna och få de ökningar jag får enkelt nu i början och sen kräma ut mer effekt av träningen med kreatin?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:19.
|

|