Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-18, 09:35   #1
Angel
Ge mig nått fint nu!

Reg.datum: Feb 2004
Får man ha vovvsingar hur som helst?

Mina grannar låter sin hund sova på innergården hela nätterna, fastbunden vid ett träd utan något slags skydd lr nått ligger den där och kurar, plus att den ligger där nästan hela dagarna. Får man göra så? Jag tycker lite synd om den. Och nej ja vågar inte gå och säga till dom.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 09:41   #2
lectris
Registered User

lectriss avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Mina grannar låter sin hund sova på innergården hela nätterna, fastbunden vid ett träd utan något slags skydd lr nått ligger den där och kurar, plus att den ligger där nästan hela dagarna. Får man göra så? Jag tycker lite synd om den. Och nej ja vågar inte gå och säga till dom.
Det tror jag inte, måste finnas regler om att hunden ska ha tillgång till skydd mot vädret samt mat och vatten tillgängligt. Ring djurskyddsföreningen och fråga vettja

http://www.djurskydd.org/
Gammal 2007-08-18, 09:43   #3
Kabuto
man vänjer sig

Kabutos avatar

Reg.datum: Aug 2005
Om hunden har päls så mår den knappast dåligt av att vara ute ofta..
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 09:46   #4
bulldozer
Registered User

bulldozers avatar

Reg.datum: Feb 2007
Du får kontakta jordbruksverket för de har hand om djurskyddsfrågor..
Det finns en massa regler kring det där som man måste följa, det där
är absolut inte acceptabla förhållanden för hundhållning.
Anmäl på en gång!

PB's:
185kg Marklyft, 150kg Knäböj, 85kg Bänkpress
bulldozer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 09:50   #5
Angel
Ge mig nått fint nu!

Den har vatten, men aboslut ingenstans att gå in eller så, och det är ju inte så supervarmt på nätterna och en morgon när jag gick upp regnade det rätt bra också. Den ligger och tittar mot sin matte och husses lägenhet hela tiden. Lilla voffso då.
Gammal 2007-08-18, 10:02   #6
bulldozer
Registered User

bulldozers avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Den har vatten, men aboslut ingenstans att gå in eller så, och det är ju inte så supervarmt på nätterna och en morgon när jag gick upp regnade det rätt bra också. Den ligger och tittar mot sin matte och husses lägenhet hela tiden. Lilla voffso då.
Fortfarande så är det oacceptabla förhållanden..
Jag skulle anmäla.

PB's:
185kg Marklyft, 150kg Knäböj, 85kg Bänkpress
bulldozer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 10:26   #7
Magnus
Registered User

Reg.datum: Nov 2001
den ska nånstans att söka skydd mot regn oc´h dylikt
Magnus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 10:32   #8
Hallberg
Registered User

Hallbergs avatar

Reg.datum: Jun 2007
Den får inte vara fastbunden i ett träd utan uppsyn heller. Om den ska vara ute måste den ha en hundgård där den kan röra sig fritt, eller under kortare tider en löplina (uppbunden men utan intrasslingsrisk). Det där är ett solklart brott mot djurskyddslagen, så anmäl gärna. Kommer sannolikt inte leda till så mycket, men med lite tur slutar de kanske binda hunden i trädet.
Hallberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 10:37   #9
babbett
Registered User

babbetts avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Den ligger och tittar mot sin matte och husses lägenhet hela tiden.
Sitter du och kollar på den hela tiden?
Gammal 2007-08-18, 10:54   #10
Edde_1
Dräng.

Edde_1s avatar

Reg.datum: Nov 2003
Särskilda bestämmelser om hur hundar får hållas bundna
9 § Hundar får endast tillfälligt hållas bundna inomhus och inte längre perioder
än vad som är nödvändigt med hänsyn till avsikten med åtgärden.
10 § När hundar hålls bundna utomhus annat än tillfälligt ska de vara kopplade
till en löplina. Linan ska ha en fri glidsträcka på minst tio meter och löpa på en
höjd av minst två och en halv meter över marken. Den ska ha stoppanordning
som hindrar hunden att ta sig runt stolpar, träd eller andra föremål. Kopplet ska
vara anslutet till löplinan med en lekare och ha en längd som gör det möjligt för
hunden att röra sig minst två meter på ömse sidor runt linan och att söka skydd
mot kyla, nederbörd, vind och sol i en koja eller inomhus. Hundens halsband
får inte vara strypande eller av metall.
Hundar som är yngre än ett år får endast tillfälligt hållas bundna.
Hundar som är vana vid kyla samt har en päls som är anpassad till kallt
klimat omfattas inte av bestämmelsen i första stycket då de hålls bundna under
övernattningar i samband med långfärder och tävlingar. De ska dock vara
bundna på ett sätt som ger dem möjlighet att ligga ned på ett naturligt sätt och
få skydd mot regn och vind.
Allmänna råd till 10 §
Hundar av polarhundraser och korsningar inom dessa raser bör normalt
anses vara vana vid kyla och ha en päls som är anpassad till kallt
klimat.

http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...1&bet=1943:459
Edde_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 11:05   #11
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Fy fan vilket djurplågeri! Jag blir så förbannad när jag hör sånt här! Varför skaffar varnda jävel hund när de sen uppenbarligen inte ens kan behandla den drägligt?

