Citat:
Ursprungligen postat av TheDoe
Problemet är att jag alltid har svårt att få imig tillräkligt med fett, om jag äter som vanligt hamnar jag på ungefär 50-60% av 1g per kg.
Det jag då har gjort är att tillsätta en hel del rapsolja för att komma upp i 1g per kg. Finns det något annat sätt att göra eller är det inte hela värden om jag inte kommer upp i 1g?
|
0.5-0.6 g fett/kg kroppsvikt är ingen katastrof lr hälsofarligt låg fettnivå om du nu inte väger väldigt lite förstås, försök dock sprida ut ditt fettintag så varje mål innehåller någorlunda mängd fett då en viss mängd fett krävs för att du skall kunna tillgodogöra dej fettlösliga vitaminer (
A, D, E och K) och karotenoider. Försök dessutom hålla en balans mellan mättat, enkelomättat och fleromättat där du inte får i dej för mycket av det ena lr är rädd för det andra (
"mättat fett-skräck" är vanligt och totalt obefogat
).
Rapsolja är en bra fettkälla om du vill höja ditt fettintag, andra är fet fisk (
helt suveränt!
), äkta smör, olivolja, ägg, du kan (
om du vill) välja standardmjölkprodukter istället för lättprodukter, ta en näve nötter då och då, ha grädde i maten o.s.v. Många goda och enkla sätt att få i sej fett, fett är essentiellt och krävs för många fungerande processer i kroppen och bör
absolut inte utelsutas ur en frisk individs kost.
Men du får jättegärna ange din vikt så är det lättare att uttala sej om 0.5 g fett/kg kroppsvikt är på gränsen lr ej.