Först av allt skulle jag verkligen vilja tacka
Ivar Lo på detta forum för att han återigen har visat vilken fantastik person han är och god vän som hjälpt mig plocka fram detta schema. Stort tack!
Jag har funderat såhär, till att börja med. Jag ska till Berlin i slutet av september, så tiden innan dess tänkte jag ägna åt att komma in i träningen igen. För att sen när jag kommit tillbaka försöka få ihop och hålla mig till ett 10 veckors program. Hela schemat är gjort för att få en ordentlig start och komma igång med "riktigt" träning igen, men, jag är i väldigt dålig form
(för mycket öl och cigg under sommaren, en riktigt allvarlig lunginflamation tidigt under året, dåliga fotleder går i släkten, tränade ryggen fel i gymnasiet och drabbades av nedsatt rörlighet som hänger kvar m.m. m.m. blää) så det börjar väldigt lugnt och är inriktat på att undvika och förebygga skador.
Innan Berlin:
Börjar nu på söndag med ett kungfu pass, blir det inställt kör jag nån konditionsträning.
Sen kör jag två veckor följande:
Måndag - Styrke, muskeltillväxt.
Tisdag - Kondition, löpning, spinning, box-pass eller liknande.
Onsdag - Vila.
Torsdag - Styrka, muskeltillväxt.
Fredag - Vila. Förebyggande träning för fotleder.
Lördag - Vila.
Söndag - Kung fu, privatlektion. Förebyggande träning för fotleder.
Veckan jag åker hinnar jag med styrka på måndag, kondition på tisdag, och förebyggande på onsdagmorgon innan jag åker. Sen blir det fyra dagars "vila"
Styrkepassen ska vara till för att få igån kroppen och undvika en chokstart som kan vara skadlig. Så jag tänkte köra enkla övningar, ett uppvärmingsset med väldigt låg belastning, ca. 8 reps, och sen två set med 10 reps med lätt men ansträngande belastning. 1,5-2 min vila mellan seten.
Övningar:
Rygg - Sittande rodd
Rygg - Latsdrag
Bröst - Liggande hantelpress
Bröst - Sned hantelpress
Axlar - Hantellyft åt sidan
Lår/Ben - Sittande benpress
Hamstring - Liggande bencurl
Triceps - Pressdown
Mage - Crunch
Ryggslut (Erector Spinae) - Ryggresning i bellyback
Tio veckors program:
Hela perioden går efter följande schema. Blir något Kung Fu pass på söndag inställt så blir det kondition den dagen istället (någon lätt variant).
Måndag - Kondition/Kampsport
Tisdag - Vila
Onsdag - Styrka
Torsdag - Kondition, förebygande träning för fotleder
Fredag - Stryka
Lördag - Vila
Söndag - Kung Fu, förebyggande träning för fotleder
Vecka 1-3:
Träna in nya komplexa övningar för alla muskelgrubber. Använda lätt belastning hela perioden. Börja med 2 set första veckan med väldig låg belastning för teknikträning (så lätt belastning att uppvärmningsset kan hoppas över), lägga till ett upvärmningsset vecka 2 och öka belastningen något, för att sedan avsluta med att lägga til ett helt tredje sett vecka tre. Styrkepassen är till för muskeltillväxt, så ett sett är ca 10 reps. 1,5-2 min vila mellan seten. Om möjligt kan något högre belastning läggas på i dom övningar som jag började göra redan under uppstartsveckorna.
Konditionen är hyfsat lugn, ett spining eller box-pass, eller ca 30 min löpning, 40 min simmning eller dylikt.
