De som känner mig vet att jag sitter mitt ute i skogen utan möjlighet till bredband och dylikt. Har provat de alternativ som finns för att kunna surfa på bästa sätt
1. Vanligt modem- långsamt, dyrt, blir upptaget i telefon.
2. Internet över satellit- Man surfar snabbt men det är bara envägs och dessutom fruktansvärt dyrt, det sämsta är att det blir upptaget i telefon när man surfar.
3. Nu senast har vi provat (och har fortfarande) bredband över mobil via 3G och det har fungerat hyfsat för oss även om inte täckningen är helt 100%-ig här ute i skogen. Fördelen är såklart att det är billigare, lite snabbare (än vanligt modem) det är snabbare i båda riktningarna (till skillnad från satellit) och den största fördelen är att det inte är upptaget i telefonen när man surfar.
Vad är nu problemet undrar ni! Jo, som jag sa så har detta fungerat hyfsat bra för oss, det är inte skitsnabbt men fullt godkänt.
Men på senaste tiden så har det börjat gå så fruktansvärt långsamt att surfa på Kolo!!! Och bara på Kolo! Varför? Jag överdriver inte när jag säger att det tar mig flera minuter att komma in i en tråd för att läsa...det är fruktansvärt tidsödande, det är helt enkelt så att det inte fungerar om man vill behålla förståndet! Att posta i trådar tar ännu längre tid! Vid vissa tillfällen (tex på tidig morgon) går det lite bättre men på kvällstid är det hopplöst! Surfar jag då in på tex Body fungerar det hur bra som helst så det kan ju inte vara min uppkoppling bara som det är fel på? Jag har märkt om jag surfar på Kolo utan att vara inloggad går det
lite snabbare!
Vad ska jag göra? Finns det något jag
kan göra? Vad är problemet? Om jag inte får ordning på det blir jag galen