Citat:
Ursprungligen postat av obesogen
Det var den artikeln jag refererade till ovanför, jag antog att Majoren redan läst den. Jag tycker den bra belyser att problemet är komplext och att man måste titta på flera leder. Det är lustigt egentligen hur så många människor med problem forsätter träna inåtrotatorer, det smartaste vore ju att undvika sådan träning i möjligaste mån tills man blivit balanserad. Jag har för övrigt aldrig träffat någon som haft omvänt problem, dvs för starka utåtrotatorer och att det skulle ge en inbalans.
Sen upplever jag personligen att de flesta jag träffar har mycket svårt att hitta musklerna som behöver träning och utföra övningarna på korrekt sätt. Inte så konstigt kanske med tanke på att ofta inte utför något moment utan endast används i stabiliserande syfte.
|
Jag har läst artikeln och precis som de flesta andra T-nation artiklar är språket, bilderna och den "retoriska upplägget" mer avencerad än innehållet....
Olika varianter av armhävningar är definitivt en bra övning för att skapa en grundläggande styrka och hållfasthet i överkroppen och kring axlarna. Det har varit välkänt i alla tider.
Shrugs med ryckfattning var delvis en ny bekantskap och en "kul variation". Har tidigare kört en variant där man står handstående mot vägg och gör samma rörelser i kombination med axelpress, egentligen en variant av armhävningar på styrkegymnastiken.
Den höga rodden är heller inte fel och även den en "kul variation". Dock är rörelsen i axelleden precis exakt likadan som i alla omvända flyesövningar t.ex. denna
http://www.exrx.net/WeightExercises/...eralRaise.html
Har man överarmen närmare kroppen är vinkelrätt kopplar man in latsen i den utåtroterandeövningen. Det är definitivt så. Även latsen drar fram axlarna. Därför är det inte i teorin säkert att man inte är framåtroterad bara för att man tar mycket i rodd.
Dessutom är det kanske intressantasta för att undvika framåtroterade
axlar att man orkar sträcka bröstryggen. Det är egentligen minst lika viktigt att man är stark i de djupa ryggmusklernas övre delar som i utåtrotatorerna för att hålla skulderbladen på plats.