2007-04-13, 20:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Hur mycket energi för att öka 1 kg muskler/fett?
Att gå upp 1 kilo fett sägs ju innebära ett överskott på 7000 kcal. Men hur stort överskott behövs om en viktuppgång består till hälften av muskler och till hälften av fett? ½ kilo muskler och ½ kilo fett t.ex.
Krävs samma överskottsenergi (räknat efter spontan ökning såsom ökad värmeproduktion osv.) för att bilda 1 kilo fett som att gå ner 1 kilo fett, dvs ca. 7000 kcal sett till att hela överskottet bildar fett?
|
|
|
2007-04-13, 20:51
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Det kostar mer energi att nybilda muskelprotein, och en överätning kommer aldrig att enbart bilda det ena eller det andra. Fördelningen är inviduell beroende på gener och status, och överätning av X kcal hos en person resulterar inte i lika stor viktuppgång som överätning av X kcal hos en annan. Nybildningen av fettfri massa själva överätningen stimulerar kan uppgå till 60% av viktuppgången hos en smal individ.
|
|
|
2007-04-13, 21:04
|
|
Registered User
|
Så för mig som är mager (inte bara smal) så skapas större andel muskler och då krävs ett större överskott av energi?
Då jag planerar en viktuppgång måste jag, om jag förstår saken rätt, öka med mer än 7000 kcal för att öka 1 kilo. Säg ett kilo på 30 dagar, kanske 10000 kcal / 30 i överskott per dag?
Finns det några siffror på hur stort överskottet som krävs för att bilda 1 kilo muskelmassa måste vara?
|
|
|
2007-04-13, 21:08
|
|
Adam e söt.
|
1kg muskler = 1 miljon kcal  så mkt krävs det.
nej, men det krävs iaf för mig betydligt mer kcal för att bygga 1kg muskler än ett kilo fett det har ja fått erfara..
|
|
|
2007-04-13, 21:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Det handlar mer om kvalitativ träning än om några extra kalorier.
Möjligtvis kan man optimera proteinsyntesen med typ EsaPro eller rent Leucin/arginin/B-alanin. Men oftast är det otillåtna preparat som gör att man får de där extra kg musklerna efter några års träning....
2007-04-13, 21:13
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus
1kg muskler = 1 miljon kcal  så mkt krävs det.
nej, men det krävs iaf för mig betydligt mer kcal för att bygga 1kg muskler än ett kilo fett det har ja fått erfara..
|
Hur har du fått erfara det? Berätta gärna vad mer om vad du tror, behöver inte ha vetenskapliga belägg, men gärna mer om varför du tror detta.
|
|
|
2007-04-13, 21:15
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf A Big
Det handlar mer om kvalitativ träning än om några extra kalorier.
Möjligtvis kan man optimera proteinsyntesen med typ EsaPro eller rent Leucin/arginin/B-alanin. Men oftast är det otillåtna preparat som gör att man får de där extra kg musklerna efter några års träning....
|
Men jag undrar just om de extra kalorierna som krävs enligt King Grub. Hur mycket extra? Jag vill räkna
|
|
|
2007-04-13, 21:17
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Som sagt, själva överätningen stimulerar nybildning av muskelprotein. Upp till 60% av ett energiöverskott kan bilda fettfri massa, vid ideala förutsättningen, då med styrketräning inte ens med i bilden överhuvudtaget.
|
|
|
2007-04-13, 21:18
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
|
|
|
2007-04-13, 21:20
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Som sagt, själva överätningen stimulerar nybildning av muskelprotein. Upp till 60% av ett energiöverskott kan bilda fettfri massa, vid ideala förutsättningen, då med styrketräning inte ens med i bilden överhuvudtaget.
|
Jag förstår den biten, men det finns altså inga siffror på hur stort överskott som behövs för att "bygga" 1 kg muskler?
Mycket tacksam för alla svaren.
Edit: Där var jag sen, tack KG.
|
|
|
2007-04-13, 21:24
|
|
Registered User
|
Proteinsyntesens energikostnad, är det detsamma som proteinuppbyggnadens bekostnad. Är altså siffrorna i studien vad som krävs för att bygga 1 g protein? Och musklerna består av ca. 20 % protein. I sådana fall skall jag nog kunna räkna ett tag.
|
|
|
2007-04-13, 21:28
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av Max
Jag förstår den biten, men det finns altså inga siffror på hur stort överskott som behövs för att "bygga" 1 kg muskler?
Mycket tacksam för alla svaren.
Edit: Där var jag sen, tack KG.
|
Kom ihåg att även proteinnedbrytningen pågår hela tiden. Proteinnedbrytningen och proteinsyntesen över dygnet är i normala fall ungefär lika stora. Så bara för att du nybildat X g muskelprotein ett dygn, behöver du inte ha ökat i muskelvolym, eftersom proteinnedbrytningen också pågått.
|
|
|
2007-04-13, 21:34
|
|
Adam e söt.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Max
Hur har du fått erfara det? Berätta gärna vad mer om vad du tror, behöver inte ha vetenskapliga belägg, men gärna mer om varför du tror detta.
|
haha, det var med lite humor jag skrev det. Jag upplever att jag lätt ökar i kroppsfett och att väldigt liten del av överskottet hos mig blir muskelmassa.
|
|
|
2007-04-13, 21:34
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Kom ihåg att även proteinnedbrytningen pågår hela tiden. Proteinnedbrytningen och proteinsyntesen över dygnet är i normala fall ungefär lika stora. Så bara för att du nybildat X g muskelprotein ett dygn, behöver du inte ha ökat i muskelvolym, eftersom proteinnedbrytningen också pågått.
|
Jo, det har jag också förstått. Men nedbrytningen borde frigöra lika mycket energi som uppbyggnaden kräver, eller frigör den mindre? Om balans råder borde man fortfarande kunna räkna ut hur mycket energi som krävs vid uppbyggnaden av, låt säga, 1 kilo muskler.
|
|
|
2007-04-13, 21:36
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus
haha, det var med lite humor jag skrev det. Jag upplever att jag lätt ökar i kroppsfett och att väldigt liten del av överskottet hos mig blir muskelmassa.
|
 Jag måste vara lite slö just nu, förstår humorn nu när jag läser ditt inlägg igen.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:47.
|

|