Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-28, 09:28   #1
Purren
aka Coxcombred

Purrens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Skaffa körkort

Hur lång tid tar det att skaffa körkort, om man startar från noll koll, och lägger ner hyfsat mycket tid på det?

Är det orealistiskt att tänka runt tre, fyra månader?
Gammal 2007-03-28, 09:39   #2
Halldin
Ordvitz mon frère

Halldins avatar

Reg.datum: Oct 2002
Gå en intensivkurs så kan du klara det på kortare tid än så.
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 09:42   #3
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
En tjejkompis till mig åkte till ett mindre norrländskt samhälle och tog en intensivkurs på en vecka, totalt 8 dagar från inskrivning till avklarat förarprov.
Då bodde hon på ett vandrarhem som abonerades av bilskolan, körde en lektion på förmiddagen, pluggade sedan teori under dagen och sedan ett enkel eller dubbelpass på eftermidagen. totalt tog hon runt 20 körlektioner, så det blev inte helt gratis. Men utan privat övningskörning och brottom så kostar det ju en del.
Gammal 2007-03-28, 09:53   #4
champion
Lever i en dröm

champions avatar

Reg.datum: Dec 2003
Gå en intensivkurs så ska du klara det på 1v. Du lär dig allt från grunden till toppen.
champion är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 10:58   #5
Liten Men Fet
Registered User

Liten Men Fets avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av champion Visa inlägg
Gå en intensivkurs så ska du klara det på 1v. Du lär dig allt från grunden till toppen.
Mnja, om man aldrig sett en bil eller kört en innan så är det inte så enkelt. Vad menar du med toppen?
På en vecka kan man bli så pass bra att man klarar uppkörningen och inte kan ge sig ut i vanlig trafik utan att vara en potential livsfara. Men det tar år och tusentals mil innan man blir en bra förare. Då menar jag inte vem som kan göra snyggast handbromssladdar.

Gripper: RB180 (två reps med H, fattas 2 mm med vänster).
Liten Men Fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 12:14   #6
jokkan
Registered User

Reg.datum: Nov 2004
Menar det, känns som om man borde övningsköra x antal månader med sina föräldrar innan man ens funderar på att ta körkort
jokkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 12:24   #7
petersson
Matematisk Styrkelyftare

Reg.datum: Apr 2004
Känner till flertalet personer som tagit körkort hastigt och de brukar inte tordas köra i stan eller öht när det är dåligt väglag. Känns ju lite snett
petersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 12:44   #8
Daniiiel
king of fools

Daniiiels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Jag har tagit totalt 9-10 körlektioner nu och när jag började på körskolan så började jag i princip från noll. Så på de lektionerna så har jag från att knappt kunna starta bilen gått till att köra relativt problemfritt i stan i rusningstrafik.

Kör 2 gånger i veckan på körskolan och plugga teori som fan så behöver det verkligen inte ta mer än 2 månader.
Daniiiel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 12:50   #9
Hardcore_pb
"Fåfäng medlem"

Hardcore_pbs avatar

Reg.datum: Jul 2003
det tog för mig ungefär 3 månader! Men har många vänner som tagit det fortare än så, allt beror på hur motiverad du är...
Gammal 2007-03-28, 15:53   #10
Liten Men Fet
Registered User

Liten Men Fets avatar

Reg.datum: May 2005
Jag menar inte att det nödvändigtvis är fel att ta körkortet på en intensivkurs, men precis som när man tar det på "vanligt" sätt så måste man fortsätta öva när man tagit kortet. Köra i stan och inte göra som många att dom inte kör bil alls knappt utan bara nån gång per halvår. Då tycker jag man lika gärna kan lämna in körkortet igen.

Gripper: RB180 (två reps med H, fattas 2 mm med vänster).
Liten Men Fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 15:57   #11
Kabuto
man vänjer sig

Kabutos avatar

Reg.datum: Aug 2005
Intensivkurs 2 veckor sen är det klart
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 16:10   #12
Garnax
Hrafnin Flygur

Garnaxs avatar

Reg.datum: Dec 2003
Tycker du ska skippa intensivkursen och lära och köra normalt och blanda körning i körkola och körning hemma. Du blir en bättre förare helt enkelt

Kör 1-2 lektioner med bilskolan i veckan och en 10h i veckan hemma, så kan du väl sikta på att ha lappen på en 2-3 månader eller något.

Intensivkurser lär dig visserligen det du behöver kunna men det är en sak att veta vad du borde göra och känna dig helt säker och bekväm bakom ratten
så du kan göra det när du måste.

En sak är att du t.ex kommer kolla rätt nära framför bilen när du kör, ögonen låsta på bilen framför om du har en sådan osv. När du får en annan säkerhet i körningen tittar du så långt fram som möjligt och har god tid på dig att planera din körning och ta kloka och inte hastiga beslut för att du inte såg något.

Tar flera månaders körande innan man känner den säkerheten, inget du kan få på 1-2 veckors intensiv...
Gammal 2007-03-28, 16:58   #13
-Niklas-
Registered User

-Niklas-s avatar

Reg.datum: Sep 2005
Från de att jag började till jag hade kortet i handen tog de runt 1.5 månad för mig.
Tog några lektioner, 3 veckor senare halkan, 1 vecka senare uppskrivning sen 2 veckor efter de uppkörningen. Peace of cake.

Kan dock tillägga att jag körde ganska hyffsat innan jag skrev upp mig på bilskolan.
Gammal 2007-03-28, 17:34   #14
Empe
Registered User

Empes avatar

Reg.datum: Jun 2006
Har tagit 25 månader för mig hittills. Började när jag var 16. Gjorde teoriprovet dagen efter jag fyllde. Uppkörningen exakt en månad efter det. Nästa uppkörning onsdag nästa vecka. Har kört med körskolan EN gång, när jag skulle göra halkkörning.
När man typ sitter i venten och snackar lite, ni vet, typ dödar lite imbued water elementals i caverns of lfarhrar och typ en glowing battleaxe of mondraginin +3 droppar, och den är sharpened! Man bara typ skriker ut i venten och jolten sprutar.
Empe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 17:41   #15
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Teorikurs inkl. bok: cirka 1500 kr
Halkkörning: ?
Uppkörning: ?
Teoriprov: ?
10 lektioner : cirka 5000 kr

Så cirka tio tusen kronor och två veckor, så kan man klara det.
Ett tips: lär dig växla, koppla innan du går till bilskolan. Mycket pra om du fixar dragläge innan också..
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:00.