Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-17, 14:39   #1
Ceccil
Registered User

Reg.datum: Mar 2008
Filippa; Ad Astra Per Aspera

Nu är det dags, efter mycket fram&tillbaka ska jag skaffa en egen journal. Har tänkt på det flera gånger, men efter lite extrapepp från bla Endura och mina tidigare trådar så har jag bestämt mig. Journalen ska motivera både mig, och kanske andra, att våga förändras

Lite bakgrund
Har hållt på med både ridning och simning när jag var mindre, jag simmade i ca 3 år och red i 5. Slutade sen när jag började femman. Efter det tränade jag ingenting, rörde knappt på mig. Åt mycket godis och skräp. Sen började jag på Friskis i 13-14 års åldern. Tränade mycket spinning, jympa osv. När jag var 15-16 drog min killkompis med mig in på gymmet, och då började jag mest lattja runt lite. Pillade på några maskiner, lyfte en hantel eller två. Och jag nöjde mig med det, eftersom jag tyckte det var pest&pina att ens vara inne på gymmet.
Men jag växte in i det, och jag lärde mig att verkligen älska styrketräning. Idag kan jag inte leva utan det!

Tyvärr så började jag även försöka gå ner i vikt. Jag minns att jag vägde mig en jul, och vågen visade på 63 kg. Något slog slint i mig, och jag ville desperat gå ner i vikt. Till en början brydde jag mig inte om huruvida jag tränade mycket eller inte, jag slutade helt enkelt upp med att äta mat. Jag levde på smörgåsar och frukt, eftersom jag intalade mig att vanlig mat var "farligt". Sen slutade jag även äta bröd, och levde bara på frukt. Någon vecka åt jag en banan om dagen, och andra veckor fick jag för mig att bara dricka juice. Ingen fast föda alltså. I alla fall så gick jag igenom flera sådana olika perioder, med olika matrestriktioner och regler.
Jag fick även "hjälp", i form av olika kuratorer,samtalsstöd och även bup som kopplades in ett tag. Men inget av det kunde jag ta åt mig.
Sen började jag träna frenetiskt, speciellt nu i våras. Tränade 3 gånger om dagen, och åt fasligt dåligt. Vägde som minst 47 kg, och det var nu i somras.
Då bestämde jag mig för att ta tag i mig själv, och försöka fixa det här. Jag insåg hur orättvist det är att lägga ner sin själ i styrketräning, och inte lika mycket på kosten. Jag märkte även hur svag jag kände mig när jag väl tränade, och hur jobbigt det var. Jag började skriva upp vad jag åt, och hur mycket jag skulle få i mig på ett ungefär. Och även fast det inte var så länge sen så har jag redan märkt resultat!

Mål
Bli starkare. Bli lite större. Gå upp i vikt. Men framförallt: lära mig att vara nöjd med det jag ser och inte intala mig själv att jag måste vara smal/underviktig. Jag vill kunna känna att det är okej att gå upp vikt, och jag vill må bra. Sen jobbar jag med att kunna äta mer saker som jag aldrig har tillåtit mig själv att äta, ex pasta som jag åt igår för första gången på 4 år.

Kommer posta mitt träningschema senare och dagens pass! Blev ett väldigt långt inlägg.. Har säkert missat nåt.
Ceccil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-17, 17:19   #2
Ceccil
Registered User

Lite stats:
18 år
164 cm
48.5 - 49 kg

Vikten ja. Vägde 47 när jag började dra på med maten, och nu har vågen pekat mycket uppåt på kort tid. Vätska eller ej, jag vet inte. Orkar inte fokusera så mycket på det i dagsläget. Ska försöka att inte väga mig på ett tag då jag har lätt för att bli besatt av det.

Schemat, just nu (växlar ibland)
Axlar(även baksida), traps
Bröst,triceps
Rygg,biceps
Ben,vader

Mage kör jag lite efter behag. Gärna synpunkter!

