2010-03-18, 21:01
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2009
|
Hur referar man till tabbel i latex.
För att referara till en bild gör jag
Kod:
\label{bild1}
Figur \ref{bild1} visar ........
Gör ja så på en tabell refererar latex till kapitelnumret och inget annat.
|
|
|
2010-03-18, 21:07
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Ultimata är massor av billiga maskiner som kör en column/key-value/whatever-databas. Så slipper man jobbiga relationer dessutom och får underbar skalning.
Lär aldrig få jobba med något sådant roligt dock.
|
Det är en balans, man vill ha många saker. Vid databaser på flera terabyte måste man ha relationer, partitioner på logisk nivå, tusentals index, smart scans, flash cache, där kravet är att man ska kunna få svar inom en vettig tid på frågor som går igenom hundratals gig.
|
|
|
|
2010-03-18, 21:17
|
|
2die4
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av svennebanan
Hur referar man till tabbel i latex.
För att referara till en bild gör jag
Kod:
\label{bild1}
Figur \ref{bild1} visar ........
Gör ja så på en tabell refererar latex till kapitelnumret och inget annat.
|
Kod:
\begin{table}
\centering
\begin{tabular}{|c|c|}
\hline
2 & 2 \\
3 & 3 \\
\hline
\end{tabular}
\caption{Hej hopp}\label{tb:hejhopp}
\end{table}
Kod:
Table \ref{tb:hejhopp} visar .......
|
|
|
2010-03-18, 21:18
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face
Det är en balans, man vill ha många saker. Vid databaser på flera terabyte måste man ha relationer, partitioner på logisk nivå, tusentals index, smart scans, flash cache, där kravet är att man ska kunna få svar inom en vettig tid på frågor som går igenom hundratals gig.
|
Nja, de flesta stora aktörer på nätet verkar gå ifrån relationsdatabaser vad jag vet då de är så svåra att skala. T.ex. google med sitt BigTable eller Cassandra som började utvecklas av Facebook och nu använder Twitter, Reddit och Digg också det.
Angående storlek så ;-)
Citat:
Bigtable is a distributed storage system for managing structured data that is designed to scale to a very large size: petabytes of data across thousands of commodity servers. Many projects at Google store data in Bigtable, including web indexing, Google Earth, and Google Finance. These applications place very different demands on Bigtable, both in terms of data size (from URLs to web pages to satellite imagery) and latency requirements (from backend bulk processing to real-time data serving). Despite these varied demands, Bigtable has successfully provided a flexible, high-performance solution for all of these Google products. In this paper we describe the simple data model provided by Bigtable, which gives clients dynamic control over data layout and format, and we describe the design and implementation of Bigtable.
|
Självklart så passar inte denna typen av databaser för allt och för viss data så är det säkert enormt viktigt med relationer för att garantera integritet eller i andra fall väldigt viktigt att man inte sparar redundant data för man har platsbrist. Så då kan man använda en relationsdatabas. Vad jag tycker är skönt är att man går ifrån det enormt tråkiga läge det varit hittills där relationsdatabaser används till allt trots att det inte behöver vara den bästa lösningen.
|
|
|
2010-03-18, 21:27
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av norpx
Kod:
\begin{table}
\centering
\begin{tabular}{|c|c|}
\hline
2 & 2 \\
3 & 3 \\
\hline
\end{tabular}
\caption{Hej hopp}\label{tb:hejhopp}
\end{table}
Kod:
Table \ref{tb:hejhopp} visar .......
|
ahhhh tack så mycket
|
|
|
2010-03-18, 21:30
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Vad jag tycker är skönt är att man går ifrån det enormt tråkiga läge det varit hittills där relationsdatabaser används till allt trots att det inte behöver vara den bästa lösningen.
|
Triplar är intressant. Objektdatabaser är också intressant. Har en Lisp-vän som ofta säger att man borde börja lagra objekt i minnet istför relationell databas [på disk].
