Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-15, 09:43   #1
ATJL
Registered User

Reg.datum: Apr 2011
Thumbs up Värdet av snabb- böj/"dynamic effort"- böj?

Hej!

Finns det något värde av att lägga in knäböjspass i programmet där man gör tex 8-10st treor på 60-70%, med strävan att jobba med så hög hastighet som möjligt i den koncentriska delen, dvs liknande westside principen "dynamik effort".

Säg att man lägger
Det som ett av tre böjpass på en vecka. Målet är ökad maxstyrka.

Mvh
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-15, 09:52   #2
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Reg.datum: Mar 2011
Jag albatrosser frågan lite genom att säga att i de allra flesta fallen är det inte rätt sak att göra. Ett för stort fokus på hastighet i lyften leder till kass teknik.

Om man istället "håller kvar linjen" eller hur man nu säger och samtidigt trycker på så hårt man kan inom den så är det istället en bra sak.
Gammal 2015-05-15, 10:00   #3
ATJL
Registered User

Reg.datum: Apr 2011
Ok, låter vettigt, tack! Men skulle i så fall du anse att den angivna volymen och belastningen en bra intiktning, för det du beskriver?

Mvh
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-15, 10:16   #4
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg
Ok, låter vettigt, tack! Men skulle i så fall du anse att den angivna volymen och belastningen en bra intiktning, för det du beskriver?

Mvh
Om man har en automatisk teknik så tror jag man visst kan tjäna på det där som återhämtning mellan andra pass. Kan säkert vara gynnsamt faktiskt. Utan en sådan teknik däremot så tror jag man gör sig själv en björntjänst (om man försöker kötta snabbt.)

Måhända är jag lite inlåst i det jag tror fungerar men jag tycker man lägger kött-och-potatis-jobbet som 2-3:or på 80-90% där största delen ligger kring 80. Utöver det mer reppning på 65-75 i form av 3-6:or. (Så ett visst överlapp med det du säger.)

Det finns många som blivit väldigt väldigt starka som använt metoden det du frågar om däremot.
Gammal 2015-05-15, 11:46   #5
crizzan
Registered User

crizzans avatar

Reg.datum: Feb 2012
Jag tycker det är ett bra sätt att underhålla marken när jag vill lägga mer fokus på knäböj. Men som hurril säger, det gäller att ha en bra, konsekvent teknik för att kunna utföra det korrekt
crizzan är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:38.