Sitter här hemma och är förkyld så jag kände att det kanske är lika bra att börja skriva en journal på Kollo med! har läst här sedan länge, blev dock först medlem nu i våras och nu är det då dags för en journal!
Börjar lite lätt med statsen:
Kön: Man
Ålder: 17
Längd 170cm (

)
Vikt: 81,7 kg (dagens morgonvikt)
Spelar alltså hockey just nu i LAIK hockey, ett div3-lag i Dalarna. Vi verkar hittills ligga väldigt bra till kvalitétsmässigt och målet är iår att fajtas om en kvalplats till div2. Det är tänkt att jag ska spela juniorhockey i grannklubben vilket ännu inte blivit av pga sjukdom, träningsläger mm.
Min träningsvecka just nu ser ut ungefär så här:
Måndag:
07.00-08.15 Isträning, teknik
20.00-21.15 Isträning, A-lag
Tisdag:
ev match, A-lag (standard matchstartstid: 19.00)
annars ev styrketräning beroende på skjuts.
Onsdag
17.15-ca 18.30 Styrketräning
19.30-20.45 Isträning, A-lag
Torsdag
Ledig i regel
Fredag
Ev match, A-lag (standard matchstartstid 19.00)
Sammanlagt blir det 4 ispass och 2 matcher + ev spel/träning med juniorerna i grannklubben. Sen försöker jag klämma in lite styrkepass när jag är ledig och frisk. Ska bli nogrannare med stykreträningen så att jag får ihop iaf 1 benpass överhelgen eller tors/fre om jag är spelledig.
Brukar köra överkroppspass på onsdagar och helst ett benpass under helgen.
Har tränat på aktivt på gym sedan april förra året, med ett (dumt) uppehåll sen okt-jan förra året och har därefter tränat aktiv sen dess.
Fick ett schema när efter 2-3 månader i min styrketräningskarriär av en gammal gymräv och körde på det under ett år. Dum som jag var gick jag inte vidare till del två efter två månader som jag skulle utan fortsatte med mina 10 reps på 3 set under det året innan jag förstod vikten av variation av reps, övningar osv.
Först nu sen nyår har jag tyckt att ajg gjort några egentliga framsteg och ökat träningsvikten i bänk från 10*50kg till som mest 4*80 kg och från 10*140 i benpress till 8*230 kg (med lite hjälp dock på sista). För den som undrar tränar jag inte tunga knäböj då jag har problem med mina hälsenor, ett projekt som jag intalat mig själv att ta tag i men inte kommit till skott.
Träningsvikterna senast jag tränade övningen ifråga:
Bänk: 3*80 kg, 5*70 kg
Benpress: 8*230 kg
Marklyft: 6*110 kg
Dips: 12*KV
Hantelrodd: 8*35 kg
Chins: 10*KV med 15-20 kg motvikt (kör i en slags maskin

)
Just nu står jag i dilemmat om jag ska försöka gå upp mer i vikt eller försöka tappa för att senare kunna gå upp i mer kvalitativ massa. Har en del överflödigt fett. Enligt den där siten som någon länkade till i allmänt 22% om man går efter BMI och 15% om går efter midjemått. Vet inte hur bra den länken kan stämma men man kan iaf ana lite magmuskelatur under underhudsfettet.
Saken är den att jag får flera nackdelar i mitt spel emd mer "extravikt" samtidigt som ett kaloriunderskott skulle ge svårigheter att prestera maximalt. Något som krävs då man är i princip talanglös
Resultatet blir att jag inte går in helhjärtat åt något håll utan går ner ett tag för att sedan gå upp till ungefär samma vikt igen.
exempel i viktdiagrammet nedan.
(målvikt är utsatt bara för att få ett bättre perspektiv över grafen).
Oj lång post blev det med... Aja tack till er som orkat/orkar läsa.