I Multics hade man unifierat minne: ingen skillnad på minne och disk. Det hade varit schysst att ha.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-03-18, 22:11
|
|
Mother love bone
|
Citat:
Nja, de flesta stora aktörer på nätet verkar gå ifrån relationsdatabaser vad jag vet då de är så svåra att skala. T.ex. google med sitt BigTable eller Cassandra som började utvecklas av Facebook och nu använder Twitter, Reddit och Digg också det.
Angående storlek så ;-)
Självklart så passar inte denna typen av databaser för allt och för viss data så är det säkert enormt viktigt med relationer för att garantera integritet eller i andra fall väldigt viktigt att man inte sparar redundant data för man har platsbrist. Så då kan man använda en relationsdatabas. Vad jag tycker är skönt är att man går ifrån det enormt tråkiga läge det varit hittills där relationsdatabaser används till allt trots att det inte behöver vara den bästa lösningen.
|
Ja det är trevligt med nya lösningar, jag sysslar inte med databas design speciellt så jag har inte hunnit bli irriterad på relationer.  Men jag tror det är ändå är skillnad på data, online data, och online data. Men utvecklingen går väl framåt, men i dagsläget så vet jag inte riktigt. Är ganska intresserad på hur Google kör specifikt, och hur de löst prestandabiten, de verkar väl mer vara ett cluster utav noder med sina egna delar data, på så sätt går det ju fort ändå, men är knappast en databasmotor, utan en cluster teknik.
Var på konferans i veckan på Oracle/Sun Exadata, där man har Storage Celler på underliggande nivå med egna CPU'er, och ovanliggande databasnoder inte alls är med och hämtar fram data, utan bara processerar det som hämtats. Blir ganska snabbt då.
|
Senast redigerad av shut teh face den 2010-03-18 klockan 22:15.
|
|
|
2010-03-18, 22:21
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Det är inget med att vara irriterad på relationer, utan att du lagrar all data tillplattad. Istället för att ha en tabell Person med fält adress_id som pekar på Adress.id har du all data från Adress aggregerad direkt i Persontabeller. Slipper ett gäng JOIN/SELECT. Det är motsatsen till normaliserad form, naturligtvis, vilket gör att uppdateringar tar längre tid. Men för de applikationer där man mestadels gör sökningar och instoppningar är det snabbare.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-03-18, 22:28
|
|
|
Citat:
Ja det är trevligt med nya lösningar, jag sysslar inte med databas design speciellt så jag har inte hunnit bli irriterad på relationer.  Men jag tror det är ändå är skillnad på data, online data, och online data. Men utvecklingen går väl framåt, men i dagsläget så vet jag inte riktigt. Är ganska intresserad på hur Google kör specifikt, och hur de löst prestandabiten, de verkar väl mer vara ett cluster utav noder med sina egna delar data, på så sätt går det ju fort ändå, men är knappast en databasmotor, utan en cluster teknik.
Var på konferans i veckan på Oracle/Sun Exadata, där man har Storage Celler på underliggande nivå med egna CPU'er, och ovanliggande databasnoder inte alls är med och hämtar fram data, utan bara processerar det som hämtats. Blir ganska snabbt då.
|
Du är dba, du kommer säkert älska relationer. Det är bara det att det inte riktigt passar att programmera mot (EDIT: Med de språk jag använder då).
Det är en databasmotor. Du kan själv testa hur det är att programmera mot BigTable genom att skaffa ett konto på deras AppEngine.
Är du intresserad så kan du läsa en pdf här: http://labs.google.com/papers/bigtable.html
|
|
|
2010-03-18, 22:34
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Triplar är intressant. Objektdatabaser är också intressant. Har en Lisp-vän som ofta säger att man borde börja lagra objekt i minnet istför relationell databas [på disk].
