Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-09, 13:45   #1
pilt77
Taxidriver

pilt77s avatar

Reg.datum: Feb 2004
Förstörd ämnesomsättning?

Jag har haft dålig aptit ett bra tag nu pga en del saker som hänt i mitt liv. Jag har under ca 3 månader gått från att äta 5 mål om dagen till att som i dagsläget få i mig 3-4 knäckemackor under en hel dag. Jag rör på mig mycket men jag blir ändå inte hungrig. Kan det ha hänt något med ämnesomsättningen när jag ätit så lite mat under en lång period?
pilt77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-09, 13:49   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Visst kan ämnesomsättningen regleras både nedåt och uppåt av fysiologiska faktorer och åkommor, allt från hormonrubbningar till sjukdomar. Det låter mer som om det skulle kunna vara psykiska saker, dock - "en del saker som hänt i mitt liv", kanske? Det kan mycket väl påverka aptiten utan att det står något fysiskt fel att finna.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-09, 15:27   #3
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Visst kan ämnesomsättningen regleras både nedåt och uppåt av fysiologiska faktorer och åkommor, allt från hormonrubbningar till sjukdomar. Det låter mer som om det skulle kunna vara psykiska saker, dock - "en del saker som hänt i mitt liv", kanske? Det kan mycket väl påverka aptiten utan att det står något fysiskt fel att finna.
Jag tror du missade frågan lite. Hur påverkas ämnesomsättningen efter 3 månader på den svältkosten?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-09, 15:29   #4
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Det händer med stor sannolikhet inget med ämnesomsättningen som inte rättar till sig när du börjar äta normalt igen. Vad gäller aoptitlösheten i sig tror jag, som Grub, att den har psykologiska orsaker.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-09, 16:38   #5
Bönne
Lamer

Bönnes avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Jag tror du missade frågan lite. Hur påverkas ämnesomsättningen efter 3 månader på den svältkosten?
Det är väl sagt att ämnensomsättningen bara nedregleras under tiden som intagen är låga eller obefintliga - när du börjar äta normalt så åtgår den till ordinarie nästan direkt.
Bönne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-09, 17:38   #6
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Sänkningar av ämnesomsättningen p.g.a. svält går dessutom bara till en viss gräns, annars skulle ju ingen svälta ihjäl (vilket som bekant sker ).
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:08.