2013-07-19, 15:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2012
|
Failure vs Inte failure
Hej!
Jag förstår mig inte på folk som inte kör till fail.
Låt oss ta två personer. Person A och person B.
Person A kör till fail, men inte person B.
Liksom man måste ju göra något som muskeln inte klarat av tidigare för den ska växa. Om man stannar 1-2 reps innan failure så har inte muskeln någon anledning till att växa, den klarar ju av vad utsätts för.
Jag brukar alltid köra till failure, och dessutom fuska upp sista repset och gå den excentriska fasen väldigt låntsamt. Allt för att göra så muskeln blir "chockad". Avslutar alltid med dropset på varje muskel för att ta ut det sista energin.
|
|
|
2013-07-19, 15:27
|
|
Göteborg är världens bästa stad!
Reg.datum: Sep 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av ReXi
Hej!
Liksom man måste ju göra något som muskeln inte klarat av tidigare för den ska växa. Om man stannar 1-2 reps innan failure så har inte muskeln någon anledning till att växa, den klarar ju av vad utsätts för.
Jag brukar alltid köra till failure, och dessutom fuska upp sista repset och gå den excentriska fasen väldigt låntsamt. Allt för att göra så muskeln blir "chockad". Avslutar alltid med dropset på varje muskel för att ta ut det sista energin.
|
Alltså progression är ju viktare än allt och det kan man klara bra utan fail.
Såhär;
Målet är att ligga emellan 8-12 reps på alla set sedan öka vikten.
Första set 12 reps
Andra set 12 reps
Tredje set 10 reps
Då har man klarat målet och nästa pass kör man på en högre vikt och då tvingar kroppen att anpassa sig.
|
|
|
2013-07-19, 15:32
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP
Alltså progression är ju viktare än allt och det kan man klara bra utan fail.
Såhär;
Målet är att ligga emellan 8-12 reps på alla set sedan öka vikten.
Första set 12 reps
Andra set 12 reps
Tredje set 10 reps
Då har man klarat målet och nästa pass kör man på en högre vikt och då tvingar kroppen att anpassa sig.
|
Man kan göra samma sak och köra till fail.
Jag ökar repsen, vikten eller minskar vilan, eller kör mer excentrisk varje pass.
Senast redigerad av ReXi den 2013-07-19 klockan 15:34.
|
|
|
2013-07-19, 15:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2011
|
Man kan göra som man vill. Vissa gillar det vissa inte och det är det som är så härligt här i världen att man mer eller mindre har val.
Du gillar fail, good for you, de flesta lägger mer vikt på progression utan att riskera skador.
|
|
|
2013-07-19, 15:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
|
|
|
2013-07-19, 15:44
|
|
Corporis Majestatis
Reg.datum: Dec 2007
|
Det finns fördelar med att inte träna till failure, en sådan är att man kan träna mer och oftare. Dessutom är det lättare att hålla perfekt utförande. Det finns givetvis fördelar med att träna till failure också.
|
Citat:
Ursprungligen postat av orsor
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså 
|
"Små delikata rörelser..."
|
|
|
2013-07-19, 15:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
Det finns ju en hel del lyftare som verkar ha fått sina muskler att växa ganska mycket utan att gå till failure särskilt ofta.
|
|
|
2013-07-19, 15:49
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eira
Man kan göra som man vill. Vissa gillar det vissa inte och det är det som är så härligt här i världen att man mer eller mindre har val.
Du gillar fail, good for you, de flesta lägger mer vikt på progression utan att riskera skador.
|
Ja, jag lägger också vikt på progression, samtidigt som jag kör till failure.
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa
Det finns fördelar med att inte träna till failure, en sådan är att man kan träna mer och oftare. Dessutom är det lättare att hålla perfekt utförande. Det finns givetvis fördelar med att träna till failure också.
|
Ja, självklart finns fördelar och nackdelar med båda antar jag. Därför jag startade tråden vill förstå mig på folk som inte kör till failure.
|
|
|
2013-07-19, 15:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av andeem
Det finns ju en hel del lyftare som verkar ha fått sina muskler att växa ganska mycket utan att gå till failure särskilt ofta.
|
Indeed. Dessutom är det skillnad att köra till fail i ett 8-16 rep range i en isoloationsövning jämfört med en lågrep max försök i de tre stora.
Jag lovar att du kommer kunna se bra progression över åren samtidigt som du tränar smart och undviker att skada dig.
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”
/ Desmond Tutu
Senast redigerad av Alexton den 2013-07-19 klockan 15:52.
|
|
|
2013-07-19, 16:16
|
|
Biffen
Reg.datum: May 2007
|
hur ofta vilar du? en gång i veckan? failure plus drop set och cheating kräver en jävla massa vila om du kör det ordentligt. det sätter dock stora krav på muskeln att växa.
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Övertygad om att fler repetitioner bygger mer muskelmassa än få.
|
|
|
|
2013-07-19, 16:32
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik
hur ofta vilar du? en gång i veckan? failure plus drop set och cheating kräver en jävla massa vila om du kör det ordentligt. det sätter dock stora krav på muskeln att växa.
|
Kör en fyra-splitt.
Bröst/Axlar
Rygg
Ben/Vader
Armar/Mage
Vila
Jag ökar varje pass, alltså repsen eller vikten.
|
|
|
2013-07-19, 17:02
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
|
Lyssna på Layne Norton ang. failträning.
|
|
|
2013-07-19, 20:17
|
|
Pump up the jam.
Reg.datum: Jan 2012
|
Om du inte orkar lika många reps följande set så ser jag det som att muskeln blivit tillräckligt stimulerad för att växa för att kunna klara av belastningen nästa pass.
Om man inte går till fail klarar man dessutom av att köra tungt fler set; fail+dropset så tappar man ju styrka direkt, känns som att den extra belastingen går typ jämt ut med att köra fler tunga set.
|
|
|
2013-07-19, 20:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Citat:
Hej!
|
I train only for success not for failure....
|
|
|
2013-07-19, 21:02
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Hej!
|
Visst, om du tränar för att bli trött i stället för att bygga så mycket massa och styrka som möjligt, då är du på rätt spår.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:24.
|

|