Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-01, 15:41   #1
cosmic_dancer
Registered User

cosmic_dancers avatar

Reg.datum: Oct 2006
träningschema

Jag funderar på att börja träna lite mer till hösten. Nu under sommaren tycker jag det inte är någon ide att lägga pengar på dyra gymkort, utan jag promenerar och cyklar en hel del.

Det jag tänkt mig som är bestämt är att jag ska börja simma 2-3 gånger i veckan á 1 km. Har även tänkt börja på arobics eller kick-box, men känner att jag måste prova på det ltie innan jag köper något jympa kort på friskis och svettis. Eller ja arobicen/jympan och deras enklas pass är nog lagoma i början och jag och min dåliga korrdination klarar nog av det.

Men hur som helst, om vi säger att jag både simmar och gympar och mitt
träningschema ser då kanske ut så här

Måndag - Simma
Tisdag - Jympa
Onsdag - Vilodag
Torsdag - Jympa/ki-box
Fredag - Jympa
Lördag - Simma
Söndag - Vilodag

Hur ser det ut? Är det bra upplägg? Mitt mål är att bygga upp min styrka och förbättra konditionen. Jag är nöjd med min nuvarnade kroppsvikt så det är inte det att jag behöver gå ner i vikt, eller det skulle väl vara att mina några kilon i fett för att få tillbaka dem i muskler. Är det något jag bör tänka på och hur mycket bör jag äta om jag tränar så hät? Passar det med att äta geinomax och liknande före/efter träning på den nivån? Sådan där whey alla här pratar om, vad är det? behöver jag det?

Jag är:
Kön: Tjej
Vikt - 58-60 kg (kanske)
Längd - 163 cm
Mål - Förbätra kondition och ökad muskelmängd

Tack på förhand
cosmic_dancer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-02, 09:22   #2
Ceccil
Registered User

Reg.datum: Mar 2008
Hej! Jag har varit aktiv inom Friskis&svettis i ca 2 år, som funktionär på pass. Jag har varit både på jympa, och just kibox. Och på kibox passen så är det alltid bra genomgångar av både slag/sparkar/teknik och inte mycket koordination. Nu vet jag inte vad för kibox pass din friskis förening har, men ibland kan det finnas kibox1 och 2. Börja med ettan, det är väldigt lätt att hänga med. Och om du är "osäker" på din koordinationsförmåga så är det inget att vara orolig över. Börja med ett vanligt baspass, och testa. Alla har varit nybörjare.

Angående ditt upplägg får någon annan svara, som är mer kunnig. Whey är ett proteintillskott som tas utöver den vanliga maten. Äter du varierat och bra så ska det nog inte vara något problem att få i dig tillräckligt med protein.
Jag själv hade inte tagit gainomax. Dels för att jag tycker det funkar lika bra med banan/mjölk, och dels för att i längden är det inte särskilt billigt heller.
Gammal 2008-08-02, 10:26   #3
cosmic_dancer
Registered User

cosmic_dancers avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Ceccil Visa inlägg
Hej! Jag har varit aktiv inom Friskis&svettis i ca 2 år, som funktionär på pass. Jag har varit både på jympa, och just kibox. Och på kibox passen så är det alltid bra genomgångar av både slag/sparkar/teknik och inte mycket koordination. Nu vet jag inte vad för kibox pass din friskis förening har, men ibland kan det finnas kibox1 och 2. Börja med ettan, det är väldigt lätt att hänga med. Och om du är "osäker" på din koordinationsförmåga så är det inget att vara orolig över. Börja med ett vanligt baspass, och testa. Alla har varit nybörjare.

Angående ditt upplägg får någon annan svara, som är mer kunnig. Whey är ett proteintillskott som tas utöver den vanliga maten. Äter du varierat och bra så ska det nog inte vara något problem att få i dig tillräckligt med protein.
Jag själv hade inte tagit gainomax. Dels för att jag tycker det funkar lika bra med banan/mjölk, och dels för att i längden är det inte särskilt billigt heller.
Tack för ditt svar Då får det nog bli ett jympa kort också, känns bra att kunna variera sin träning också.
cosmic_dancer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-02, 22:35   #4
Nimille
Registered User

Nimilles avatar

Reg.datum: Mar 2007
Whey = vassleprotein, billig proteinkälla. Dock får du nog i dig tillräckligt med protein från din kost, viktigare för dig är att äta en kolhydratsrik måltid efter passen så glykogendepåerna fylls på snabbt, eventuellt ta maltodextrin efter passen.
Nimille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 12:00   #5
Jorgen
Blibloblooobli

Jorgens avatar

Reg.datum: Apr 2002
Är ditt mål att bygga lite styrka så hade jag försökt få till iallafall två gympass per vecka, kanske byta ut ett jympapass och ett simpass mot gym?
Du kan tex köra det helkroppspass som z_bumbi har gjort här http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ead.php?t=9555.

Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 12:36   #6
Popeye
Registered User

Popeyes avatar

Reg.datum: May 2004
Ett vettigt helkroppspass två ggr per vecka hade varit ett tillägg att överväga.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:03.