Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-08, 14:38   #1
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Essentialistiska religionsdefinitioner - Någon som vet vad som kännetecknar dem?

Först och främst - ledsen för det här Kolofolket, det är ren desperathet som gör att jag postar här om något skolrelaterat, men jag hittar inte svaret någonstans på internet, inte på något bibliotek och inte i någon av den litteratur vi blivit hänvisade till. Funktionalistiska och substantiella religionsdefinitioner hittar jag mycket om, men jag måste veta vad essentialistiska religionsdefinititioner kännetecknas som i teologisk filosofi -

Är det någon som har någon aning om det eller vet vart jag kan hitta svaret så ber jag verkligen om hjälp här.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 14:41   #2
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Säker på att du inte blandar ihop med existensialistiska?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 14:43   #3
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Ja, tyvärr. Hoppades också på att jag läst fel men tyvärr var det inte så enkelt.
Gammal 2007-05-08, 15:02   #4
olle lindblad
Disco Inferno

olle lindblads avatar

Reg.datum: Mar 2006
Sök på Essentialistisk eller essentialism och religion. Jan Hjärpe har skrivit en del om det här: http://www.religionsvetenskapligasal...e-20061014.htm
En definition av essentialism finns bl a i filosofiskt lexikon.
olle lindblad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 15:06   #5
Pez
Curl til you hurl!

Pezs avatar

Reg.datum: Apr 2001
Religion är inte min grej... men ett sätt vore väl att försöka definiera olika religioner utifrån ett essentialistiskt synsätt. Själv har jag mest stött på diskussioner runt Essentialism i feministiska sammanhang.. inte för att det skett ofta men ändå.
Pez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 15:23   #6
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av olle lindblad Visa inlägg
Sök på Essentialistisk eller essentialism och religion. Jan Hjärpe har skrivit en del om det här: http://www.religionsvetenskapligasal...e-20061014.htm
En definition av essentialism finns bl a i filosofiskt lexikon.
Tack så mycket, det gav mig faktiskt en idé om vart jag skulle leta och jag tror jag faktiskt har förstått dess egenskap nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Pez Visa inlägg
Religion är inte min grej... men ett sätt vore väl att försöka definiera olika religioner utifrån ett essentialistiskt synsätt. Själv har jag mest stött på diskussioner runt Essentialism i feministiska sammanhang.. inte för att det skett ofta men ändå.
Samma här, hört det flertalet gånger i feministiska frågor, men inte inom religionsdefinition förut.

Tack så mycket för all hjälp! Tråden kan låsas!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:15.