[QUOTE=dreammama;3913643]För ett tag sedan köpte jag en påse sojabönor. Enligt påsen ska de blötläggas 4-6 timmar, men andra källor menar att de kan gärna ligga i blöt ett dygn. Sedan ska de kokas 1.5-2 timmar efter blötläggning.
På påsen fanns det bl.a. ett recept på sojaburgare, där det skulle ingå morot, lök, jordnötter, ägg, sesamfrö, brödsmulor m.m. De kokta bönorna skulle mosas, men jag visste inte vad jag skulle mosa med, så jag lät blanda i dem hela, liksom jordnötterna som skulle malas. Det hela blev knappast burgarkonsistens, mer en variant av "hash brown" eller något sånt. Jag stekte och frös in.
Igår provade jag igen, men istället för morötter kokade jag lite röda linser. Jag har en matberedare, som jag tänkte skulle kunna fungera för att finfördela de kokta bönorna. Först provade jag i mixerdelen, men det blev nästan stopp och jag undrar om skärbladet var så där krökt innan... Sedan monterade jag kniven i själva beredardelen, och det gick bättre att mala sojabönorna till nästan smet. Jag gjorde samma med linserna, och fick en slags smet som jag kunde forma till burgare och steka. Dock höll de inte ihop så bra (det gör det nästan aldrig när jag lagar mat) så det blev en slags stekt bönfärs, inte helt olik falafel.
Jag hade också köpt ett paket billig (trodde jag, i själva verket kostar det lika mycket överallt) brödmix. Jag saknar f.n. brödformar, men tänkte att det borde gå att göra i en ugnsfast form. Jag blandade mix och lite för mycket vatten till en kladdig smet som trots att den fick jäsa i totalt nästan 1.5 timme inte hände så mycket med. Jag hade den i ugnen i 50 minuter, och gjorde misstaget att sätta in den som om det vore en gratäng, dvs med gräddbar yta uppåt. Resultatet blev ett "bröd" som bestod av halvt gräddad deg inuti och en halvt förkolnad yta ovanpå. Förmodligen ska man ha en brödform uppochnervänd på en plåt?
Nåja. Jag kastade det mest brända (ungefär hälften) av "brödet" och försökte "eftergrädda" resten i stekpannan. Ja, jag är knäpp. Det blev inte så mycket bättre, men jag sparde det i alla fall.
Idag gjorde jag en lasagne på den bönfärs jag gjorde igår. Istället för lasagneplattor använde jag det halvgräddade brödet jag sparade. Inte heller hade jag några krossade tomater, så det fick bli bara ketchup. Jag tillsatte lite soyasås osv för att få mer färg och vätska. Bechamelsåsen på ost och mjölk blev mest äkta. Faktum är att det blev riktigt lyckat. Det smakade lasagne, fast det var så mycket saker som inte var som de borde. Det degiga, efterstekta brödet var dessutom lättare att äta än att skära i sega lasagneplattor.
Å ena sidan skulle min mamma vara stolt över vad jag tar mig för i köket, men å andra sidan skulle hon knappast vilja provsmaka..
livre recettes cuisine