2007-02-22, 11:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Dåligt med för mycket kaffe?
Ibland brukar jag dricka upp till 7-8 koppar om dan.. är det för mycket?
Finns det nackdelar med att dricka för mycket kaffe? Var ligger gränsen för vad som är för mycket?
That's what Brian Boitano'd do!
|
|
|
2007-02-22, 11:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Brian Boitano
Ibland brukar jag dricka upp till 7-8 koppar om dan.. är det för mycket?
Finns det nackdelar med att dricka för mycket kaffe? Var ligger gränsen för vad som är för mycket?
|
Har hört att två koppar kaffe om dagen är "bra", då får man i sig typ dom syrorna och/eller enzymerna som tydligen är bra i kaffet samtidigt som man inte får i sig för mycket kaffe.
Nackdelarna är (kan missa några eller ha fel): Beroendeframkallande/abstinensbesvär, uttorkande/vätskedrivande, dåligt för njurarna när man dricker mer vatten pga vätskedrivandet...
Jag brukar iofs ligga på en liter kaffe nu när jag inte jobbar, det är väl inte direkt det bästa men samtidigt är man ju beroende
|
|
|
2007-02-22, 11:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Ja kaffe,te (ej koffeinet utan organiska syror) försämrar upptaget kraftigt av zink, järn och alla andra positivt laddade molekyler.
|
|
|
2007-02-22, 12:06
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Jag har förstått det som att det är först när man passerar ett visst intag av koffein som det blir vätskedrivande. Någon som vet hur det är med den saken?
|
|
2007-02-22, 12:45
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Den enda nackdelen jag känner till (förutom beroende) är att järnupptaget försämras. Det kan också va dåligt för magen om man är känslig.
|
2007-02-22, 12:54
|
|
Registered User
|
Tänderna ser juh inte så schyssta ut efter ett tag heller
|
|
|
2007-02-22, 13:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Jag har förstått det som att det är först när man passerar ett visst intag av koffein som det blir vätskedrivande. Någon som vet hur det är med den saken?
|
Jag skulle tro att det stämmer, men att nivåerna inte är fasta utan varierar beroende på kroppen hur mycket kaffe man i vanliga fall dricker...
Citat:
Ursprungligen postat av frökenzelda
Den enda nackdelen jag känner till (förutom beroende) är att järnupptaget försämras. Det kan också va dåligt för magen om man är känslig.
|
Det finns inga fler "dokumenterade" nackdelar? Abstinens är ju en grej men jag menar mer kroppsligt, typ att man får försämrat järnupptag osv...
Citat:
Ursprungligen postat av Balken
Tänderna ser juh inte så schyssta ut efter ett tag heller 
|
Bara bleka  Måste nog nästan ta en blekning snart, mina tänder börjar bli lite väl gula
|
|
|
2007-02-22, 13:14
|
|
Våga vägra text
Reg.datum: Dec 2005
|
En nackdel skulle kunna vara att man drivet ut fritt kalcium i och med den diuretiska effekten, vilket skulle kunna leda till att tanterna på kafferepet blir bensköra lite snabbare.
Nu har jag inga belägg för detta. Det är bara en teori
|
|
|
2007-02-22, 13:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
|
Vad jag läst ( i nått nummer av national geographics i sommras som hade kaffetema) så är det mest en myt att kaffe är så vätskedrivande. Enligt dem bara något mer än vanligt vatten. Anledningen till att man känner för att springa på muggen efter att man tagit en kopp kaffe är att man oftast druckit den utan att kroppen haft något vätskebehov. Vatten dricker man ju normalt inte annat än när man är törstig.
|
|
2007-02-22, 13:56
|
|
Adam e söt.
Reg.datum: Mar 2004
|
vad är det järn gör i kroppen egentligen? Har aldrig satt mig in i mikronutrienterna av ngn anledningen..
hur många koppar kaffe per dag e ok då? kör nog minst 3 per dag iaf.
|
|
|
2007-02-22, 13:58
|
|
Egenanpassad
Reg.datum: Dec 2006
|
Min kompis farsa var en stordrickare av kaffe (7-8 stora koppar). Visade sig att han inte mådde så bra, var ofta hängig. Gick till läkarn och fick reda på att hans blodvärden var väldigt låga, fick rådet att minska sin kaffekonsumtion vilket han gjorde till 1-2 koppar om dagen och hans blodvärden gick upp väldigt mycket. Blev mycket piggare och gladare och kunde träna hårdare.
|
|
|
2007-02-22, 14:00
|
|
Egenanpassad
Reg.datum: Dec 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus
vad är det järn gör i kroppen egentligen? Har aldrig satt mig in i mikronutrienterna av ngn anledningen..
|
Järn binder in syre från lungorna till blodet i hemoglobinet. Har man för lite järn blir man lätt håglös/trött.
|
|
|
2007-02-22, 14:11
|
|
Adam e söt.
Reg.datum: Mar 2004
|
aha! jag kanske har för lite järn då mao, känner mig jämt trött.
tog asmånga blodprover idag(fem tuber), får se va min läkare säger imorgon...hoppas på det värsta.
|
|
|
2007-02-22, 14:34
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av FreCKo
mina tänder börjar bli lite väl gula 
|
Yuck!
|
2007-02-22, 17:45
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus
aha! jag kanske har för lite järn då mao, känner mig jämt trött.
tog asmånga blodprover idag(fem tuber), får se va min läkare säger imorgon...hoppas på det värsta.
|
Äter du kött regelbundet är du troligtivis inte i riskzonen, det är s.k. "hemjärn" som förekommer i animaliska produkter och det är upptaget av "icke-hemjärn" från vegetabilier som hämmas av koffein, fytater m.m. Det enda som visats påverka hemjärn negativt är kalcium.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:22.
|

|