Stångrodd - Rygg, (erector spinae)
Close grip pulldowns - Lats, biceps
Liggande hantelpress - Bröst, axlar, triceps
Lutande bänkpress - Bröst, axlar, triceps
Sittande benpress i maskin - Quadriceps (framsida lår), hamstrings (baksida lår), gluteus
Sumomark - Quadriceps, hamstrings, gluteus (erector spinae jobbar statiskt)
Militärpress - Axlar, triceps
Benlyft - Raka magmuskeln
Sidresningar - Sneda bukmusklerna, quadratus lumborum
Vecka 4-6:
Samma som vecka 1-3, men nya övningar på styrkan och något längre konditiosnpass (eller högre intensitet)
Latsdrag - Lats, teres major, biceps
Sittande rodd - Rygg, (biceps), (erector spinae)
Bänkpress - Bröst, axlar, triceps
Lutande hantelpress - Bröst, axlar, triceps
Knäböj - Quadriceps, hamstrings, gluteus
Raka marklyft - hamstrings, gluteus (erector spinae jobbar statiskt)
Tricepsextension runt huvudet - triceps
Ryggresning - Erector spinae
Crunches - Raka bukmuskeln, (även lite sneda magmusklerna)
Vecka 7-10:
Onsdagspasset är ett lätt styrkepass för muskeltillväxt, 1 set uppvärmning samt 3 set a 10 reps med belastning så att fail är ett par fyra reps bort efter sita setet. 1,5-2 min vila mellan seten.
Fredagspasset är maxstyrka, 1 set för uppvärmning, 4 set a 5 reps med hög belastning. Fail skall endast vara ett fåtal reps bort efter sista setet. 3-5 min vila mellan seten. Denna typ av pass tar jag det lugnt med i början tills tekniken sitter ordentligt och kroppen hunnit ifatt, så första veckorna kan jag vara ganska långt från maxbelastning och fail, men ska ändå försöka ha märkbart tyngre vikter än på muskeltillvästpassen. Förhoppningsvis nämare jag mig ett ordentligt maxstyrkepassutförande sista två veckorna.
Varanan vecka varieras om program från vecka 1-3 är maxstyrke pass, eller om programet från vecka 4-6 är det. Det andra passet körs då som muskeltillvästpass på onsdag, så båda uppsättningarna av övningar körs varje vecka.
Belastningen beålls hyfsat konstant under hela perioden, försök att undvika att stressa fram en viktökning.
Konditionen på torsdagar behålls på samma nivå som tidigare.
Måndagspasset i kontidion skall försöka anpassas till intervallträning. T.ex. löpning i högt tempo 3 min, sen 30 sek vila, och öka tiden på löpningen mot periodens slut om möjligt.
Allmänt om styrkepass:
Värmer alltid upp 5-10 min på någon form av konditiosnmaskin innan passen för att bli varm i kropen, kan även göra extra uppvärmning av vissa leder som axler, knän och liknande. Jag skriver även ut ovan att jag alttid kör ett uppvärmningsset innan en ny övning, detta gör jag med väldigt låg belastning och ca 8 reps och med 0,5-1 min vila efteråt.
Strectch:
Stretching av dom större muskelgruperna efter varje ordniarie pass, både kondition och styrkepass.
Förebyggande träning för fotleder:
Ser ut som följande, uppvärmning med kraftig men kontrollerad rotation av fotleden i båda riktningar.
Ca 10 min balansplatta, båda, höger ben, vänster ben.
Fyra set med "hävningar" för skenbenen mot vägg (varav två är sneda åt respektive håll), varva med tre set tåresningar för vadmuskelatur.
Stretcha vad, hamsting, ljumske och yttre höftmuskulatur (jobba på rörligheten i ben och bäcken helt enkelt).
Kost:
Fil och mussli innan jobbet (tillsammans med omega-3 kapsel och vitamintillskott). Groft bröd (2 st) med ost frukost på jobbet, matlåda, mellanmål med frukt och måltidsersättning till eftermiddagsfika, laga kvällsmat och matlåda enligt tallriksmodellen efter jobbet/träning, sallad under kvällen och en proteindryck innan sömn. Även bulk/protein efter pass tillsammans med macka eller frukt för kolhydrater (protein efter sryka, bulk efter cardio).
Schemat gäller mådag-fredag. Fredagkväll, lördag och söndag blir lite slappare och improviserat, vilket troligtvis betyder att jag får i mig förlite näring (speciellt på söndag då jag faktiskt tränar) men jag ska föröska hitta en rutin som funkar för helgen också.