Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-19, 04:12   #1
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Reg.datum: Jul 2006
Framåtroterade axlar-återigen

Ja jag vet att det skrivits om framåtroterade axlar förut. Mitt problem med framåtroterade axlar har dock funnits med ända sedan jag föddes,även pappa lider av samma problem. Problemet är att i avslappnat läge så sjunker mina axlar ihop och bildar sk flaskform, med år av träning så har det blivit mycket mindre framträdande men problemet kvarstår dock. Jag är mycket starkare i ryggen än vad jag är i bröst vilket gör problemet till lite av en gåta, jag försöker även hålla en bra hållning hela tiden men så fort jag slappnar av åker axlarna ned i ursprungsläget. Det jag märker det mest på när jag tränar är marklyft då axlarna roteras fram pga vikten jag har i armarna och gör det omöjligt att dra bak axlarna.
Frågan är: Finns det fler här som har liknande problem som fanns även innan ni började styrketräna och hur kan man bemöta problemen? Finns det en potentiell risk att ha axlarna på detta viset under marklyft?
Gammal 2007-02-19, 15:28   #2
obesogen
Registered User

obesogens avatar

Reg.datum: Mar 2004
När du säger att du är mycket starkare i ryggen, var exakt menar du då? Latsen är också en framåtrotator...
Gammal 2007-02-19, 15:36   #3
major Pectoralis
Registered User

Reg.datum: Sep 2006
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...00#post2073000
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88321
major Pectoralis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-19, 15:54   #4
Åse Columbus
Registered User

Åse Columbuss avatar

Reg.datum: Aug 2001
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11249
Gammal 2007-02-19, 21:36   #5
obesogen
Registered User

obesogens avatar

Jag är inte riktigt säker på att det där stämmer...Bill Hartman och Mike Robertson påstår att förhållandet mellan press och drag är inte så enkelt. För att maximera resultatet i bänken har man skulderbladen retraherade och i depression, exakt samma för skulderbladen som i slutet av den koncentriska fasen i en rodd mot bröstet. När man gör detta blir serratus anterior ineffektiv som protraherare, stabiliserare och uppåtrotator av skulderbladet. Om den inte är tillräckligt effektiv för att göra en uppåtrotation och rhomboiierna blir fint tränade i både press och drag så kommer de dra skulderbladet i ett ofördelaktigt läge. Visst är det bra att köra tunga roddar mot bröstet, men det räcker definitivt inte och det finns en mängd övningar som man skulle behöva kompletera med.
Gammal 2007-02-19, 21:44   #6
BigForre
Registered User

BigForres avatar

Reg.datum: Dec 2004
Sådär, mycket kunnigt folk samlat i en och samma tråd. Så vad säger ni om den här artikeln som ligger på t-nation?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89061
BigForre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-19, 21:49   #7
BigForre
Registered User

BigForres avatar

Reg.datum: Dec 2004
Edit: Obesogen hade redan varit inne och snokat såg jag ...kan nämna att det känns som går från klarhet till klarhet i vilket fall...
BigForre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-19, 21:54   #8
obesogen
Registered User

obesogens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av BigForre Visa inlägg
Sådär, mycket kunnigt folk samlat i en och samma tråd. Så vad säger ni om den här artikeln som ligger på t-nation?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89061
Det var den artikeln jag refererade till ovanför, jag antog att Majoren redan läst den. Jag tycker den bra belyser att problemet är komplext och att man måste titta på flera leder. Det är lustigt egentligen hur så många människor med problem forsätter träna inåtrotatorer, det smartaste vore ju att undvika sådan träning i möjligaste mån tills man blivit balanserad. Jag har för övrigt aldrig träffat någon som haft omvänt problem, dvs för starka utåtrotatorer och att det skulle ge en inbalans.
Sen upplever jag personligen att de flesta jag träffar har mycket svårt att hitta musklerna som behöver träning och utföra övningarna på korrekt sätt. Inte så konstigt kanske med tanke på att ofta inte utför något moment utan endast används i stabiliserande syfte.
Gammal 2007-02-20, 01:05   #9
Hjälten
Registered User

Reg.datum: Oct 2005
kan någon posta en bild på framåtlutande axlar? hur ser det ut?
Hjälten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-20, 22:40   #10
obesogen
Registered User

obesogens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hjälten Visa inlägg
kan någon posta en bild på framåtlutande axlar? hur ser det ut?
Jag orkar inte leta upp en bild. Ställ dig vid en spegel så du ser dig själv från sidan. Stå vanligt med armarna hängandes vid kroppen. Rotera händerna 180 grader så att handryggen touchar låren. Kolla vad som händer med axlarna.
Gammal 2007-02-21, 04:26   #11
jedimind
Registered User

jediminds avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Ja jag vet att det skrivits om framåtroterade axlar förut. Mitt problem med framåtroterade axlar har dock funnits med ända sedan jag föddes,även pappa lider av samma problem. Problemet är att i avslappnat läge så sjunker mina axlar ihop och bildar sk flaskform, med år av träning så har det blivit mycket mindre framträdande men problemet kvarstår dock. Jag är mycket starkare i ryggen än vad jag är i bröst vilket gör problemet till lite av en gåta, jag försöker även hålla en bra hållning hela tiden men så fort jag slappnar av åker axlarna ned i ursprungsläget. Det jag märker det mest på när jag tränar är marklyft då axlarna roteras fram pga vikten jag har i armarna och gör det omöjligt att dra bak axlarna.
Frågan är: Finns det fler här som har liknande problem som fanns även innan ni började styrketräna och hur kan man bemöta problemen? Finns det en potentiell risk att ha axlarna på detta viset under marklyft?

