2019-01-07, 13:20
|
|
|
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
Reg.datum: Oct 2018
|
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
Det hoppas jag verkligen, vad fan ska man annars hitta på?
|
Hoppas det också, även om jag fruktar att alla forum kommer utplånas i framtiden.
|
|
|
|
2019-01-07, 13:20
|
|
|
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
Reg.datum: Oct 2018
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus
Nej, hon har dött 
|
Rip.
|
|
|
|
2019-01-07, 19:16
|
|
|
Lägg in nått kul
Reg.datum: Nov 2016
|
Hur mycket koffein är det i en påse svart té? (T.ex. Earl Grey). Har nyligen upplevt det goda i att ta en kopp te på kvällen, men samtidigt är ju inte koffein på kvällen det bästa.
|
|
|
2019-01-07, 20:01
|
|
|
?
Reg.datum: Apr 2016
|
Citat:
Ursprungligen postat av smerk
Hur mycket koffein är det i en påse svart té? (T.ex. Earl Grey). Har nyligen upplevt det goda i att ta en kopp te på kvällen, men samtidigt är ju inte koffein på kvällen det bästa.
|
Kan variera mellan tillverkare, batcher men framförallt hur länge man låter teet dra och hur stor koppen. Men tror ca 250-300 mg per liter svart te är en hyfsad uppskattning för typ "standardkopp med standard svart te med standarddragningstid".
Har personligen aldrig blivit pigg av te, snarare tvärtom tycker jag det är lite "mysigt" eller "avkopplande". Men jag gillar också lite åt det svagare hållet, dvs låter inte mitt dra särskilt länge.
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Bob, jag vill ligga med dig.
|
|
|
|
2019-01-07, 20:03
|
|
|
Three apples high and rising
Reg.datum: Jan 2003
|
Pratade med en person som enligt egen utsago blev socialsekreterare för att "hjälpa människor". Nu känns ju iof att "hjälpa" som något ganska abstrakt, men vi kör ändå.
Bidrar socialsekreterare på något sätt till att "hjälpa människor"? Genererar de någon form av mervärde? Kan vi byta ut dem mot simpla AIs?
Vilken yrkesgrupp bidrar mest till att "hjälpa folk"? Forskare inom naturvetenskap?
|
2019-01-07, 20:17
|
|
|
?
|
Citat:
Ursprungligen postat av Wain
Pratade med en person som enligt egen utsago blev socialsekreterare för att "hjälpa människor". Nu känns ju iof att "hjälpa" som något ganska abstrakt, men vi kör ändå.
Bidrar socialsekreterare på något sätt till att "hjälpa människor"? Genererar de någon form av mervärde? Kan vi byta ut dem mot simpla AIs?
Vilken yrkesgrupp bidrar mest till att "hjälpa folk"? Forskare inom naturvetenskap?
|
Hur definierar du att "hjälpa folk/människor"? Är det att förhöja livskvalitén för specifika individer, människor i allmänhet eller typ bidra till samhällsnytta?
Skulle tro att vårdpersonal, räddningspersonal och lärare påverkar individer som mest (kan bokstavligen talat rädda ens liv, få en att upptäcka sin passion osv), men att tex ingenjörer, forskare och dylikt bidrar till att typ generera mest mervärde för "samhällets utveckling" genom olika materiella eller immateriella innovationer. Tänk tex när/om fusion till fullo kommer ut på energimarknaden så att man kan stänga ner samtliga kolverk, fissionskärnkraftverk, vattenkraftverk vilket såklart skulle ha en enorm påverkan på "samhället".
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
|
Citat:
|
|
|
|
2019-01-07, 20:30
|
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90
Hur definierar du att "hjälpa folk/människor"? Är det att förhöja livskvalitén för specifika individer, människor i allmänhet eller typ bidra till samhällsnytta?
|
Man får väl helt enkelt addera allt mervärde som individen skapar i sitt yrkesutövande?
|
2019-01-07, 20:39
|
|
|
?
|
Citat:
Man får väl helt enkelt addera allt mervärde som individen skapar i sitt yrkesutövande?
|
Då är det nog hos yrken som har inflytande över så många människors liv eller delar av samhället som möjligt.
