Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-13, 18:44   #1
dr_stein
Registered User

Reg.datum: Jan 2006
"strypning" i Judo

Tja på er, nu var det ett tag sen jag skrev på forumet. Har börjat läsa lite igen efter ett längre uppehåll.
Har för övrigt börjat träna Judo. Har hållt på ett halvår och trivs riktigt bra med sporten, klubben och gemenskapen.
Satt precis och läste en artikel om "de livsfarliga stryplekarna" som ni säkert hört om otaliga gånger. Läkare förbannar lekarna och hävdar att det är livsfarligt då blodtillförseln till hjärnan stoppas. Detta låter inte så nyttigt i mina öron heller. Har nu börjat utöva så kallade halslås i judon där syftet är just att krama åt kring halsen och hindra blodtillförseln. Nu har iofs bara gult bälte, men så har jag fattat det på tränaren iaf. Så jag undrar om inte detta borde vara lika farligt som stryplekarn? Självklart är det ju under mer kontrollerade former, men ändå, det händer ju faktiskt att folk "tuppar av" på tävlingar. Så, är det farligt och det är fel att använda detta inom idrotten överhuvudtaget, är det läkarna som citeras i diverse tidningar som har fel eller är det helt enkelt någon avgörande skillnad som jag missat?
Kul att ni orkade läsa //Victor
dr_stein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 18:46   #2
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Jag hade för mig att halslås och strypningar var bortplockade ur tävlingsjudon?

Men för att svara på din fråga, ja, att stoppa/hindra blodtillförseln till hjärnan är farligt. Hjärnceller kan ta skada av väldigt kort syrebrist.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 18:48   #3
Daniiiel
king of fools

Daniiiels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Det farligaste med strypgrepp och sånt under kontrollerade former är väl inte direkt att man tuppar av eller stryper blodtillförslen till hjärnan, utan att man kan bryta små ben eller nått som kan bli direkt livshotande. Fast jag har inga grunder för detta utan bara sånt jag hört.
Daniiiel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 18:50   #4
Lexidos
Registered User

Lexidoss avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Daniiiel Visa inlägg
Det farligaste med strypgrepp och sånt under kontrollerade former är väl inte direkt att man tuppar av eller stryper blodtillförslen till hjärnan, utan att man kan bryta små ben eller nått som kan bli direkt livshotande. Fast jag har inga grunder för detta utan bara sånt jag hört.
Vilka små ben?

The whole of life is just like watching a film. Only it's as though you always get in ten minutes after the big picture has started, and no-one will tell you the plot, so you have to work it out all yourself from the clues.
Lexidos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 18:51   #5
Daniiiel
king of fools

Daniiiels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lexidos Visa inlägg
Vilka små ben?
Inte en aning Men att någonting kan gå sönder iafall.
Gammal 2007-08-13, 18:56   #6
dr_stein
Registered User

Jag kan inte svära på om dessa moment finns kvar i tävlingar eller om de är bortplockade, men vi lär fortfarande in dem på träningen. Första gången min tränare utförde det på mig råkade han komma åt struphuvudet, vilket resulterade i en ordentlig hostattack Han förklarade då vad han gjortför fel och förtydligade att syftet var att klämma åt de fyra större blodådrorna som löper genom halsen. Två på framsidan och två på baksidan.
Gammal 2007-08-13, 18:58   #7
GLC
GLC must live on

GLCs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Men hur ofta somnar man på träning t.ex? Det är ju bara att klappa ut om det går så långt. Och tuppar man av på en tävling så får man ju skylla sig själv, sitter man fast i en strypning så är det ju inget att tjäna på att somna istället för att klappa av. Man lär sig ganska snabbt om det är värt att kämpa i ett lås eller om man bör klappa av för att undvika skador.
Citat:
Ursprungligen postat av shady144 Visa inlägg
är 16 år , väger 76, 172 cm. betraktas som biff
Knocking people out for a living
GLC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 19:00   #8
Daniiiel
king of fools

Daniiiels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av GLC Visa inlägg
Men hur ofta somnar man på träning t.ex? Det är ju bara att klappa ut om det går så långt. Och tuppar man av på en tävling så får man ju skylla sig själv, sitter man fast i en strypning så är det ju inget att tjäna på att somna istället för att klappa av. Man lär sig ganska snabbt om det är värt att kämpa i ett lås eller om man bör klappa av för att undvika skador.
Tar dock inte många sekunder att slocka i ett ordentligt stryp tag.
Gammal 2007-08-13, 19:00   #9
Lexidos
Registered User

Lexidoss avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Man hinner fatta att det är kört o klappa ur

The whole of life is just like watching a film. Only it's as though you always get in ten minutes after the big picture has started, and no-one will tell you the plot, so you have to work it out all yourself from the clues.
Lexidos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 19:03   #10
Marcelo_Garcia
Registered User

Marcelo_Garcias avatar

Reg.datum: May 2006
Gene "Judo" Lebell bryr sig inte iaf, sjuk video
Gammal 2007-08-13, 19:18   #11
dr_stein
Registered User

Okej, att man hinner klappa av innan det går så långt är ju helt klart avgörande för hur farligt det är. Även här gäller dock samma princip som jag brukar följa: Ju högre bältesgrad Tori har, desto tryggare känner jag mig.
Gammal 2007-08-13, 19:20   #12
GLC
GLC must live on

GLCs avatar

Citat:
Jag har kört tillräckligt länge för att veta hur lång tid det tar. Du hinner lätt klappa.
Citat:
Ursprungligen postat av shady144 Visa inlägg
är 16 år , väger 76, 172 cm. betraktas som biff
Knocking people out for a living
GLC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 19:40   #13
Bronkitkorv
Banned

Bronkitkorvs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Jag hade aldrig några problem när jag träna jujutsu, man känner direkt när stryptaget är rätt utfört och man inte kan ta sej loss och då klappar man...
Bronkitkorv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 20:02   #14
Whistler
Registered User

Whistlers avatar

Jag har klappat av för otaliga strypningar genom åren. Enda gången jag någonsin "somnat" var när polaren ströp ut mig för att vi skulle känna på hur det kändes för att vi skulle kunna undvika det bättre på träning och tävling, dvs få veta hur lång tid det tog från det att strypningen satt tills det inte var idé att kämpa längre.

Risken på träning är ytterst liten så länge som man klappar. Om tori fortsätter strypa trots att jag klappar så förväntar jag mig att resten av klubben går ihop och ger honom ordentligt med stryk och ser till att han aldrig sätter sin fot på klubben igen.

Det kidsen håller på med hemma, med dubbehandsfattning om halsen etc är ju endast förkastligt. Det är på samma nivå som att sniffa lim.
REN IDROTT

"Dödsknark och nakenchock" - Whistler svälter ihjäl sig (eller någon annan)
Whistler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 20:07   #15
Jay-Z
Mr Assparade

Jay-Zs avatar

Reg.datum: Oct 2004
Vad håller gubbjäveln på med?

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:37.