Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-12-14, 17:47   #76
pellepedal
Registered User

pellepedals avatar

Reg.datum: Mar 2004
[QUOTE=jwzrd]Menar du att ordet "hyperacceleration" har något som helst att göra med: "att träna sig till ett akut övertränat tillstånd över en given tidsperiod"? Exakt vilken hastighet är det som accelereras så fasligt mycket?</QUOTE]

Det är stressen på muskeln som accelererar.

Citat:
Adaption betyder sen anpassning, vilket inte riktigt är samma sak som att sänka intensiteten och träningsfrekvensen. Åtminstone inte för vanliga människor som nöjer sig med det vanliga vokabuläret. Hur blev det sen Hyperadaption? Vari ligger sjäva hyper-heten av anpassningen?
Kroppen försöker hinna ifatt och anpassa sig till den nya extreme omställningen. Det är i den här fasen det verkligen händer saker i SG.

Citat:
Du förtstår fortfarande inte att orden är rent hittepu (för att använda skånska)? Det är etiketter på olika aspekter av SG-metoden, jag är väl medveten om det. Det fungerar, som jag tjatat om bjärty gånger, säkerligen hur bra som helst. Men måste det marknadsföras så barnsligt?
Skit samma om de har hittat på orden. Läser man hela boken känns orden rätt bra.

Det kommer ett PM till dig snart.
pellepedal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-14, 17:47   #77
Medusa
DC disciple

Medusas avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
så vilka ytterligare ökningar skulle SG medföra?
Och det är vad man inte vet ännu...
"Fuck you skinny-ass little sissy-boys. I'm huge and brutally strong. I love it, chicks love it, other guys love it. I could effortlessly kill you with one punch.." - Sammich "It's almost like there's more to life than covering yourself in Pam and turpentine and parading in your underwear, isn't there?" - Sammich
Medusa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-14, 17:48   #78
Jorgen
Blibloblooobli

Jorgens avatar

Reg.datum: Apr 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa

Nej men seriöst...Om man tror på vad man gör, går in för det till 100%, sköter dieten, då ökar man bra, om inte programmet är katastrofalt och konstruerat av en komplett idiot....
Exakt!

//Jörgen

Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-14, 17:54   #79
Medusa
DC disciple

Medusas avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen
Exakt!

//Jörgen
Det är vad jag inte riktigt såg i början när jag var här, men insåg sen...Det kvittar hur "optimalt" ett program är på papperet, tycker man inte att det är kul så spelar det ingen roll, först när man tycker det är kul sköter man dieten, utför varenda repetition i varje set med precision, sover ordentligt, för man vet att man ökar...All träning ger resultat helt enkelt, högsetsträning, HIT, HST, SG, allting är bara olika sätt att vrida principerna (som alltid är desamma) för att hitta något som man tycker är intressant och roligt...Men det finns alltid något som är optimalt just för dig vid det tillfället, men det vet man oftast inte vad det är...
"Fuck you skinny-ass little sissy-boys. I'm huge and brutally strong. I love it, chicks love it, other guys love it. I could effortlessly kill you with one punch.." - Sammich "It's almost like there's more to life than covering yourself in Pam and turpentine and parading in your underwear, isn't there?" - Sammich
Medusa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-14, 17:57   #80
pellepedal
Registered User

pellepedals avatar

Citat:
Det är vad jag inte riktigt såg i början när jag var här, men insåg sen...Det kvittar hur "optimalt" ett program är på papperet, tycker man inte att det är kul så spelar det ingen roll, ...
Exakt! Det är därför jag skriver att man måste ge varje program 100% under en tid innan man kan uttala sig om hur det är...
Gammal 2004-12-14, 18:07   #81
Bite
Endast Bite på kolo

