Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-28, 16:20   #1
BOSS
The Biggest Boss

Reg.datum: Nov 2004
Att vara "företagsam" = olagligt?

Hörde någon i min närhet nämna att det var olagligt att vara företagsam?
Heter det ens så?
Själv har har tanken aldrig ens slagit mig.

Vad säger lagen?

En snubbe i nyaste Bilsport säger såhär:"Det är kul att köpa roliga bilar, göra i ordning dem och sedan sälja vidare."

Är det lagligt att t.e.x. som privatperson köpa ett hus, renovera huset, sälja huset med vinst.
Och sedan repetera detta om och om igen.

Isf, när är det inte lagligt?
När syftet är att tjäna pengar? Efter man tjänat en viss summa? Skatt?
BOSS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-28, 16:22   #2
brobban
Registered User

Reg.datum: Jun 2006
Så sociallistiskt har inte Sverige blivit än iaf(vänta tills Mona tar makten dock) så att du inte får tjäna pengar. Det är helt lagligt och avrför i hela helvetet skulle det inte vara lagligt att kränga bilar och hus? Aldrig hört talas om mäklare, bilhandlare och personer som renoverar privat och säljer vidare?
brobban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-28, 16:25   #3
Metal_boy_
Registered User

Metal_boy_s avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av brobban Visa inlägg
Så sociallistiskt har inte Sverige blivit än iaf(vänta tills Mona tar makten dock) så att du inte får tjäna pengar. Det är helt lagligt och avrför i hela helvetet skulle det inte vara lagligt att kränga bilar och hus? Aldrig hört talas om mäklare, bilhandlare och personer som renoverar privat och säljer vidare?
Jo men då är det ju en affärsrörelse och du måste skaffa f-skatt m.m. Han undrar ju vart gränsen går eller om det finns nån.

?
Gammal 2007-04-28, 16:31   #4
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Jag har för mig det helt enkelt funkar så att eventuell vinst egentligen ska redovisas och räknas som inkomst. Det är förstås något man aldrig kommer åka dit på om man säljer lite privat, men i större skala får man desto svårare att förkara varifrån ens inkomster kommer.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-28, 16:33   #5
Metal_boy_
Registered User

Metal_boy_s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag har för mig det helt enkelt funkar så att eventuell vinst egentligen ska redovisas och räknas som inkomst. Det är förstås något man aldrig kommer åka dit på om man säljer lite privat, men i större skala får man desto svårare att förkara varifrån ens inkomster kommer.
Jo det är säkert nått sånt. Skulle ju dock inte gå att hindra folk att sälja sina tillhörigheter, så det är nog bara att köpa och sälja bäst fan man vill.
Gammal 2007-04-28, 16:40   #6
Yes
Banned User

Yess avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Metal_boy_ Visa inlägg
Jo det är säkert nått sånt. Skulle ju dock inte gå att hindra folk att sälja sina tillhörigheter, så det är nog bara att köpa och sälja bäst fan man vill.
Så länge man gör det inom rimliga gränser lär inte skatteverket jävlas med en. Har man däremot under ett år stått som ägare på sjuttioelva bilar och omsatt en massa pengar kommer de förstås börja ställa frågor.
Gammal 2007-04-28, 16:42   #7
olle lindblad
Disco Inferno

olle lindblads avatar

Reg.datum: Mar 2006
Säljer man mer än ett visst antal bilar eller lägenheter per år räknas det som inkomst av tjänst. Exakt var gränsen går får man väl höra av sig till skatteverket för att ta reda på.
olle lindblad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-28, 16:42   #8
Metal_boy_
Registered User

Metal_boy_s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Så länge man gör det inom rimliga gränser lär inte skatteverket jävlas med en. Har man däremot under ett år stått som ägare på sjuttioelva bilar och omsatt en massa pengar kommer de förstås börja ställa frågor.
Klart dom kanske undrar, men man "behöver" ju inte ha gjort nån vinst på det.
Gammal 2007-04-28, 16:48   #9
Supercharger
Registered User

Superchargers avatar

Reg.datum: Sep 2001
7 st bilar per år tror jag att mån får köpa/sälja utan behöva skatta. Fler än sju så måste man vara "registrerad återförsäljare".

