Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-07, 21:37   #1
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Tricking (vad är det, videos etc)

Tricking, lite information om denna underground sport

"Inspirerad" (om man kan kalla det så) av Litecores oskyldiga fadäs med Joe Eigo (AKA "Joe Ego" eller Joe Smeagol) så bestämde jag mig för att skapa en tråd där jag förklarar för er vad tricking är och vad det innebär rent praktiskt.

Tricking är en mix av akrobatik, gymnastik och kampsport. Det skall inte förväxlas med XMA (Extreme martial arts) utan är en fristående del med mer frihet och gymnastiska delar.

En utövare av tricking kallas för "Tricker" eller "Trickster" (förstnämnda är mer accepterat i dagens läge).

Utövare brukar efter att ha övat och slipat sina färdigheter, lägga ut vad som kallas en "sampler" som alltså är en kompilation av videoklipp där man visar vad man kan. Det är ingen tävling utan man visar bara för att inspirera andra, få kritik och hyllningar.

Exempel på en sampler:

Utövaren kallas för Dave C och är en respekterad tricker som många ser upp till.

Stöter man på namnet Joe Eigo så skall man inte förväxla honom som en duktig tricker. Definitionen duktig är i det här läget lite vagt eftersom gemene man ser hans tricks som imponerande. Och visst, de ser bra ut men man ska betänka att han använder sig av precis samma trick eller lättare variationer hela tiden (7-8 trick ungefär). Han har tagit åt sig äran över att ha startat tricking (vilket är falskt) och han har döpt om det till "Multi Level Moves". Han är illa omtyckt och i vissa lägen hatad av tricking communityt.

Man bör även tänka på att alla trickers har sin egen stil och samling av tricks som de är bättre och sämre på. För att förtydliga så lägger jag upp en sampler till så fattar ni vad jag menar.

En annan tricker som ligger i absoluta toppen:

Anis Cheurfa

Vill man börja med tricking så går det bra för vem som helst! Man bör dock ha en viss grund i form av acceptabel fysik, hyfsad flexibilitet, fungerande leder och inneboende rädsla att göra illa sig. För skrapa sig, slå sig och uppleva smärta kommer man göra.

En bra hemsida är www.trickstutorials.com där webmastern Jujimufu har lagt upp en massa instruktionsfilmer, en hel sektion för flexibilitet samt en massa annat matnyttigt.

En bakåtvolt är ansedd som ett av de enklaste tricken man kan utföra.

Det var lite grundläggande om tricking! Det är väldigt intressant och förbannat svårt att försöka sig på, men skoj är det.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 21:43   #2
Raggis
Jag har fel. :(

Raggiss avatar

Reg.datum: Mar 2006
Liknar Wushu ganska mycket?
Raggis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 21:53   #3
Tomten
Registered User

Tomtens avatar

Reg.datum: Feb 2002
Andra snubben tycker jag hade snyggare moves. Första såg bara ut sen en snurrande hårboll.
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 22:10   #4
Empe
Registered User

Empes avatar

Reg.datum: Jun 2006
Ser onekligen jävligt intressant ut. Så att man blir sugen att testa några moves.
När man typ sitter i venten och snackar lite, ni vet, typ dödar lite imbued water elementals i caverns of lfarhrar och typ en glowing battleaxe of mondraginin +3 droppar, och den är sharpened! Man bara typ skriker ut i venten och jolten sprutar.
Empe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 22:22   #5
Torwald
Registered User

Reg.datum: Jun 2007
Otroligt imponerande. Vilken jävla styrka. Hur kommer man igång med något sådant här? Förutsätter att de flesta vandrar från någon form av kampsport? Kanske gymnastik? Tänkte att då har man i alla fall tillgång till mattor att öva på och så...
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 22:23   #6
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Talesättet lyder "Kan man inte utföra sitt trick på gräs så kan man inte utföra det". Det går alltså hur bra som helst att köra på sin egna gräsmatta. Har man tillgång till en gymnastiksal funkar det också.

Jag bör poängtera att jag också är absolut nybörjare. Men jag har varit insatt i tricking ett ganska bra tag.
Gammal 2007-08-07, 22:26   #7
Raggis

Raggiss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Raggis Visa inlägg
Liknar Wushu ganska mycket?
Är det baserat på Wushu Rahf?
Gammal 2007-08-07, 22:26   #8
egge
Det var en gång en tråd-master!

egges avatar

Reg.datum: Jun 2005
Gymnastik goes freestyle typ. Coolt.

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 22:30   #9
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Tricking är en mix av akrobatik, gymnastik och kampsport.
Yay!
Gammal 2007-08-07, 22:31   #10
mastermungo
Registered User

mastermungos avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Nu är inte jag Rahf.

Men jag kan säga att Wushu är en kampsport/stridkonst.

Vissa av rörelserna som finns onom wushu kan säker förekomma även inom tricking med någon annan större likhet finns nog inte.

På samma sätta kan rörelser ifrån taekwondo och andra kapmspoerter förekomma men det är ändå stor skillnad. Främst i syftet.
Gammal 2007-08-07, 22:35   #11
egge
Det var en gång en tråd-master!

egges avatar

Reg.datum: Jun 2005
Backflip kanske är en bra början, testade lite ner i vatten härom dagen o jag landade faktiskt på knäna (stolt faktiskt, första gn jag provade ju). Skulle vara asfett o dra backflip på plan mark, ännu fetare på skidor...
Vad kallar man en backflip där man slänger sig framåt, alltså en bakåtvolt i farten medans man springer framåt? fattar ni

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 22:36   #12
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av egge Visa inlägg
Backflip kanske är en bra början, testade lite ner i vatten härom dagen o jag landade faktiskt på knäna (stolt faktiskt, första gn jag provade ju). Skulle vara asfett o dra backflip på plan mark, ännu fetare på skidor...
Vad kallar man en backflip där man slänger sig framåt, alltså en bakåtvolt i farten medans man springer framåt? fattar ni
Gainer.
Gammal 2007-08-07, 22:40   #13
Raggis

Raggiss avatar

Ah, läste det nu ^^
Gammal 2007-08-08, 08:49   #14
RassK
Registered User

RassKs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Frågan är snarare hur man gör det
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-08, 09:08   #15
Hemi
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
Jag undrar om inte en del av detta kommer från skolidrotten i USA då några av rörelserna har varit populära där länge. Man ser ofta tjejer eller de lite mer muskel-mjukare jocksen göra sånt där. Istället för att knäcka ölburkar mot pannan och sånt för att styla.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:28.