Jo som sagt så vissa näringsämnen och annat försvinner när man värmer olika produkter.
Nu undrade jag hur det var med ägg.
Ska man äta dom råa, steka eller kokta? Jag gillar verkligen inte konsistensen eller smaken av råa ägg så jag brukar steka 2 eller 3 ägg till frukosten. Är det bättre med kokta ägg än stekta?
/krill
__________________ En glad och hårtsatsande nybörjare!
Du får olika svar beroende på vem du frågar. Min egen slutsats är att det spelar ingen större roll och att man absolut inte ska vara rädd för att äta äggen råa. Såna som emot att äta äggen råa brukar motivera det med att äggvitan innehåller en ämne som heter avidin som binder biotin (B-vitamin) och förhindrar kroppen att tillgodogöra sig det, men ägg är så otroligt rika i biotin att det spelar ingen roll. Man ska dock aldrig äta äggvitor råa eftersom biotinet finns i äggulan - ät alltid hela ägget! Salmonella behöver man inte oroa sig för heller, ca 1 av 30 000 ägg kanske bär på smittan och om man skulle få oturen att få det så är det inget problem för en frisk person. Fördelen med att äta råa ägg är att fler (micro)näringsämnen behålls intakta. Skulle också gissa på att kroppen kan smälta råa ägg fortare men jag hittade inget för att substantiera det så jag lämnar det vid en gissning.
Risken för salmonella är nog så gott som noll i svenska ägg nuförtiden. En och annan campylobacter smiter dock genom kontrollerna och de vill man inte råka ut för.
EDIT: Angående biotin så gäller det som sagt bara om man bara äter råa äggvitor. Man kom på ganska tidigt att äggula var ett bra motgift (man trodde tidigare att bristsymtomen berodde på ett gift i äggvitan).
__________________ Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne
It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
Stekta ägg med bacon och/eller kaviar is the shit!!!
Hårdkokta ägg, skivade, med kavier på en macka är också jävligt nice.
Eller varför inte löskokta med salt.