Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-22, 21:04   #1
antonio
Registered User

antonios avatar

Reg.datum: May 2004
Bild/data-fråga

Upptäckte en väldigt skum grej alldeles nyss.
En av de bilder jag har på mig själv där jag målat över ansiktet med svart färg ses oediterad som "tumnagelbild". Klickar jag på bilden så är det den editerade varianten som syns.

Vad beror detta på ??

/A
Gammal 2007-03-22, 21:14   #2
hahavaffan
tuff shit

hahavaffans avatar

Reg.datum: May 2005
Det lät faktiskt jävligt konstigt. Kanske thumb-filen som är sär. Har du Windows XP?
Gammal 2007-03-22, 21:18   #3
antonio
Registered User

antonios avatar

Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Det lät faktiskt jävligt konstigt. Kanske thumb-filen som är sär. Har du Windows XP?
Jo..Win XP Pro ....klickar jag på "Den här datorn" och väljer "miniatyrer" så ser jag den oredigerade varianten. Klickar jag på bilden eller tar upp en preview i CS2 så är den redigerad igen

/A
Gammal 2007-03-22, 21:55   #4
Arf Pingvin
Hårdrockare

Arf Pingvins avatar

Reg.datum: Mar 2006
Tumnageln sparades som originalet såg ut. Det är en egen liten bild som inte uppdaterades när du redigerade stora bilden. Istället för att visa en förminskad version av bilden varje gång så går det snabbare att bara spara en liten tumnagel som extra bild. Man kan se det som att man gör avkall på minne för ökad hastighet.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 22:04   #5
antonio
Registered User

antonios avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin Visa inlägg
Tumnageln sparades som originalet såg ut. Det är en egen liten bild som inte uppdaterades när du redigerade stora bilden. Istället för att visa en förminskad version av bilden varje gång så går det snabbare att bara spara en liten tumnagel som extra bild. Man kan se det som att man gör avkall på minne för ökad hastighet.
Okej, tack för svaret =) Men var sparas tumnagel-bilden ? ..och går det att "få fram" orginalet igen på något sätt ?

/A
Gammal 2007-03-23, 00:20   #6
Arf Pingvin
Hårdrockare

Arf Pingvins avatar

Jaaadu. Tror att i photoshops format så sparas tumnageln som en del av bilden i samma fil. Men om du har bilden på din dator och den är en jpeg så kan den sparas i nån temporär fil som din bildvisare skapat. Var den nu lägger dem.
Gammal 2007-03-23, 00:24   #7
Arf Pingvin
Hårdrockare

Arf Pingvins avatar

Tumnageln är alltså mycket mindre och från den kan originalet aldrig återskapas, men det kan ju vara besvärande ändå. Historien med en halvkänd person som skickade ut en fil med hennes "porträtt" är ju en klassiker. Det var en stor fil så tumnageln var inte så liten (10% av jättestor == rätt god kvalitet/storlek). Den icke beskärda tumnageln var alltså en nakenbild.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:21.