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Det är vad jag inte riktigt såg i början när jag var här, men insåg sen...Det kvittar hur "optimalt" ett program är på papperet, tycker man inte att det är kul så spelar det ingen roll, först när man tycker det är kul sköter man dieten, utför varenda repetition i varje set med precision, sover ordentligt, för man vet att man ökar...All träning ger resultat helt enkelt, högsetsträning, HIT, HST, SG, allting är bara olika sätt att vrida principerna (som alltid är desamma) för att hitta något som man tycker är intressant och roligt...Men det finns alltid något som är optimalt just för dig vid det tillfället, men det vet man oftast inte vad det är...
Bra skrivet Är man lite analytiskt lagd har man nog stort nöje av att köra ett väldigt styrt program för att kunna utvärdera något konkret, är man som jag mer spontan så kör man nog hellre "på känsla" som det heter, därmed inte sagt att jag inte har någon grundtanke bakom träningen. Sen vet vi ju alla att det enda man verkligen måste känna till är de heliga "Weider Principles"
Bite är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-14, 20:10   #82
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av pellepedal
Kroppen försöker hinna ifatt och anpassa sig till den nya extreme omställningen. Det är i den här fasen det verkligen händer saker i SG.

Skit samma om de har hittat på orden. Läser man hela boken känns orden rätt bra.

Det kommer ett PM till dig snart.
Varje gång du förklarar vad någon aspekt av SG innebär, så använder du fler SG-ord, grejen är att SG-orden helt och totalt saknar betydelse utanför SG-sfären. JAja, men nu är vi klara med förspelet osv osv.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-14, 20:14   #83
pellepedal
Registered User

pellepedals avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Varje gång du förklarar vad någon aspekt av SG innebär, så använder du fler SG-ord, grejen är att SG-orden helt och totalt saknar betydelse utanför SG-sfären. JAja, men nu är vi klara med förspelet osv osv.
Jag är så inkörd på SG och dess ättlingar sen många år så jag glömmer väl bort att det kanske är "lokala uttryck"...
Gammal 2013-10-15, 01:19   #84
levak
Registered User

levaks avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Herman H Visa inlägg
.Jag vet att vi har eller hade en kille hör som har protes på sin ena underarm, någon som kommer ihåg vem det är eller om han ser detta kan göra sig påmind?
Det är ju jag! Eller vet att det finns/fanns en till men...

Jag är amputerad på höger underarm efter handleden. Tränar också styrkelyft men min och din systers problematik är väldigt olika är jag rädd. Finns vissa gemensamma grejer man kan hitta...

Först av allt, hitta vad hon kan göra t.ex. kan hon köra bänkpress fast med kortare ROM? Hålla i en stång på axlarna för knäböj?

Eftersom hon inte har full rörlighet kan man inte utgå från "det normala" utan anpassa det. När jag kör knäböj, highbar, naglar jag fast stången med underarmen. Det ser lite skevt ut kanske men det funkar utmärkt.

Marklyft kan ju bli svårt utan rak arm eller smärtsamt då gravitationen gärna vill räta på armen. Det skulle gå kanske fästa en sorts manschett på överarmen med en krok på som grabbar på stången.

Chins och rodd går att göra med antingen rep+krok eller gummiband. Jag kan köra med att jag sätter gummibandet vid armbågen och sen drar (men jag gör det aldrig/sällan för jag tyckt det är sjukt tråkigt...)

Hitta en sjukgymnast som förstår hennes mål! Jag gick genom ett flertal innan jag gav upp på dem. Jag sa att jag ville lyfta 250kg i marklyft och de gav mig övningar där jag låg på marken och spände bäcken+bålmusklerna. Nu är jag uppe på 220kg, snart 230.

Låt mig sova på det så ska jag se om jag kommer på mer. Pma gärna om du/ni undrar något specifikt.
levak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-15, 07:38   #85
Gpajpen
Registered User

Gpajpens avatar

Reg.datum: Apr 2006
Bra bump, nästan 10års - jubileum.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Living the dream.
Gpajpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-15, 11:07   #86
levak
Registered User

levaks avatar

Reg.datum: Oct 2008
Åh fan...
levak är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:10.