Kost
Jag skriver upp allt jag äter, och räknar så gott det går utan våg! Jag har tidigare haft problem med att bara tillåta mig själv att äta "nyttigt", så ett tag nu har jag totalt struntat i det och ätit ganska mycket glass,mackor och sånt. Men samtidigt inte käkat överdrivet mycket kalorier. Jag jobbar på att bryta mina gamla vanor, så som att spara på maten under dagen, för att sen äta massor på kvällen för att komma upp i ett hyfsat kaloriintag. Även att äta 2 lagade mål om dagen är ett mål. Ska ju som sagt upp, i både muskler, vikt och massa.
Gammal 2008-07-17, 18:07   #3
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
gl hf
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-18, 10:16   #4
Ceccil
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
gl hf
What?

Hann inte skriva ner gårdagens träning, åkte iväg på kvällen och kom hem imorse. Idag ska jag ändra lite i planerna, brukar träna på morgonen utan att käka frukost eller så innan, tar en proteinshake, tycker det funkar galant. Men imorse kände jag mig så seg så nu har jag precis ätit en port havregrynsgröt med lite citronyoughurt. Tänkte träna vid 1 och käka efter, får se hur det går! Bröst och triceps Tycker det är så trist att träna bröst... Skulle behöva ny inspiration!

Uh, igår fick jag inte i mig 2 lagade mål. Åkte hem till pojkvännen på kvällen, och där blev det knäckebröd och lite keso. Aja, idag finns det käk klart så det är inga problem.
Gammal 2008-07-18, 10:19   #5
Fröken
Registered User

Frökens avatar

Reg.datum: Jul 2008
Jätteroligt att du kommit ur ätstörningen och lycka till!
Fröken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-18, 11:42   #6
jocke12
Registered User

jocke12s avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Ceccil Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
gl hf
What?
Good luck have fun, betyder det.

Citat:
Tycker det är så trist att träna bröst... Skulle behöva ny inspiration!
Vad kör du för övningar för bröst? Själv tycker jag bänkpress och hantelpress (för min del helst plan sådan) är absolut roligast.

Starkt att du tagit dig ifrån ätstörningarna och kommit på bättre tankar. Lycka till! Och ha kul medan du håller på.
jocke12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-18, 12:02   #7
Ceccil
Registered User

Nu kör vi!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Träning,18 juli 003.JPG (37.4 KB, 2307 visningar)
Gammal 2008-07-18, 12:09   #8
jocke12
Registered User

jocke12s avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Kör oftast maskiner, eftersom jag tränar ensam och vill helst ha en passare om jag ska köra hantel/bänkpress. Oftast bröstpress, håller brett, eller pecdec. Får grym kontakt i den. Brukar också variera mellan hög/låg-rep för att utmana och inte tröttna.
Låter bra, men jag tycker att du ska göra ett försök med hantelpress åtminstone. Ta en vikt du känner att du klarar av för att känna på övningen. Tycker den ger absolut bäst bland bröstövningar och rolig är den dessutom. Det värsta som kan hända om du inte klarar av vikten är väl att du får släppa hantlarna i golvet - inte att du blir utsatt för ett mordförsök av en stång som är dito vid bänkpress.
jocke12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-18, 13:55   #9
Ceccil
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av jocke12 Visa inlägg
Låter bra, men jag tycker att du ska göra ett försök med hantelpress åtminstone. Ta en vikt du känner att du klarar av för att känna på övningen. Tycker den ger absolut bäst bland bröstövningar och rolig är den dessutom. Det värsta som kan hända om du inte klarar av vikten är väl att du får släppa hantlarna i golvet - inte att du blir utsatt för ett mordförsök av en stång som är dito vid bänkpress.
Ja, hantelpress är grymt. Körde mycket press på mitt gamla gym, då hade jag alltid passare. Problemet är att jag behöver hjälp med att få upp själva vikterna.. Annars är det för lätt. :O
Gammal 2008-07-18, 14:33   #10
Ceccil
Registered User

18/7 - Bröst & triceps

vikt*rep

Bröstpress,maskin
32,5*8
30*10
30*9
Pecdec
30*8
30*8
30*8
Armhävningar med händerna på en hög bräda
3 set, 10-12 rep

