2010-09-28, 11:49
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av OneManArmy
Hur är det att bygga massa på low carb? Behöver inte musklerna kolhydrater för att växa eller räcker det om man drar i sig en kolhydratsfri pwo och eaa före och efter passet och en rejäl
Måltid ca 1 timma efter?
|
Det verkar så.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-09-28, 12:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Det verkar så.
|
BRA! då är det spikat :P
|
2010-09-30, 13:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Den här är ändå lite intressant.
En stark förespråkare för LCHF som har gått över till the dark side.
http://michelblomgren.blogspot.com/2...e-bananas.html
Citat:
Det roliga är att jag går ner i fettvikt på kolhydrater (43E% hittills) - rekordfort dessutom! Men, man blir ju fet av kolhydrater? Hur går det ihop? Fel! Jag har haft så fel! Jag och jag - vi har haft fel, alla kostråd åt alla håll och kanter är fel! Fel = fet & sjuk!
|
|
|
|
2010-09-30, 13:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av maRRtin
|
Hehe, Michel Blomgren verkar inte vara den objektiva typen. Nu är det 100% fel och före dess var det få som skrev så utförliga inlägg om varför vi är gjorda för att äta på ett visst sätt (dvs LCHF) och mycket annat.
Men ju fler som även rapporterar att det KAN gå dåligt desto mer nyanserad blir ju hela grejen. Lustigt/tråkigt är ju att samma personer som tidigare fått hört "Du lyder bara inte råden" när han/hon inte kunnat käka tallriksmodellen och hålla vikten (för mycket hunger och sötsug etc.), och idag äntligen hittat det som fungerar, är samma personer som kör med exakt den retoriken mot de som inte får önskvärda resultat av LCHF. Då är det plötsligt något man inte gör "rätt", typ för lite fett eller för mycket protein. Eller att det helt enkelt inte gått tillräckligt lång tid.
|
|
|
2010-09-30, 13:36
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Han hänvisar till Matt Stone. Här kan du läsa lite mer om Matt Stone: http://www.paleonu.com/panu-weblog/2...0-180-360.html
I övrigt verkar det vara en hel del märkliga reflektioner som definitivt inte är allmängiltliga, som att "ämnesomsättningen sjunker" (funderar här om det kan vara säsongsbetonat, i och för sig?) och att man inte håller sig mätt lika länge. Sedan skriver han att han presterar lika bra på noll kolhydrater som laddad, det är säkert av intresse för många här.
Intressant inlägg i debatten, men ptja, rent allmänt... och?
ÄNDRING: Läste resten nu, det med "överät". Ja, för det kommer du inte att bli fet av? Det finns hur många kommentarer som helst av folk som följt Matt Stones råd och som säger att, jodå, de mår bra, men är jättefeta. Får se när herr Blomgren ändrar sig igen...
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Senast redigerad av mikaelj den 2010-09-30 klockan 13:42.
|
|
|
2010-09-30, 15:45
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Kul att Matt Stone börjar få lite bredare uppmärksamhet. Definitivt en av de mest intressanta bloggarna om kost & hälsa, även om inte alltid den mest vetenskapligt stringenta.
mikael, nog finns det en del studier som pekar på att lågt kolhydratintag kan sänka nivån av aktivt sköldkörtelhormon, även om det nu inte nödvändigtvis innebär sänkt energiförbrukning (kan vara att lågkolhydratkost höjer nivån av stresshormoner, vilket kompenserar för lägre sköldkörtelaktivitet).
Angående överätning så funkade det väl för många inte riktigt lika elegant som han trott i början - att ämnesomsättningen skulles höjas och hungern stabiliseras så att man rent spontant skiftar från kaloriplus till kaloriminus och sen tappar vikten man la på sig. Ofta har det dock bara krävts en smärre vaneförändring - som att sänka måltidsfrekvensen eller skära ned på tillsatt fett, för att spontant börja tappa vikt, och ändå kunna bibehålla fördelarna med en höjd ämnesomsättning. Själv testade jag detta i ungefär ett halvår och gick sen tillbaka till periodisk fasta, dock utan kaloriräkning eller kaffemissbruk, samt mer kolhydrater. Har nu tappat det mesta av fettet jag la på mig då, men mår betydligt bättre och har mycket bättre aptitkontroll (trots typ 50% kolhydrater som sagt), än när jag körde periodisk fasta tidigare. En av de mer intressanta förändringarna är att mitt sockerberoende är helt bortblåst, dvs att jag kan käka sötsaker utan att det triggar igång nån form av hetsätningsbegär, utan tvärtom faktiskt tröttnar rätt snabbt på smaken av socker. Något sånt upplevde jag aldrig på LCHF.
|
|
|
2010-10-01, 08:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
...Sedan skriver han att han presterar lika bra på noll kolhydrater som laddad, det är säkert av intresse för många här...
|
Ja eller om man vill se det på ett annat sätt, att han presterar lika bra på energiunderskott och kolhydrater som han gjorde på LCHF och kaloriöverskott.
|
|
|
2012-06-27, 05:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2010
|
|
|
|
2012-06-27, 08:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Shamsin
|
Gillar slutklämmen i artikeln  Kändes nödvändig.
Studien: http://www.bmj.com/content/344/bmj.e4026
Senast redigerad av Maod den 2012-06-27 klockan 08:03.
|
|
|
2012-06-27, 08:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av maRRtin
|
Fortfarande helt absurd diet (stekt nötfärs med 3 bananer??) och helt dumma slutsatser. "Igår åt jag 3000 kcal, satt sjuk vid datorn och fettet rann av mig! 5% BF!! Det handlar om en diet utan raffinerade kolhydrater, det är det som gör det!" För att sedan visa upp en bild då han verkligen inte ligger på några 5%.
Men kul för honom att han återigen har hittat sanningen. Måste vara skönt att göra det flera gånger om.
|
|
|
2012-06-27, 08:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
Citat:
|
Det är tydligen en gammal enkätstudie, där deltagarna inte ens åt lågkolhydratkost. Hur man kan dra växlar på detta mot LCHF-hållet är för mig obegripligt.
|
|
|
2012-06-27, 08:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2012
|
Citat:
|
Ja, det var väl inget oväntat direkt.
|
|
|
2012-06-27, 09:01
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av LilMack
Ja, det var väl inget oväntat direkt.
|
Nej Kolozzeumdieten är nog inte så hälsosam.  För det är handlar ju mer om riskerna med "Kolozzeumkost" än LCHF i alla fall. Och statistisk riskökning var inte mer än från 4 till 8 procent beroende på utfallsmått.
Senast redigerad av Eddie Vedder den 2012-06-27 klockan 09:08.
|
|
|
2012-06-27, 09:25
|
|
Opti
Reg.datum: Feb 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Nej Kolozzeumdieten är nog inte så hälsosam.  För det är handlar ju mer om riskerna med "Kolozzeumkost" än LCHF i alla fall. Och statistisk riskökning var inte mer än från 4 till 8 procent beroende på utfallsmått.
|
Vet du hur man kan få tag på studien?
|
|
2012-06-27, 09:26
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Löpsko
Vet du hur man kan få tag på studien?
|
Maod länkade ju.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:48.
|

|