Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-11, 07:12   #1
Torwald
Registered User

Reg.datum: Jun 2007
Handelshögskolan

Hej alla biffar
Jag sökte till högskolan i år, och kom in på Handels i sthlm! Tänkte höra mig lite för, är det någon som vet lite om utbildningen och skolan? Jag ANTAR att utbildningen är bra, men det jag är osäker på är skolan och människorna. Jag pallar inte fem år med dryga backslicks som tror att de är något. Ok, det låter lite hårt kanske, men ni förstår nog poängen

Ingen här som till och med har gått där? Eller har vänner som har? Åsikter mottages tacksamt!
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 07:18   #2
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Tänk efter. Om du inte tycker att du själv är en dryg backslick så är det nog inga problem. Du tog dig ju in - och så gjorde antagligen även flera som du.

Gratulerar till att få gå den enda skola med en ekonomutbildning där det faktiskt ger en fördel att nämna vilka som utfärdade examen. Dessutom tror jag det är en riktigt bra utbildning eftersom så mycket av näringsliv och politik samarbetar med skolan.
Gammal 2007-07-11, 07:27   #3
Torwald
Registered User

Nej, hehe, jag är ingen dryg backslick Hoppas jag! Nåja, det får mina vänner avgöra.

Jag känner som såhär: Det blir vad man gör det till. Jag inser också att jag är ganska fördomsfull, och att den bilden man fått målad för sig om skolans målgrupp mycket väl kan vara mestadels fördomar.

Kul att höra! Ja, och det är ju det som lockar (sammarbeten med näringsliv). Det och den imponerande statistiken över antalet anställningar inom ett halvår efter avslutad utbildning.
Gammal 2007-07-11, 08:22   #4
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Det finns massor av olika människor på handels.
En hel del dryga backslickers men fler andra.
Gammal 2007-07-11, 08:26   #5
Torwald
Registered User

Jag nöjer mig med det. Har fått jättemycket positiv respons från vänner och bekanta nu på förmiddagen så jag känner helt klart att det är värt att ge en chans. Tack för inputen!
Gammal 2007-07-11, 10:08   #6
ante
Tränar inga zoner!

antes avatar

Reg.datum: Jan 2003
Stort grattis!
Gammal 2007-07-11, 10:53   #7
Snafu
Registered User

Snafus avatar

Reg.datum: Mar 2003
Handels e bra grejjer!
Gammal 2007-07-11, 11:26   #8
Torwald
Registered User

Tack! Kul att höra! Fan, blir nästan lite taggad nu =)
Gammal 2007-07-11, 13:47   #9
soulsplinter
Registered User

soulsplinters avatar

Reg.datum: Mar 2006
aaaw ja ska söka dit nästa år (har friår nu) får man fråga om du vet vad det var för snitt som krävdes för att komma in? alltså hur många poäng man bör ligga på ..
soulsplinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 14:41   #10
petersson
Matematisk Styrkelyftare

Reg.datum: Apr 2004
Nu vet jag inte så mycket om skolan men på reklamutskicket jag fick för ett eller två år sen verkade det som att de jobbar på att bli av med stämpeln att det bara går rika svenska snobbar där.
petersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 14:58   #11
Prankie
Registered User

Prankies avatar

Reg.datum: Nov 2002
Jag går i handelshögskolan i Umeå, måste säga jag tycker kurser är så luddiga och det känns som jag har inte lärt mig nånting nytt nu efter en termin. Det kanske är så med alla universitetstudier?
Gammal 2007-07-11, 15:24   #12
Palm
Registered User

Palms avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Prankie Visa inlägg
Jag går i handelshögskolan i Umeå, måste säga jag tycker kurser är så luddiga och det känns som jag har inte lärt mig nånting nytt nu efter en termin. Det kanske är så med alla universitetstudier?
Nope.
Palm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 15:48   #13
BigForre
Registered User

BigForres avatar

Reg.datum: Dec 2004
Ska du läsa ekonomi så är Handels i Stockholm ett självklart val om du ska stanna kvar i Sverige. Bland ekonomiutbildningarna rankas den klart högst av näringslivet, vilket i praktiken innebär en stor fördel gentemot övriga ekonomistuderande från andra skolor. Ekonomi i är ju i och för sig gay, men alla är vi olika
BigForre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 15:56   #14
NiXPhoenix
Banned

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Torwald Visa inlägg
Hej alla biffar
Jag sökte till högskolan i år, och kom in på Handels i sthlm! Tänkte höra mig lite för, är det någon som vet lite om utbildningen och skolan? Jag ANTAR att utbildningen är bra, men det jag är osäker på är skolan och människorna. Jag pallar inte fem år med dryga backslicks som tror att de är något. Ok, det låter lite hårt kanske, men ni förstår nog poängen

Ingen här som till och med har gått där? Eller har vänner som har? Åsikter mottages tacksamt!

Tyvärr, men i min mening är skolan sjukt överskattad.
Nej, utbildningen är inte bra, i alla fall inte de två första åren. Du får en bok att läsa i princip, lite häften också, sen är det minimalt med undervisning. Antar att det är så på de flesta ekonomiutbildningar i Sverige men jag hade tyvärr läst i nåt reklamblad innan jag började där att det skulle vara ganska mycket undervisning, mer än vad som är standard så att säga.
När det gäller de som går där så är det inte bara snobbar, men de flesta kommer nog från rätt välbärgade hem trots allt... Snobbar och wannabees kan man säga, det råder en viss kultur som de flesta till stor del inordnar sig i.

Jag kan bara tala för mig själv men jag har aldrig haft så svårt att få vänner tidigare som jag har där. Är väl lite egen kanske, men inte så värst speciell egentligen, inte så värst social heller men som sagt, tidigare har jag aldrig haft några problem att hitta kompisar i plugget.

Citat:
Ursprungligen postat av petersson Visa inlägg
Nu vet jag inte så mycket om skolan men på reklamutskicket jag fick för ett eller två år sen verkade det som att de jobbar på att bli av med stämpeln att det bara går rika svenska snobbar där.

Jupp, det försöker de nog med, dock är det där just reklam. Det finns t ex ytterst få invandrare på den skolan, det är inget jag själv har några som helst problem med men det är en väldig skillnad mot vad man är van vid från vanliga skolor. Och nej, jag gick inte i skolan i Botkyrka eller nåt.
NiXPhoenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 17:09   #15
Lajne
Registered User

Lajnes avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av soulsplinter Visa inlägg
aaaw ja ska söka dit nästa år (har friår nu) får man fråga om du vet vad det var för snitt som krävdes för att komma in? alltså hur många poäng man bör ligga på ..
Jag blev 87e reserv med 19.81 i snitt, så med andra ord borde 20.0 vara minimikravet, åtminstone om du vill känna dig säker på att komma in=)
Lajne är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:01.