Kompisen jobbar med bilar och köper och säljer då och då.

Bara vad jag har hört ej läst!
Supercharger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-28, 16:56   #10
BOSS
The Biggest Boss

Reg.datum: Nov 2004
Många bud.
Vore kul med någon som är helt säker på vad som gäller, gärna med källa.
BOSS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-28, 17:17   #11
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Citat:
Ursprungligen postat av BOSS Visa inlägg
Många bud.
Du får gärna vara mer specifik. Annars rekommenderar jag skatteverket.se . Där kan man ganska exakt få veta vad som kan anses som "inkomst av tjänst" och därigenom skattepliktigt (och även t ex pensions- och sjukpenninggrundande vilket kan vara bra att komma ihåg).

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-28, 18:23   #12
davhei
Registered User

davheis avatar

Reg.datum: Nov 2006
Inkomster skattas i inkomstslaget näringsverksamhet om man tjänar på regelbunden, varaktig verksamhet riktad mot allmänheten som dessutom bedrivs självständigt.

Frågan är väl främst då hur ofta man gör detta, övriga kriterier kan nog ses som uppfyllda. Tror inte det krävs särskilt många försäljningar av bilar på ett år för att man ska beskattas i näringsverksamhet. Att man sedan bjuder ut bilen till försäljning till vem som helst och inte fixar åt en kompis borde tyda ytterligare på att man driver en liten rörelse. Då får man betala moms på det du säljer med mera..
davhei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-28, 18:28   #13
Piranha
Mannen, myten, legenden!

Piranhas avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Hörde någon i min närhet nämna att det var olagligt att vara företagsam?
Heter det ens så?
Själv har har tanken aldrig ens slagit mig.

Vad säger lagen?

En snubbe i nyaste Bilsport säger såhär:"Det är kul att köpa roliga bilar, göra i ordning dem och sedan sälja vidare."

Är det lagligt att t.e.x. som privatperson köpa ett hus, renovera huset, sälja huset med vinst.
Och sedan repetera detta om och om igen.

Isf, när är det inte lagligt?
När syftet är att tjäna pengar? Efter man tjänat en viss summa? Skatt?
Du får betala skatt på vinsten av försäljande av fastighet, i fallet bilar finns det ett tak på hur många som får hanteras över ett år osv osv.

Jag skulle inte kalla det företagsam när man gör det i vinstintresse utan snarare skattebrott.
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-28, 18:29   #14
Yes
Banned User

Yess avatar

Citat:
Många bud.
Jag har bara skrivit det jag minns efter att ha frågat farsgubben om samma sak. Han har jobbat på RSV i 40 år så han brukar ha koll. Det bör dock nämnas att han var osäker på ifall det fanns några speciella regler, t.ex. hur många bilar eller hus man får sälja, men han hade i varje fall aldrig stött på det påståendet innan.

Om du har funderingar på att bedriva någon slags verksamhet bör du dock ringa skatteverket och fråga.
Gammal 2007-04-28, 18:35   #15
hum
wohoo kl 00.00!

hums avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Supercharger Visa inlägg
7 st bilar per år tror jag att mån får köpa/sälja utan behöva skatta. Fler än sju så måste man vara "registrerad återförsäljare".

Kompisen jobbar med bilar och köper och säljer då och då.

Bara vad jag har hört ej läst!
Det finns många många människor som gör mer än sju bilaffärer per år utan att vara "registrerad återförsäljare".

Har en bekant som köper/säljer 30+ om året, det enda trassel han haft är att försäkringsbolagen tröttnar.
hum är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:49.