Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-23, 11:28   #1
blekfet2
Banned

blekfet2s avatar

Reg.datum: Jul 2004
Angry fribelopp hos Csn...

Satt och kikade på ett ungefär på hur mycket jag tjänat nu under sommaren, hamnade runt 60.000-63.000:- och får endast tjäna 55.500 nu under höstterminen. Det är min totala inkomst då jag inte jobbat något alls under vårterminen utan endast fått ut en lön i januari för det jag jobbade i december -06.

Nu är problemet att företaget jag jobbade på ev. inte kan hålla inne lönen till januari -08 och måste då betala de 2 kommande utbetalningarna de 2 kommande månaderna.

Nu till frågorna:
- Åker alla dit som överskridit sitt fribelopp?

- om Csn kollar med skatteverket och upptäcker att jag tjänat för mycket kan jag hänvisa till att den summa jag tjänat är över hela året, alltså under 2 terminer?

vidarefråga på förra: om det nu går måste jag isf skicka in lönespecefikationer till csn för att styrka att det är under hela året eller nöjer dom sig mitt ord att det är under hela året jag tjänat den summan?
blekfet2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-23, 11:30   #2
Yucko
Banned

Reg.datum: Jul 2007
Jag tjänade ungf. så mycket flera år i rad, och ibland mer. Jag fick aldrig något reducerat studiestöd eller lån, så jag vet inte riktigt hur hårda de är. Kanske litar de blint på det man fyller i sin ansökan.
Yucko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-23, 11:36   #3
blekfet2
Banned

blekfet2s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yucko Visa inlägg
Jag tjänade ungf. så mycket flera år i rad, och ibland mer. Jag fick aldrig något reducerat studiestöd eller lån, så jag vet inte riktigt hur hårda de är. Kanske litar de blint på det man fyller i sin ansökan.
ok, humma... Med min tur så kommer dom säkert kolla upp mig och naila mig.
Gammal 2007-08-23, 11:38   #4
Liten Men Fet
Registered User

Liten Men Fets avatar

Reg.datum: May 2005
Jag tror inte dom kollar per halvår utan över hela året även om dom säger att man bara ska tjäna en viss summa per halvår. Har haft polare som tjänat för mycket men som inte fått några problem, dom påstod att dom kollar per helår.

Jag tror du klarar dig, låt bli att kontakta dom bara utan låtsas som ingenting.

Gripper: RB180 (två reps med H, fattas 2 mm med vänster).
Liten Men Fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-23, 11:44   #5
blekfet2
Banned

blekfet2s avatar

aja ska nog testa att göra så, handlar ändå om inte en enorm summa att betala tillbaka om det nu skulle skita sig.
Gammal 2007-08-23, 12:06   #6
BigForre
Registered User

BigForres avatar

Reg.datum: Dec 2004
Kollar inte över helåret, utan de kör benhårt på dessa uppdelade halvår där maxgränsen brutto är 45 resp 55kkr. De som de kör på är den månad lönen är utbetalad, alltså inte intjänad. De kontrollerar numera detta relativt duktigt så har du stigit över skulle jag ringa in och anmäla det.

Hade själv problem med detta i början av sommaren då min arbetsgivara av misslyckades med att betala ut min första månadslön (som egentligen skulle hamnat på första halvåret), visserligen bara 2,5v arbete, men i praktiken innebär det att jag kan tjäna 12k mindre vitt på höstterminen än jag egentligen skulle kunnat. Störde mig duktigt och var riktigt less på både arbetsgivara och CSN när detta inte gick att ordna.
BigForre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-23, 12:17   #7
Liten Men Fet
Registered User

Liten Men Fets avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av BigForre Visa inlägg
Kollar inte över helåret, utan de kör benhårt på dessa uppdelade halvår där maxgränsen brutto är 45 resp 55kkr. De som de kör på är den månad lönen är utbetalad, alltså inte intjänad. De kontrollerar numera detta relativt duktigt så har du stigit över skulle jag ringa in och anmäla det.

Hade själv problem med detta i början av sommaren då min arbetsgivara av misslyckades med att betala ut min första månadslön (som egentligen skulle hamnat på första halvåret), visserligen bara 2,5v arbete, men i praktiken innebär det att jag kan tjäna 12k mindre vitt på höstterminen än jag egentligen skulle kunnat. Störde mig duktigt och var riktigt less på både arbetsgivara och CSN när detta inte gick att ordna.
Ok, jag har ju erfarenhet om att dom inte brytt sig men det kanske hänger på hur mycket tur eller otur man har. Är väl lotteri som allt annat.

Gripper: RB180 (två reps med H, fattas 2 mm med vänster).
Liten Men Fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-23, 12:28   #8
Yucko
Banned

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Tja, jag klarade mig som sagt 4 år i rad utan problem.

Jag säger; chansa. Du har ju absolut inget att förlora.
Yucko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-23, 12:55   #9
Vastrix
mjuk på både in och utsidan

Vastrixs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yucko Visa inlägg
Tja, jag klarade mig som sagt 4 år i rad utan problem.

Jag säger; chansa. Du har ju absolut inget att förlora.

Man måste väll betala ränta på de pengar man inte "borde" fått?

Är fö. i samma sitts själv.
Gammal 2007-08-23, 12:59   #10
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Fribeloppet är verkligen djävulens påfund.
Gammal 2007-08-23, 13:01   #11
Sir Anselm
Registered User

Sir Anselms avatar

Reg.datum: Oct 2003
Citat:

Menar du att de hämtar uppgifter om hur mycket man tjänat månad för månad? Jag trodde nog att de tittade på hur mycket man tjänat på ett år eftersom de får uppgiften från Skatteverket, och de redovisar ju åtminstone på deklarationen bara vad man tjänat på hela året...
Gammal 2007-08-23, 13:10   #12
The Auditor
Registered User

Reg.datum: Jan 2007
CSN kontrollerar inkomstuppgifterna enligt taxeringen från Skatteverket, dvs året efter "intjänande året" och därmed per helår. Vid återkrav tillkommer ränta på 6% på det återkrävda beloppet (avdragsgillt).
The Auditor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-23, 15:38   #13
Jacksatan
Registered User

Jacksatans avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av The Auditor Visa inlägg
CSN kontrollerar inkomstuppgifterna enligt taxeringen från Skatteverket, dvs året efter "intjänande året" och därmed per helår. Vid återkrav tillkommer ränta på 6% på det återkrävda beloppet (avdragsgillt).
Vad ligger maxbeloppet man kan tjäna(brutto) på ett helår utan att man riskerar bli av med studielånet?
Gammal 2007-08-23, 15:42   #14
mathor
Banned

mathors avatar

Reg.datum: Jul 2005
Fråga 1: Nej.

Fråga 2: Ja, de kollar helårsinkomsten.
mathor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-23, 16:19   #15
Thorwaldsson
Apprentice of Grub

Thorwaldssons avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksatan Visa inlägg
Vad ligger maxbeloppet man kan tjäna(brutto) på ett helår utan att man riskerar bli av med studielånet?
Beror på hur många veckor du sökt lån/bidrag för. http://www.csn.se/GemensamInformatio...p?MenyIdnr=509

Som andra tidigare har påpekat så tittar de på vad man taxerar på över hela året. Klarar man det är det lugnt. Been there.
Efter att ha skickat in världens sämsta CV så, mot alla odds, ringer dom faktiskt tillbaka. Då sitter jag självklart och skiter och lägger av värsta brakskiten medan vi pratar så jag kan inte hålla mig för skratt och fnissar mig igenom hela samtalet. Får jag jobbet så finns det en Gud alltså.
Thorwaldsson är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:28.