Ring polisen och fråga vad du ska göra, vem du ska rapportera till. Synd det inte finns sån djurpolis i Sverige som man ser på Animan chanel jämt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kabuto Visa inlägg
Om hunden har päls så mår den knappast dåligt av att vara ute ofta..
Är du dum i hela huvudet eller? Bara för att du har tjocka termokläder på dig så betyder det inte att du skulle må bra av att sitta fastbunden på en gård dygnet runt och då klarar du antagligen ändå det bättre än en hund som är ett flockdjur och mår dåligt (även om man kan lära dem att hantera det en visss tid) så fort den inte är med sin flock. En hund får inte lämnas ensam mer än max 6 timmar, allt därutöver är djurplåger. Att det dessutom är utomhus på en gård där hunden inte ens är trygg och hemma (som i en liten trädgård) gör inte saken bättre. Även om den har päls så fryser den, inte minst när det regnar osv. Dessutom får den inte röra på sig, leka och nosa och annat livsnödvändigt för en hund.

Jag tycker detta är ett falla av grovt djurplågeri.
Fed up är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 11:14   #12
Angel
Ge mig nått fint nu!

Citat:
Ursprungligen postat av babbett Visa inlägg
Sitter du och kollar på den hela tiden?

Ja det gör jag, eftersom vi har en innergård, dit alla mina fönster vetter, dessutom har jag nu datorn på köksbordet vilket gör att jag sitter och halvtittar ut på den hela tiden.

Det är alltså jordbruksverket man ska ringa då? Kan man göra en anonym anmälan om det?
Gammal 2007-08-18, 11:16   #13
babbett
Registered User

babbetts avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ja det gör jag, eftersom vi har en innergård, dit alla mina fönster vetter, dessutom har jag nu datorn på köksbordet vilket gör att jag sitter och halvtittar ut på den hela tiden.

Och du gör aldrig något annat än kolla ut?

Missförstå mig rätt, det är bra att folk reagerar och agerar...på så sätt är det många som slipper råka illa ut.
Fast man kan ofta läsa om folk som gnäller över grannar som "aldrig går ut med hunden" och liknande... För att veta sådant krävs det ju närmast att man inte gör annat än hålla koll på grannarna.
Gammal 2007-08-18, 11:18   #14
Handcuff
Registered User

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Fed up Visa inlägg
Fy fan vilket djurplågeri! Jag blir så förbannad när jag hör sånt här! Varför skaffar varnda jävel hund när de sen uppenbarligen inte ens kan behandla den drägligt?

Ring polisen och fråga vad du ska göra, vem du ska rapportera till. Synd det inte finns sån djurpolis i Sverige som man ser på Animan chanel jämt.
Det gör också ont i mitt hundhjärta när jag hör sånt (är iofs en tönt enligt Allan...)

En hund är en familjemedlem. Ingen sak man kan lämna ute hur som helst.
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 11:18   #15
Kabuto
man vänjer sig

Kabutos avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Fed up Visa inlägg

Är du dum i hela huvudet eller? Bara för att du har tjocka termokläder på dig så betyder det inte att du skulle må bra av att sitta fastbunden på en gård dygnet runt och då klarar du antagligen ändå det bättre än en hund som är ett flockdjur och mår dåligt (även om man kan lära dem att hantera det en visss tid) så fort den inte är med sin flock. En hund får inte lämnas ensam mer än max 6 timmar, allt därutöver är djurplåger. Att det dessutom är utomhus på en gård där hunden inte ens är trygg och hemma (som i en liten trädgård) gör inte saken bättre. Även om den har päls så fryser den, inte minst när det regnar osv. Dessutom får den inte röra på sig, leka och nosa och annat livsnödvändigt för en hund.

Jag tycker detta är ett falla av grovt djurplågeri.
Är du dum i hela huvudet? Du har ingen jävla aning om hur länge hunden är ute ens. Du har heller ingen aning om hur lång lina som han är fastbunden med. Du har heller ingen aning om hur ofta hunden har sällskap av sina ägare.. Tänk.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:40.