I Multics hade man unifierat minne: ingen skillnad på minne och disk. Det hade varit schysst att ha.
|
Väldigt trevligt att slänga in ett cache-lager när man programmerar för webben. T.ex. memcache eller velocity. Beroende på hur uppdateringar av databasen sker och vad det är för typ av data så kan man ha det rätt länge i sina memcache-servrar (som skalar enormt bra, bara att kasta dit mer maskiner).
|
|
|
2010-04-02, 16:28
|
|
Mother love bone
|
Jag står inför ett svårt val ... helt sjukt vad olika dessa jobb är och alla aspekter. Det kommer definitivt påverka mitt liv vilket jag väljer, allting som kan skilja sig åt skiljer sig åt.
# Lön
# Framtidsutveckling
# Bostadsort
# Teknik
# Risker
Den enda gemensamma nämnaren är Databasadministratör ...
Jag är trots allt ganska neutral, men fästmö vill flytta till ett speciellt ställe, ska hennes önskan få avgöra? Jag kan inte bestämma mig...
|
|
|
|
2010-04-02, 16:40
|
|
Oomkullrunkelig.
Reg.datum: Feb 2008
|
Citat:
Jag står inför ett svårt val ... helt sjukt vad olika dessa jobb är och alla aspekter. Det kommer definitivt påverka mitt liv vilket jag väljer, allting som kan skilja sig åt skiljer sig åt.
# Lön
# Framtidsutveckling
# Bostadsort
# Teknik
# Risker
Den enda gemensamma nämnaren är Databasadministratör ...
Jag är trots allt ganska neutral, men fästmö vill flytta till ett speciellt ställe, ska hennes önskan få avgöra? Jag kan inte bestämma mig...
|
Hur ser SWOT-analysen ut?
|
2010-04-02, 16:42
|
|
Mother love bone
|
Citat:
Ursprungligen postat av Currenthill
Hur ser SWOT-analysen ut?
|
Vet inte, jag har inte gjort någon sådan.. hjälper de verkligen
|
|
|
|
2010-04-03, 08:31
|
|
Mother love bone
|
Arbete nr #1
Välkänt företag, stora och komplexa system, många olika databasmotorer, operativsystem, mitt arbete skulle vara DBA; Oracle & Sybase, drift utav applikationer på windowsnivå, databaser backend på linux samt unix, lönen är medel, löneutvecklingen är dålig
Arbete nr #2
Konsult, endast Oracle, Unix, och Linux, lönen här är inledningsvis bättre än vad arbete nr #1 skulle vara efter 10 år, stor löneutveckling, får göra skitgöra första året, för att sedan få chans att klättra fort i karriären
|
|
|
|
2010-04-03, 09:11
|
|
Registered User
|
Citat:
Arbete nr #1
Välkänt företag, stora och komplexa system, många olika databasmotorer, operativsystem, mitt arbete skulle vara DBA; Oracle & Sybase, drift utav applikationer på windowsnivå, databaser backend på linux samt unix, lönen är medel, löneutvecklingen är dålig
Arbete nr #2
Konsult, endast Oracle, Unix, och Linux, lönen här är inledningsvis bättre än vad arbete nr #1 skulle vara efter 10 år, stor löneutveckling, får göra skitgöra första året, för att sedan få chans att klättra fort i karriären
|
Du nämner inget hur det funkar med andra bitar, dvs kanske saker utanför jobbet. Lär ju inte hålla om jobbet är bra men inget annat funkar
Konsult kan vara en bra merit, även om företag nr. 1 låter som du får prova på mer. Lönen skulle jag inte bry mig om jättemycket om det inte rör sig om betydligt mer. Om det är olika orter kan man fundera på om man verkligen har mer pengar efter räkningarna är betalda. 2000 kr mer i Stockholm behöver inte vara mer i slutändan jämfört med en mindre ort, ja, t.o.m. jämfört med Göteborg förmodligen.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:04.
|

|