2007-01-24, 11:51
|
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Varför låter man konstig på inspelningar?
Jag har alltid tyck att jag sett ut som en helt annan människa på foton, men jag har börjat vänja mig nu när jag tagit så många spamfoton och postat här. Att man ser annorlunda ut på foton än i spegeln är ju ganska naturligt eftersom man ser sig spegelvänd i spegeln.
Men hur är det med sin egen röst? Jag tycker jag låter som en helt annan person på inbandningar. Borde man inte känna igen sin röst då man hör den varje gång man pratar? Rösten är ju inte spegelvänd.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2007-01-24, 11:54
|
|
|
Not so innocent
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Jag har alltid tyck att jag sett ut som en helt annan människa på foton, men jag har börjat vänja mig nu när jag tagit så många spamfoton och postat här. Att man ser annorlunda ut på foton än i spegeln är ju ganska naturligt eftersom man ser sig spegelvänd i spegeln.
Men hur är det med sin egen röst? Jag tycker jag låter som en helt annan person på inbandningar. Borde man inte känna igen sin röst då man hör den varje gång man pratar? Rösten är ju inte spegelvänd.
|
ja, det är verkligen helt sjukt. Det värsta är att jag tycker att folk låter exakt som sigsjälva på inspelningar. Då måste jag låta på inspelningen och inte så som jag är van att höra min röst. Det är inte bra!
|
|
|
2007-01-24, 11:55
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
Helt ovetenskapligt från min sida men: kan det vara så att den röst du hör när du själv talar (medan du talar live) kommer att verka mörkare och ha mer bas? Kanske på grund av att det helt enkelt överförs mer vibrationer/bas till hörselapparaten? Liksom vibrationer från hals till öra, mer bas. Rösten du hör på inspelningen låter mer ljus, just på grund av avsaknaden av den extra basen du hör när du själv talar (medan du talar live).
Bara en gissning.
|
2007-01-24, 11:56
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sofia4_4
ja, det är verkligen helt sjukt. Det värsta är att jag tycker att folk låter exakt som sigsjälva på inspelningar. Då måste jag låta på inspelningen och inte så som jag är van att höra min röst. Det är inte bra!
|
Exakt denna hemska känsla drabbas jag av lite då och då när jag får höra min röst.
Den i mitt huvud är len och mild vilket jag trivs med. Sättet jag pratar osv tycker jag passar min röst väldigt bra. Men den "riktiga" rösten, dvs den alla hör den är väldigt mycket hårdare, bestämdare och framför allt mörkare. En passande befälsröst typ. Mao motsatt till vad jag hör
|
|
|
2007-01-24, 11:59
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Snafu
Helt ovetenskapligt från min sida men: kan det vara så att den röst du hör när du själv talar (medan du talar live) kommer att verka mörkare och ha mer bas? Kanske på grund av att det helt enkelt överförs mer vibrationer/bas till hörselapparaten? Liksom vibrationer från hals till öra, mer bas. Rösten du hör på inspelningen låter mer ljus, just på grund av avsaknaden av den extra basen du hör när du själv talar (medan du talar live).
Bara en gissning.
|
Fan det var ju precis motsatt till min erfarenhet.
|
|
|
2007-01-24, 12:01
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Det har nått med att göra att vi lyssnar på vår egen röst mer genom vårat eget käkbenet och skallbenet, än att lyssna helt och hållet från hörselingången som vi gör när vi lyssnar på vår inspelade röst.
mvh Boven
|
2007-01-24, 12:02
|
|
|
Världens Största Kyk®
Reg.datum: Jan 2004
|
Det är inte så konstigt. Ljudet från en inspelning går direkt in i hörselgången. När du pratar själv så är det "du hör" en blandning av ljud som kommer från munnen via luften till örat samt ljud som transporterats från stämbanden genom benstrukturen till örat.
|
|
|
2007-01-24, 12:02
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av jontahontas
Fan det var ju precis motsatt till min erfarenhet. 
|
Haha fan vad skumt. Min röst jag hör inspelad låter alltid pipigre. Det kanske är psykosomatiskt, så att säga? Jag vill egentligen låta stenhård och det är därför jag hör det i huvudet, men egentligen är jag en mes?
|
2007-01-24, 12:05
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Snafu
Haha fan vad skumt. Min röst jag hör inspelad låter alltid pipigre. Det kanske är psykosomatiskt, så att säga? Jag vill egentligen låta stenhård och det är därför jag hör det i huvudet, men egentligen är jag en mes? 
|
Ska vi byta? Jag har något du vill ha, du har något jag vill ha. Vi möts på plattan 01.30.
|
|
|
2007-01-24, 12:06
|
|
|
Not so innocent
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief
Det är inte så konstigt. Ljudet från en inspelning går direkt in i hörselgången. När du pratar själv så är det "du hör" en blandning av ljud som kommer från munnen via luften till örat samt ljud som transporterats från stämbanden genom benstrukturen till örat.
|
Det var inga bra nyheter. Då betyder det att man låter i själva verket som inspelningen, för alla andra. Hemskt!
|
|
|
2007-01-24, 12:08
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Jag läste om detta i en gammal Illustrerad Vetenskap. Enligt den artikeln beror det på vibrationer i skallen och käken som gör att vi upplever vår röst som annorlunda.
Som också nämnts kommer en del av ljudet också färdas "inombords" vilket gör att vi uppfattar vår röst på ett visst sätt. Alla andra uppfattar den dock som den hörs på exempelvis en inspelning.
|
|
|
2007-01-24, 12:10
|
|
|
Stötta mig i min kamp mot mitt missbruk av porr och amerikanska muskeltidningar!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sofia4_4
Det var inga bra nyheter. Då betyder det att man låter i själva verket som inspelningen, för alla andra. Hemskt! 
|
Du är inte den ende som tycker det
|
|
|
2007-01-24, 12:11
|
|
|
My boobs are Ok
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla Brynolf
Alla andra uppfattar den dock som den hörs på exempelvis en inspelning.
|
Ja nog vore det konstigt annars.
|
|
|
2007-01-24, 12:11
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av jontahontas
Ska vi byta? Jag har något du vill ha, du har något jag vill ha. Vi möts på plattan 01.30.
|
Byter gärna. När jag är riktigt bakis så har jag rösten jag egentligen vill ha! Tror jag iaf. Jag kanske ska satsa på att vara konstant bakis hmm, tål att tänkas på.
|
2007-01-24, 12:12
|
|
|
My boobs are Ok
Reg.datum: Mar 2004
|
apropå det, ibland när man pratar i en kass telefon/telefonledning och man hör sig själv med någon sek dröjsmål, fyfasiken
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:18.
|

|