Citat:
Ursprungligen postat av stora_starka_jätten
Man tycker väl att det i alla fall borde gå lite hand i hand.. Eller?
Vad är era erfarenheter/kunskaper av Intervalltränings effektiv på långdistanskonditionen?
|
Det går hand i hand när det gäller VO2max. Konditionsförbättring handlar i stora drag om hur stort arbete du har lagt ner med en viss medelpuls. Ialla fall när man talar om nybörjare och amatörer. Dvs om du springer 2km med intervaller där du har en medelpuls på 160slag/min så är det likvärdigt med att jogga 2km med en medelpuls på 160slag/min.
Sen får man även specifika anpassningar. När du tränar intervaller, där du bygger upp lite mjölksyra var gång, kommer du att bygga upp en extra buffringskapacitet i musklerna och du kommer att få en mindre aktivering av dina typ I fiber då typ 2 är bättre på att jobba i hög intensitet och de är dessutom bättre på att köra anaerobt och på att buffra de extra vätejonerna som uppstår vid anaeroba förhållanden.
Vid längre distanser i samma tempo får du en ökad aktivering av dina typ I fiber då de är bäst på att använda sig av syre. Du kommer att få en höjd mjölksyratröskel vilket inte sker på samma sätt av intervaller. Detta kan nog vara orsaken till att du inte känner så stor förbättring vid längre sträckor av dina intervaller. Du kör helt enkelt över din mjölksyratröskel när du tränar. Om du kört på ett lite lägre tempo och istället ökat sträckan så hade du säkert märkt av lite förbättringar på dina långdistanslopp från dina intervaller.
Jag har personligen helt slutat att köra långdistans (>2km) så jag har inga egna erfarenheter att dela med mig av. När det gäller det fysiologiska är man ganska överrens om att intervaller kan hjälpa även långdistanslöpare då det är ett effektivet sätt att öka mjölksyratoleransen när de väl har fått en hög VO2max och mjölksyratröskel. Men som vanligt är gäller det att man först och främst ska träna på det man vill bli bra på. Om du verkligen vill bli bra på att springa långt måste du träna på att springa lång lite då och då för att förbättra löptekniken och lära dig hur din kropp klarar olika tempo.