Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-03, 07:39   #1
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Kaninjakt i Stockholm

Nu har Stockholms stad gått ut med att kaninstammen som huserar i stora numerär i flera parker, ska reduceras till nästan noll genom avskjutning. Alldeles nyss hörde jag på lokalnyheterna att detta lett till vilda protester och många arga brev till vilken myndighet det nu var som skulle ansvara för massmordet.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=675556

Hur ska man förhålla sig till kaninerna? Det är väl ett skadedjur precis som råttor vilka ingen verkar känna sympati för, men är ju förstås sötare och somliga gillar att ha kaninerna i parken. Uppskattade kostnader var (per parkområde tror jag) uppskattade till ca 300kkr, vilket om kaninerna inte är endast ett skadedjur utan också ett inslag i naturbilden(?) en ganska liten kostnad. Träd kan man ju plantera om.

Nå. Vill ni ha kaninerna eller inte?
Gammal 2007-08-03, 07:43   #2
Piranha
Mannen, myten, legenden!

Piranhas avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Nu har Stockholms stad gått ut med att kaninstammen som huserar i stora numerär i flera parker, ska reduceras till nästan noll genom avskjutning. Alldeles nyss hörde jag på lokalnyheterna att detta lett till vilda protester och många arga brev till vilken myndighet det nu var som skulle ansvara för massmordet.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=675556

Hur ska man förhålla sig till kaninerna? Det är väl ett skadedjur precis som råttor vilka ingen verkar känna sympati för, men är ju förstås sötare och somliga gillar att ha kaninerna i parken. Uppskattade kostnader var (per parkområde tror jag) uppskattade till ca 300kkr, vilket om kaninerna inte är endast ett skadedjur utan också ett inslag i naturbilden(?) en ganska liten kostnad. Träd kan man ju plantera om.

Folk tycker kaninerna är jättesöta gosigt fluffiga, så länge dem inte har dem på den egna tomten och fått sin egendom förstörd.
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 07:45   #3
Jorgen
Blibloblooobli

Jorgens avatar

Reg.datum: Apr 2002
Problemet är väl avsaknaden av naturliga fiender i stadsmiljö. Dom har en tendens till att föröka sig exponentiellt och blir med tiden rent för många, och då blir det problem för både människorna och djuren.
Jag ser inget negativt med en avskjutning.

Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 07:48   #4
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Piranha Visa inlägg
Folk tycker kaninerna är jättesöta gosigt fluffiga, så länge dem inte har dem på den egna tomten och fått sin egendom förstörd.
Som vanligt då. Men det kan väl inte vara så många villaägare som berörs av de centrala delarnas kaninbeständ? Fast när jag tänker efter är det inte långt för Solna-kaninerna att springa iväg till en villaträdgård.

Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Problemet är väl avsaknaden av naturliga fiender i stadsmiljö. Dom har en tendens till att föröka sig exponentiellt och blir med tiden rent för många, och då blir det problem för både människorna och djuren.
Jag ser inget negativt med en avskjutning.
Jag har en lösning på det. Vi tar in varg, räv, lo och inte minst; järv. Då har pensionärerna något att beskåda i parkerna.

Men visst. Kaniner har ju inte ett rykte om sig som libidons symbol för intet. Släpper man på det kan de nog bli rent av väldigt många. Jag har inte heller några moraliska problem med avskjutning.
Gammal 2007-08-03, 07:49   #5
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Rålisdieten på hamburgare och bärs är inte bra för dem. Jag säger skjut innan de tar över.
Gammal 2007-08-03, 07:51   #6
Jorgen
Blibloblooobli

Jorgens avatar

Reg.datum: Apr 2002
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Rålisdieten på hamburgare och bärs är inte bra för dem. Jag säger skjut innan de tar över.
Det där är Tinus kanin va?

Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 07:55   #7
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
dom är jättesöta men nej jag vill inte ha dom
Stan har alltid haft jägare anställda som skjuter av skadedjur så får man göra insatser på olika håll olika år.

Folk är dessutom så dumma så dom matar dom.
Gissa om det bara är kaninerna som äter av den mater? *sigh*

Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Det där är en fälthare
Vi har inte bara kaniner vi har fult med fältharar också.
Gammal 2007-08-03, 08:39   #8
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Bara skjut av dem. De blir för många annars.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 08:43   #9
rememberence
Registered User

rememberences avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Piranha Visa inlägg
Exakt beskrivning!
Folk som pratar om sig själva, och är kända för att de gör just det, brukar inte ha så mycket substans. Lägg till obefintlig självkritik och ödmjukhet, överdriven arrogans och gudkomplex. Så har du hela den moderna fitnessligan.
rememberence är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 08:58   #10
Mirre
Ms BootyPump.

Mirres avatar

Reg.datum: Sep 2004
Visst är bakgrunden till vildkaninernas existens i Solna och på Kungsholmen att en dam i Huvudstad hade flera kaniner som hon släppte ut? Sedan har dessa fåtal kaniner försökat sig som bara den.

Alltså, jag är för att de rensar bort flera av dem. Passa samtidigt på och skjut några av råttorna oxå. På morgonpromenaderna ser jag ibland inte skillnad på om det är en mindre kanin som springer över gatan eller om det är en av alla de obehagliga jätteråttorna.
Mirre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 09:09   #11
mathor
Banned

mathors avatar

Reg.datum: Jul 2005
De är bra måltavlor för mina kastyxor.

Ja, skaparn, de tar sig in på Solnas villaägares tomter och härjar. Det löses snabbt och lätt med armborst.
mathor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 09:15   #12
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mathor Visa inlägg
De är bra måltavlor för mina kastyxor.

Ja, skaparn, de tar sig in på Solnas villaägares tomter och härjar. Det löses snabbt och lätt med armborst.
Wilhelm Tell: ja, det är ett ypperligt vapen. Träffsäkert vid korrekt hantering, kraftfullt och tyst.
Gammal 2007-08-03, 09:17   #13
Action
Registered User

Reg.datum: Nov 2002
Jag har räknat till 4 kullar med nya kaniner i år, flest den första kullen och bara några få den senaste. Det har verkligen exploderat och det sitter hundratals bara ute på den lilla gräsplätten vi har utanför oss.

Visst är de söta, men skadedjur för det. Råttor gör tom mindre skada än kaninerna.
Gammal 2007-08-03, 09:20   #14
mathor
Banned

mathors avatar

Reg.datum: Jul 2005
De borde avla fram dödliga kannibalkaniner, eller iallafall råttjagande kaniner, så man får ut lite nöje av kräken. Jag tänker mig Quest for the holy grail.
mathor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 09:37   #15
Lexidos
Registered User

Lexidoss avatar

Reg.datum: Jan 2005
Inte bara sthlm är invaderad av kaniner. I Kalmar har vi rätt gott om dem oxå, fast jag tror att de har minskat något.. kasnke har de tillsatt en death squad eller något

The whole of life is just like watching a film. Only it's as though you always get in ten minutes after the big picture has started, and no-one will tell you the plot, so you have to work it out all yourself from the clues.
Lexidos är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:41.