Dips
KV*minns inte, som lite uppvärmning
+5*8
*7
*8 [PB i reps!]
"Dips" mellan 2 bänkar, fötterna på den ena osv..
15 kg i knät*12
20*10 [PB!]
*10
Pushdown med v-handtag, en liten spec ^^
25*10
27,5*10
32,5*10
35*9 [Hittade ingen bra vikt att köra på, därför blev det fler set
Pushdowns i c.c, vanlig stång
37,5*8
*8
*8 (körde lite dropset här på sista)

Blev även situps på boll varvat med planka på boll, och situps med benen i luften.
Om det inte står någon vikt på något av seten så betyder det att jag körde samma som ovan.

Helt okej pass. Riktigt kul att jag klarade av 8 dips med extravikt. Kändes bra!
Gammal 2008-07-18, 14:33   #11
Ceccil
Registered User

Vad rörigt det såg ut. Hur skriver ni upp era pass? Tips?
Gammal 2008-07-18, 14:57   #12
Whistler
Registered User

Whistlers avatar

Reg.datum: Feb 2005
Övning setXrep@vikt

Alltså...

Bänkpress 3x10@50kg

Skulle jag inte göra 10 på alla tre seten skriver jag det inom parantes istället

Bänkpress 3x(8,10,7)@50kg
REN IDROTT

"Dödsknark och nakenchock" - Whistler svälter ihjäl sig (eller någon annan)
Whistler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-18, 15:56   #13
Endura
Registered User

Enduras avatar

Reg.datum: Nov 2006
Ser man på ser man på, hon gjorde det! Bra vännen!!
Jag har redan laft upp din tråd för subscription, det här kommer bli kul att följa, nu finns det ingen återvändo!

Lycka till, jag (och uppenbarligen många fler) tror stenhårt på dig!
Gammal 2008-07-18, 17:31   #14
Ceccil
Registered User

Blir så glad, motiverad och peppad när jag kikar in här. Känns toppen!

Jag skippade att springa intervaller i förmiddags på gymmet. Sen jag började göra det (springer bara 10 minuter, men stenhårt bara för att få upp flåset) har jag märkt att känslan av att jag måste göra det varje dag har kommit tillbaka. Så nu satte jag stopp, INTE efter varje pass. Även fast det känns skitjobbigt, rent ut sagt. Känner mig som en val. Svullen,klumpig.. Inte gör det saken bättre att det är "tjejveckan..." Men som sagt, en känsla är något man KÄNNER. Inte vad som är egentligen.

Anyway, för att få tankarna på annat gick jag en runda på stan med mamma och kollade lite i affärer. Kom precis tillbaka, och åt lite torsk med fullkornspasta Ikväll; risgrynsgröt..
Gammal 2008-07-19, 15:55   #15
Ceccil
Registered User

Fredag

Vaknade 09:45 imorse och undrade om någon seriöst hade fipplat med mobilen under natten och ställt om klockan för att jävlas. Har inte så sovit så länge sen... Jag minns inte när. Ett ständigt "krypande" i kroppen har alltid fått mig på fötter innan 8. Har alltså sovit i nästan 10 timmar, helt jävla underbart - på ren svenska. Tror det beror mycket på att jag lär mig att slappna av, och ta saker som det kommer. I och med att jag inte går morgonpromenader längre så slipper jag få ångest över sena morgonar. Bra. Bara bra!

Började även käka Krealkalyn imorse. Märkte att jag hade kvar nästan hela asken hemma... Åt lite sånt för ett tag sen, men märkte ingen skillnad. Berodde säkerligen på dålig matintag också.. I alla fall så gick ryggpasset helt okej imorse, var helt slutkörd så jag struntade i att springa intervaller efter. I stundens hetta kändes det skitbra, starkt.. Nu kryper det i mig igen. Känner mig klumpig. Svullen. Förhoppningsvis blir det utgång ikväll så tankarna flyger iväg på annat.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:48.