Har haft samma problem som du, kanske inte så påtaglig flaskform, har ganska breda axlar. Men en kraftig framåtrotation från unga års feltränande. Det som funkade för mig var helt enkelt att börja köra baksida axlar när du kör ditt axel pass och minska på antalet set Pressar i både axlar och bröst. Lider fortfarande dock av överutvecklade framsida delta samt trapezius.
Gammal 2007-02-21, 13:43   #12
major Pectoralis
Registered User

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av obesogen Visa inlägg
Det var den artikeln jag refererade till ovanför, jag antog att Majoren redan läst den. Jag tycker den bra belyser att problemet är komplext och att man måste titta på flera leder. Det är lustigt egentligen hur så många människor med problem forsätter träna inåtrotatorer, det smartaste vore ju att undvika sådan träning i möjligaste mån tills man blivit balanserad. Jag har för övrigt aldrig träffat någon som haft omvänt problem, dvs för starka utåtrotatorer och att det skulle ge en inbalans.
Sen upplever jag personligen att de flesta jag träffar har mycket svårt att hitta musklerna som behöver träning och utföra övningarna på korrekt sätt. Inte så konstigt kanske med tanke på att ofta inte utför något moment utan endast används i stabiliserande syfte.
Jag har läst artikeln och precis som de flesta andra T-nation artiklar är språket, bilderna och den "retoriska upplägget" mer avencerad än innehållet....
Olika varianter av armhävningar är definitivt en bra övning för att skapa en grundläggande styrka och hållfasthet i överkroppen och kring axlarna. Det har varit välkänt i alla tider.
Shrugs med ryckfattning var delvis en ny bekantskap och en "kul variation". Har tidigare kört en variant där man står handstående mot vägg och gör samma rörelser i kombination med axelpress, egentligen en variant av armhävningar på styrkegymnastiken.
Den höga rodden är heller inte fel och även den en "kul variation". Dock är rörelsen i axelleden precis exakt likadan som i alla omvända flyesövningar t.ex. denna
http://www.exrx.net/WeightExercises/...eralRaise.html

Har man överarmen närmare kroppen är vinkelrätt kopplar man in latsen i den utåtroterandeövningen. Det är definitivt så. Även latsen drar fram axlarna. Därför är det inte i teorin säkert att man inte är framåtroterad bara för att man tar mycket i rodd.
Dessutom är det kanske intressantasta för att undvika framåtroterade axlar att man orkar sträcka bröstryggen. Det är egentligen minst lika viktigt att man är stark i de djupa ryggmusklernas övre delar som i utåtrotatorerna för att hålla skulderbladen på plats.
major Pectoralis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 17:17   #13
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
Varför inte kombinera det? Då vi inte vet varför Mantus har sina problem och vi inte kan göra någon undersökning tycker jag att han sak köra på alla övningar.

Angående artikeln på T-nation:
Även om jag tycker den va bra så håller jag med dig till viss del Majoren. Den missar en del. De tar upp problemet med att man inte kan extendera fullt ut i thorakalen men sen missar den att ge någon bra övning som träna upp just denna biten (möjligt att deras "face pull" kan hjälpa lite).

Min personliga favorit är knäböj med armarna uppsträckta rakt uppåt och där man ska hålla kroppen vinkelrät mot golvet och gå så långt ner som möjligt. Tar dödskönt mellan skulderbladen och övre thoracalen. Den kräver dock att man har ganska bra rörlighet redan för att den ska fungera bra. Jag har ännu inte testat din (riktat till Majoren) övning där man kör extensioner bara för bröstryggen tyvärr.
Gammal 2007-02-21, 17:56   #14
malleman
Registered User

Reg.datum: Nov 2006
http://www.youtube.com/watch?v=Mdf5tjWrATo Kika på detta!
malleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 18:21   #15
U-turn
Registered User

U-turns avatar

Reg.datum: Feb 2007
Jag lider också av det sen födelsen, sjunker alltid ihop som en påse skit
Tror att det är svårt att träna upp en sk rakare hållning.
Har märkt en sak att när man sträcker på sig, så ser bröstmusklerna och framsidan muskulösare ut.
Men då tror folk att man går omkring och spänner sig
Tycker verkligen inte om att se mig från sidan, ser mongo ut
U-turn är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:44.