Tror fortfarande på eldsjälar inom olika delar av vården eller entreprenörer och forskare som gör stora genombrott.
Teoretiskt sett kan ju 1 person kläcka nöten till ett gigantiskt jäkla genombrott. Tänk om ingenjör eller dylikt lyckas knåpa ihop en maskin som scannar och läker samtliga fysiska, medicinska och psykiska men hos patienten. Som dessutom går att tillverka så billigt att alla oavsett land, ekonomi etc har råd att utnyttja den.
Dvs att en person i mångt och mycket har botat alla världens sjukdomar, skador osv genom en enda upptäckt
Stört osannolikt men du fattar principen :P
Vårdpersonal har nog störst konsekventa konkreta påverkan, medan entreprenörer och forskare i huvudsak gör det via genombrott, om ens någonsin.
För det mesta så puttar forskare bara förhoppningsvis utvecklingen lite i rätt riktning varje gång.
|
Citat:
|
|
|
|
2019-01-07, 21:44
|
|
|
|
Grundforskning som inte ger stora framsteg i sig lägger ofta grunden för andra framsteg.
Kan vi konstatera att socialsekreterare är ett uruselt val om man vill "hjälpa människor"?
|
2019-01-07, 22:33
|
|
|
Aspirerande apa
Reg.datum: Nov 2015
|
Citat:
Grundforskning som inte ger stora framsteg i sig lägger ofta grunden för andra framsteg.
Kan vi konstatera att socialsekreterare är ett uruselt val om man vill "hjälpa människor"?
|
Det är ett bra val om man vill hjälpa människor utan något större krav på prestation eller kompetens.
|
|
|
2019-01-08, 07:09
|
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt
Det är ett bra val om man vill hjälpa människor utan något större krav på prestation eller kompetens.
|
Utför man inte bara en omfördelningspolitik som en dator lika gärna skulle kunna göra?
|
2019-01-08, 08:53
|
|
|
BÄNKPRESSARE
Reg.datum: Nov 2007
|
Citat:
Utför man inte bara en omfördelningspolitik som en dator lika gärna skulle kunna göra?
|
Jo, de flesta i den yrkeskategorin går stelbent enligt vad som står i manualen, eftersom de inte använder den egna hjärnan alls skulle en algoritm i en dator sköta deras jobb mycket snabbare och effektivare.
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
|
|
|
|
2019-01-10, 10:25
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Hur är normalt smittorisken efter feber? Jag hade sjukt hög feber i natt, svettades så mycket att det blev en mindre sjö i sängen. Vaknade av detta, duschade och bytte till soffan. Jag var fortfarande varm men slapp de värsta svettningarna. Mätte på morgonen tempen till 37,3 grader och gick till jobbet. Fick höra att jag hade glansiga ögon, mår helt ok även om jag inte känner 100 % i slag. Överväger om man ska gå hem eller inte.
5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
|
|
|
2019-01-10, 10:30
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve
Hur är normalt smittorisken efter feber? Jag hade sjukt hög feber i natt, svettades så mycket att det blev en mindre sjö i sängen. Vaknade av detta, duschade och bytte till soffan. Jag var fortfarande varm men slapp de värsta svettningarna. Mätte på morgonen tempen till 37,3 grader och gick till jobbet. Fick höra att jag hade glansiga ögon, mår helt ok även om jag inte känner 100 % i slag. Överväger om man ska gå hem eller inte.
|
Jag hade gått hem, det är trots allt bara ett jobb
Sitta och må skit är ingen idé. "Gå him påg" !
|
2019-01-10, 10:36
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994
Jag hade gått hem, det är trots allt bara ett jobb
Sitta och må skit är ingen idé. "Gå him påg" !
|
Jo, nu mår jag inte direkt skit men jag tror ändå att jag går hem vid lunch. Känns som lite sömn hade kunnat göra gott
5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:28.
|

|